کد خبر 144893
۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۷
معرفی توربین گیربکس اتوماتیک و علائم خرابی آن

اصلی‌ترین وظیفۀ توربین گیربکس انتقال دادن روغن از سمت موتور به سمت جعبه‌دنده است. این موضوع ساده تأثیر بسیار زیادی بر روند شتاب‌گیری خودروها دارد و دلیل اهمیت تورک کانورتر این نکته است.

به گزارش پرشین خودرو، یکی از مهم‌ترین قطعات گیربکس اتوماتیک توربین نام دارد. از این قطعه با نام‌های دیگری همچون تورک کانورتر یا تبدیل‌کنندۀ تورک (torque converter) نیز یاد می‌شود که به وظیفۀ اصلی آن ارتباط دارد. کوچک‌ترین اختلال در روند فعالیت این توربین می‌تواند مشکلات بسیار زیادی را برای شما به وجود بیاورد. به همین جهت در صورت خرابی، اقدام برای تعمیر آن در کوتاه‌ترین زمان ممکن از اهمیت قابل‌توجهی برخوردار است.

آشنایی با توربین گیربکس

پیش از بررسی علائم خرابی توربین گیربکس بهتر است بیشتر با این قطعۀ حیاتی آشنا شویم. همان‌طور که می‌دانید، برخلاف خودروهایی که از گیربکس دستی بهره می‌برند، خودروهایی دارای گیربکس اتوماتیک دارای کلاچ نیستند. این بدان معناست که باید از راهکار دیگری به‌منظور ایجاد ارتباط بین جعبه‌دنده و موتور استفاده شود. توربین گیربکس همان قطعه‌ای به شمار می‌آید که این کار را برای ما انجام خواهد داد.

اصلی‌ترین وظیفۀ توربین گیربکس انتقال دادن روغن از سمت موتور به سمت جعبه‌دنده است. این موضوع ساده تأثیر بسیار زیادی بر روند شتاب‌گیری خودروها دارد و دلیل اهمیت تورک کانورتر این نکته است. جالب اینجاست که توربین گیربکس حتی در زمینۀ کاهش میزان پیشرانه و کمتر کردن فشار موردنیاز جهت ترمز کردن نیز کاربردهای مختلفی دارد. زمانی که پای خود را بر روی پدال فشار خواهید داد، تورک کانورتر فشار بیشتری را به سمت محورها وارد می‌کند و سرعت اتومبیل افزایش می‌یابد. در فرایند رفع عیب گیربکس اتوماتیک، یکی از اولین کارهایی که تعمیرکاران موظف به انجام آن هستند بررسی و بازدید و در صورت نیاز تعمیر توربین گیربکس اتوماتیک است.

درصورتی‌که توربین خراب شده باشد، اما به نحو صحیح تعمیر نشود، گیربکس عملاً غیرقابل استفاده خواهد بود. این موضوع، به‌کارگیری نیروی گشتاور را نیز غیرممکن می‌کند و خودروی شما باید سریعاً به سمت تعمیرگاه‌های معتبر انتقال پیدا کند. روشن کردن و تغییر دنده در زمان خراب بودن توربین نتایج بسیار خطرناکی دارد و باید از آن دوری کنید.

مهم‌ترین نشانه‌های خرابی توربین گیربکس

تعمیرکاران حرفه‌ای به‌منظور بررسی صحت توربین گیربکس اتوماتیک علائم یا نشانه‌های مختلف را مورد بررسی قرار می‌دهند تا بتوانند مشخص کنند که دقیقاً چه بخشی از این قطعۀ مهم دچار خرابی شده است. این نشانه‌ها خود به بخش‌های مختلفی تقسیم‌ می‌شوند و لازم است که هر یک از آن‌ها را به‌صورت جداگانه تشریح کنیم.

افزایش میزان دمای گیربکس

نخستین نشانه‌ای که در لزوم تعمیر گیربکس اتوماتیک و توربین آن باید مدنظر قرار داد، افزایش دمای گیربکس است. این موضوع را می‌توان از بالا رفتن دمای دماسنج خودرو متوجه شد. در این حالت، علامت موجود بر روی دماسنج به‌صورت چشمک‌زن خواهد بود و ممکن است شاهد به صدا درآمدن آلارم باشیم. گرمای بیش از حد گیربکس که در نهایت منجر به خراب شدن توربین می‌شود به دلایلی همچون کاهش میزان روغن و یا خراب شدن شیر برقی رخ می‌دهد.

وقتی که دمای گیربکس افزایش پیدا می‌کند، مبدل گشتاور نمی‌تواند وظیفۀ خود را به‌خوبی انجام دهد؛ زیرا قطعات مختلف آن دچار اصطکاک می‌شوند. این موضوع در مورد سایر بخش‌های جعبه‌دنده نیز صحت دارد و تنها مخصوص این قسمت نیست. در این حالت لازم است که خودرو را سریعاً به یک تعمیرگاه انتقال دهید.

معرفی توربین گیربکس اتوماتیک و علائم خرابی آن

لرزش بیش‌ از حد

علامت دیگری که نشان‌دهندۀ لزوم بررسی گیربکس اتوماتیک و توربین آن است، لرزش غیرعادی خودرو محسوب می‌شود. این موضوع چه در زمان رانندگی در جاده‌های صاف و چه در زمان رانندگی در سراشیبی‌ها به‌خوبی قابل‌ مشاهده خواهد بود. در این حالت، خودرو به حدی می‌لرزد که ممکن است تصور کنید بر روی یک جادۀ آفرود در حال حرکت هستید. وقتی که توربین قفل شده باشد، احتمال وقوع این نوع لرزش‌ها افزایش پیدا می‌کند و لازم است که اقدامات لازم جهت رفع آن را انجام دهید.

افزایش میزان سروصدا

به‌منظور تعمیر کردن توربین گیربکس لازم است که به علامت‌های مختلفی همچون افزایش بیش از حد سروصدای جعبه‌دنده توجه داشته باشیم. گیربکس‌های که مشکل خاصی ندارند به شکل روان کار می‌کنند و عموماً هیچ سروصدای غیرعادی و نامناسبی از خود تولید نمی‌کنند. مواردی همچون خراب بودن توربین و یا آلودگی روغن موجود در آن می‌تواند گیربکس را به سروصدا کردن بیندازد. به‌منظور رفع این مشکل لازم است که تورک کانورتر به‌طور کامل باز شود تا بتوان تشخیص داد که چه بخشی از آن چنین صداهای خاصی را ایجاد می‌کند.

هزینه تعمیر کردن توربین گیربکس

به‌طورکلی هزینه تعمیر توربین‌ همواره یکسان نیست. این مورد خود به عوامل گوناگونی همچون میزان خرابی توربین و همچنین مرکزی که به آن مراجعه کرده‌اید وابسته خواهد بود. طبیعتاً هرچه میزان آسیب‌دیدگی توربین بیشتر باشد، هزینۀ تعمیر آن نیز افزایش پیدا می‌کند.

از سوی دیگر باید به این نکته اشاره کنیم که برخی از قطعات توربین گیربکس قابل تعمیر نیستند و باید به‌صورت کامل تعویض شوند. این موضوع نیز می‌تواند منجر به ایجاد تغییرات مهمی در بحث هزینه شود. به‌هرروی، باید به‌خاطر داشت که رفع مشکلات توربین به‌منظور راه‌اندازی مجدد گیربکس امری حیاتی است و باید هزینه‌های مربوط به آن پرداخت شوند.

تعمیر این توربین‌ها چقدر زمان‌ می‌برد؟

تعمیر کردن گیربکس اتوماتیک و توربین موجود در آن به‌طورکلی امری زمان‌بر است، اما در صورت تهیۀ قطعات اورجینال و به‌کارگیری تجهیزات مناسب می‌تواند مدت موردنیاز برای انجام این موضوع را کاهش داد. درهرصورت باید به یاد داشته باشید که رفع ایرادات فنی این موارد نیازمند صبر و حوصله و دقت فراوان است.

برای تعمیر توربین گیربکس به کجا مراجعه کنیم؟

به‌طورکلی تعمیر گیربکس اتوماتیک و کلیۀ قطعات مربوط به آن از جمله توربین یا تورک کانورتر باید توسط متخصصان و تعمیرکاران آموزش‌دیده صورت بگیرد. تنها این افراد توانایی بررسی و عیب‌یابی گیربکس اتومبیل شما را دارند و می‌توانند نسبت به رفع کلیۀ ایرادات فنی مربوط به آن‌ها اقدام کنند.

کد خبر 144893

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha