معرفی ماشین کوییک  GXR+ مشخصات و بررسی تفاوت با کوییک S

کوییک GX جدیدترین عضو خانواده کوییک سایپا بوده که قرار است به‌زودی به بازار عرضه شود. این خودرو در دو تیپ کوییک GX و کوییک آر GX به فروش خواهد رسید که تنها تفاوت این دو نسخه مانند کوییک ساده و کوییک آر تنها به دو رنگ بودن بدنه و قطعات دکوراتیو خلاصه خواهد شد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، معرفی ماشین کوییک GXR در سال 1402 با هدف جایگزینی با نسخه‌های کم آپشن‌تر کوییک انجام شد. این تیپ از لحاظ طراحی ظاهری تفاوت زیادی با نسخه‌های پیشین ندارد. البته در بررسی خودرو کوییک جی ایکس ار، شاهد استفاده از پیشرانه‎ تقویت شده M15 هستیم که نوید از عملکردی بهتر نسبت به نسخه‌هایی مانند کوییک S می‌دهند.

در این گزارش با نگاهی به تغییرات اعمال شده در طراحی و مشخصات ماشین کوییک  GXR خواهیم داشت تا بدانیم انتظار چه چیزی را می‌توانیم داشته باشیم.

معرفی ماشین کوییک GXR

بیشتر بخوانید: کوییک S و کوییک GX چه تفاوت‌هایی دارند؟
 

142528 - معرفی ماشین کوییک gxr؛بررسی خودرو کوییک جی ایکس ار؛ مشخصات ماشین کوییک gxr

خودروی کوییک برای اولین بار در سال 98 و به عنوان یکی از خودروهای نسل دوم تیبا 2 و نسخه هاچبک ساینا رونمایی شد. تحریم‌ها و کاهش عرضه خودروهای پژو 206 و 207 در بازار ایران به همراه افزایش شدید قیمت هاچبک‌های مونتاژی، بسیاری از مشتریان را به سمت خرید کوییک سوق دادند.

 کوییک GX در اصل نسخه فول کوییک S است که از نظر ظاهری نسبت به تیپ قبلی این سری تفاوتی ندارد. کوییک S خود یک فیس لیفت خفیف از کوییک معمولی بود که تغییرات کمی نسبت به نسخه اولیه کوییک به خود دید. تولید تیپ‌های GX-L و GX-R به عنوان نسخه‌های دیگر کوییک جی ایکس، نشان می‌‎دهند سایپا فعلاً خیال دست برداشتن از این خودرو ندارد.

بررسی طراحی خودرو کوییک جی ایکس ار

142528 - معرفی ماشین کوییک gxr؛بررسی خودرو کوییک جی ایکس ار؛ مشخصات ماشین کوییک gxr

کوییک GX در نمای ظاهری کاملا شبیه به کوییک S بوده و از همان خط طراحی بهره می‌برد. بزرگترین شاخصه کوییک GX مانند کوییک S این است که در نمای جلو یک نوار مشکی رنگ چراغ‌های اصلی را به مه‌شکن‌ها و چراغ‌های دیلایت خودرو متصل می‌کند که طبق گفته مهندسان سایپا این سبک طراحی، الگوبرداری از چهره یوز ایرانی بوده است. تغییر بعدی در این نما مربوط به جلو پنجره و سپر خودرو می شود که باز طراحی شده و جلوه خوبی پیدا کرده‌ است.

142528 - معرفی ماشین کوییک gxr؛بررسی خودرو کوییک جی ایکس ار؛ مشخصات ماشین کوییک gxr

در دیگر نماها نیز تفاوتی میان کوییک GX با دیگر کوییک‌ها وجود نداشته و همان ظاهر قبلی را شاهد هستیم. لازم به ذکر است که کوییک GXR نیز همانطور که اشاره کردیم مانند کوییک R بدنه و قطعات دکوراتیو دو رنگ داشته و در دیگر بخش‌ها با کوییک GX مشترک است. استفاده از جلوپنجره بزرگتر به همراه خطوط تیزتر روی سپر، باعث افزایش چند میلیمتری طول کوییک GX در مقایسه با نسخه‌های قبلی شده‌اند.

142528 - معرفی ماشین کوییک gxr؛بررسی خودرو کوییک جی ایکس ار؛ مشخصات ماشین کوییک gxr

در نگاه جانبی برای معرفی ماشین کوییک  GXR بازهم با چهره تیپ S روبرو هستیم. به جز تغییرات کوچکی مانند استفاده از تریم‌های دورنگ در قسمت سقف و روف رک و فلاپ آینه‌های بغل، همه المان‌ها کاملاً مشابه کوییک S پیاده شده‌اند.

داخل ماشین کوییک جی ایکس ار

142528 - معرفی ماشین کوییک gxr؛بررسی خودرو کوییک جی ایکس ار؛ مشخصات ماشین کوییک gxr

با ورود به کابین کوییک GX همچنان همان کابین کوییک S برایمان تداعی خواهد شد تنها با چند تغییر. در بخش میانی داشبورد، تجدید طراحی اساسی انجام شده که نتیجه آن کم شباهت به خودروهای جدید سایپا یعنی اطلس و سهند نیست. با این حال، استفاده از متریال درجه دو و پلاستیک خشک همچنان حس ارزان و کم‌کیفیتی در کابین به وجود می‌آورد که انصافاً شایسته یک خودروی ایرانی نیست.

با توجه به اینکه کوییک GX نسخه فول کوییک S محسوب می‌شود این خودرو در بخش داشبورد میانی میزبان یک صفحه نمایش بزرگ ۷ اینچی برای سیستم مالتی مدیاست. همچنین صفحه کیلومترشمار نیز تغییر پیدا کرده و البته کلیدهای دیگری نیز به سمت چپ فرمان افزوده شده‌اند. بافی اجزا اما تغییری نداشته و نسبت به دیگر تیپ‌های کوییک ثابت مانده‌اند.

در مشخصات ماشین کوییک GXR، فضای یکسان 225 لیتری در صندلی‌های عقب و صندوق تأمین شده است. در نتیجه این هاچبک کوچک، برای خانواده‌های پرجمعیت و به خصوص کسانی که قصد نصب مخزن گاز CNG روی خودرو داشته باشند چندان مناسب نیست.

مشخصات ماشین کوییک GXR در پیشرانه

در بخش فنی معرفی ماشین کوییک GXR، جدیدترین نسخه پیشرانه M15 مگاموتور تجهیز به کار گرفته شده که با نام M15 GSI شناخته می‌شود. پیشرانه M15 GSI نسبت به پیشرانه‌های قبلی M15 دچار تغییرات مثبتی شده که از جمله آنها می‌توان به اضافه شدن سیستم VVT-I و برقی شدن دریچه گاز به همراه تعبیه هدرز اشاره کرد. این قدرت از طریق یک جعبه دنده ۵ سرعته دستی به محور جلو منتقل می‌شود. شایان ذکر است که از همین پیشرانه تقویت شده در خودروهای سهند و اطلس نیز استفاده می‌گردد.

پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری و 8 سوپاپه تنفس طبیعی، توانایی تولید ۹۲ اسب بخار قدرت و ۱۳۸ نیوتن متر گشتاور را دارد. حدس زده می‌شود که این بهبود در خروجی قدرت پیشرانه، شتاب صفر تا صد کوییک GX را نسبت به نسخه‌های قبلی حدود نیم ثانیه کاهش بدهد.

طبق گزارش‌های منتشر شده از مشخصات ماشین کوییک  GXR میزان مصرف سوخت ترکیبی این خودرو در هر 100 کیلومتر برابر 6.9 لیتر تخمین زده شده است. قطعاً انتظار می‌رود در شرایط شهری و عملکرد واقعی، رقم مصرف سوخت ماشین کوییک  GXR بالاتر از این مقدار باشد. با توجه به باک 41 لیتری که روی کوییک GX به کار گرفته شده، برد کوییک GX با یک نوبت سوختگیری کامل چیزی حدود 600 کیلومتر خواهد شد.

به ادعای سایپا، در مشخصات ماشین کوییک  GXR از عایق بندی باکیفیت‌تری استفاده شده و احتمالاً ضربه گیری بهتر به همراه تعلیق نرم‌تر در این خودرو ارائه خواهد شد. 

142528 - معرفی ماشین کوییک gxr؛بررسی خودرو کوییک جی ایکس ار؛ مشخصات ماشین کوییک gxr

عرضه کوییک GXL مجهز به سیستم ESC

در هنگام معرفی ماشین کوییک GXR، سایپا خبر از استفاده از سیستم کنترل پایداری (ESC) روی این خودرو داد. با این حال در کوییک‌های GX تحویل شده به مشتریان در سال 1402 خبری از ESC نبود و اعتراض‌هایی از این بابت صورت گرفت. در راستای این امر، سایپا اظهار داشت که GXLهای مجهز به سیستم کنترل پایداری در سال 1403 روی خط تولید رفته و ارائه خواهند شد.

پیش بینی می‌شود که تجهیز کوییک GX به سیستم کنترل پایداری، افزایش قیمت حدوداً 10 درصدی را به همراه داشته باشد. طبق استانداردهای اجباری خودروسازی، کلیه اتومبیل‌های عرضه شده بایستی مجهز به سامانه کنترل پایداری باشند.

مشخصات امکانات ماشین کوییک  GXR

در بررسی مشخصات ماشین کوییک  GXRاز لحاظ بخش امکانات ایمنی و رفاهی، باید مجدداً اشاره کنیم که کوییک GX به عنوان نسخه آپشنال کوییک S معرفی شده است. امکاناتی از جمله دی‌لایت، ترمز ABS و EBD، سنسور نور و TPMS (سنسور باد تایر) به صورت استاندارد به کار گرفته شده‌اند. در نسخه GX-H فول آپشن امکانات زیر نیز ارائه می‌شوند که در تیپ لو آپشن GX-L خبری از آنها نیست.

  • دو کیسه هوای SRS،
  • نمایشگر لمسی ۷ اینچی با قابلیت نمایش صفحه تلفن همراه،
  • بلوتوث،
  • تهویه الکتریکی دستی،
  • سنسور پارک دنده عقب،
  • رینگ آلومینیومی،
  • دوربین دنده عقب،
  • شیشه دودی عقب،
  • کنترل سیستم صوتی از روی فرمان،
  • رهیاب ماهواره ای،
  • سامانه مالتی پلکس.

 در نسخه GXR نیز تنها بدنه و قطعات دکوراتیو داخلی از تریم دورنگ بهره می‌برند و تفاوت دیگری با نسخه GX ندارد.

وضعیت کوییک GX در بازار چگونه خواهد بود؟

با توجه به مشخصات ماشین کوییک GXR، شباهت زیاد آن به تیپ S و عرضه قریب الوقوع سایپا اطلس به عنوان نسخه فیس لیفت شده و مدرن‌تر کوییک، می‌توان این دو خودرو را رقبای احتمالی کوییک GX دانست. از سوی دیگر با توجه به اینکه کوییک GX در سگمنت هاچبک سبک شهری طراحی شده، احتمالاً مشتریان خودروهای پژو 206 تیپ 3 و 5 به همراه 207 را به کوییک ترجیح بدهند.

در خرداد 1403، قیمت اعلام شده برای کوییک GX-L در بازار آزاد حدود 425 میلیون تومان و قیمت کارخانه‌ای آن 368 میلیون تومان برآورد می‌شود.

طبق فراخوان مرحله 71 شرکت سایپا ویژه منتخبین سامانه یکپارچه، افرادی که خواهان ثبت نام خرید کوییک GX هستند می‌توانند جهت تکمیل ثبت نام و واریز وجه اقدام نمایند. گفته می‌شود که تحویل خودرو تا پایان 1403 انجام خواهد شد.

142528 - معرفی ماشین کوییک gxr؛بررسی خودرو کوییک جی ایکس ار؛ مشخصات ماشین کوییک gxr

مزایا و معایب کوییک GX

مزایا

اصلاح پیشرانه و قدرت و شتاب بیشتر؛

کاهش مصرف سوخت ترکیبی؛

استهلاک کمتر؛

آپشن‌های بیشتر در نسخه GX-H؛

دسترسی آسان به قطعات و خدمات.

معایب

کیفیت مونتاژ پایین؛

استفاده از موتور تکراری M15؛

مشکلات عایق بندی.

جمع بندی

در معرفی ماشین کوییک  GXR با چهره‎‌ای مشابه نسخه قبلی این خودرو روبرو هستیم که پیشرانه تقویت شده آن شاید تا حدودی انتظارات از یک رانندگی قابل قبول را برآورده کند. با این وجود، مشکلات همیشگی سایپا در طراحی، استفاده از متریال کیفیت پایین و ایرادهای مونتاژی باعث شده‌اند تا احتمال انتقاد خریداران از بررسی خودرو کوییک جی ایکس ار بالا باقی بماند.

با توجه به وعده‎‌های جدید سایپا برای رفع مشکل‌های پیشین که نبود سیستم کنترل پایداری در خودروهای تحویل شده در سال 1402 نیز بخشی از آنها به حساب می‌آید، امیدواریم در نوبت بعدی شاهد عرضه اتومبیل‌های واجد تمام مشخصات ماشین کوییک  GXR ذکر شده در کاتالوگ شرکتی باشیم.

کد خبر 142528

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha