از خودروهای وارداتی جانبازان چه خبر؟ | لیست خودروهای وارداتی برای جانبازان ۱۴۰۳

به موجب مصوبه سال ۱۴۰۲ در ارتباط با واردات خودرو، جانبازان بالای ۵۰ درصد که در سنوات گذشته از تسهیلات ماده ۴۵ قانون جامع خدمت رسانی ایثارگران استفاده نکرده باشند، می‌توانند با ثبت نام در سامانه واردات خودرو نسبت به دریافت خودرو متناسب با وضعیت جسمانی خود اقدام کنند.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، در راستای آیین نامه واردات خودروهای وارداتی جانبازان که در مردادماه ۱۴۰۲ تصویب شده بود مجدداً اطلاعیه‌ای برای واردات ماشین جانبازی در سال ۱۴۰۳ منتشر شد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی تکلیف صدور مجوز واردات خودرو برای جانبازان ۵۰ درصد به بالا را بر وزارت صنعت، معدن و تجارت محول کرده‌اند. این امر به موجب لایحه زیر تصویب شده است:

«وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است با معرفی بنیاد شهید و امور ایثارگران به جانبازان پنجاه درصد (۵۰%) و بالاتر که در سنوات گذشته از تسهیلات موضوع ماده (۴۵) قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران مصوب ۱۳۸۶/۴/۳ استفاده ننموده‌اند، مجوز واردات یک دستگاه خودرو متناسب با وضعیت جانبازی ایثارگر با رعایت قوانین و مقررات ارائه نماید. در خصوص سایر مشمولان ماده (۴۵) قانون مذکور از محل تسهیلات قرض‌الحسنه بند (ث) این تبصره برای خرید خودرو داخلی اقدام می‌گردد.».

در این مقاله از پرشین خودرو نگاهی به آخرین اخبار واردات خودرو جانبازان، شرایط ثبت نام، تحویل و لیست خودروهای وعده داده شده خواهیم داشت.

اطلاعیه خودروهای وارداتی جانبازان

145114 - اطلاعیه خودروهای وارداتی جانبازان؛ واردات ماشین جانبازی

دفتر مسکن و تسهیلات رفاهی بنیاد شهید و امور ایثارگران در ارتباط با ثبت نام خودرو وارداتی جانبازان، نوع خودرو و شرایط تحویل، اطلاعیه شماره یک زیر را صادر کرده است.

در اطلاعیه چنین می‌خوانیم:

«نظر به برگزاری سلسله جلسات در خصوص نحوه اجرای فرآیند واردات خودرو برای جانبازان معزز ۵۰ درصد و بالاتر با هماهنگی وزارت صمت، تصمیمات ذیل اتخاذ شد:

۱. ثبت‌نام اولیه و انتخاب خودروهای وارداتی قابل عرضه، سامانه خودروهای وارداتی جانبازان مشمول از تاریخ ۴ بهمن‌ماه ۱۴۰۲ در دسترس خواهد بود.

۲. در مرحله اول برای جانبازان مشمول از طریق ارسال پیامک اطلاع‌رسانی می‌شود.

۳. ثبت‌نام جانبازان در ۳ سطح جانبازی شامل جانبازان ۷۰ درصد ویژه با سقف ارزش‌ خودروی وارداتی تا ۳۵ هزار یورو و سایر جانبازان ۷۰ درصد با سقف ارزش ۳۰ هزار یورو و جانبازان ۵۰ تا ۶۹ درصد با سقف ارزش ۲۵ هزار یورو به ترتیب از تاریخ چهارم تا پنجم برای سطح یک و از تاریخ ششم تا هفتم  برای سطح دو و از تاریخ هشتم تا دهم بهمن‌ماه برای مشمولین سطح سه انجام می‌شود.

۴. ویرایش ثبت نام و انتخاب خودروهای وارداتی در سامانه  به مدت ۳ روز برای جانبازان مشمول فعال خواهد شد.

۵. انجام ثبت نام اولیه و انتخاب خودرو در سامانه به منزله واردات قطعی نبوده و مراحل بعدی از طریق مراجع ذی صلاح اطلاع‌رسانی خواهد شد.»

به علاوه در لایحه خودروهای وارداتی جانبازان، ذکر شده که جانبازان بایستی در بازه زمانی تعیین شده نسبت به ثبت نام اقدام کنند. به علاوه جانبازانی که از زمان لازم الاجرا شدن قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران یعنی تاریخ ۲ بهمن ۹۱ به بعد به هر نحوی از تسهیلات مخصوص اعطای خودرو برای جانبازان برخوردار شده باشند، مشمول واردات ماشین جانبازی ۱۴۰۳ نخواهند شد.

آیین نامه خودروهای وارداتی جانبازان (آپدیت ۱۴۰۲)

به موجب مصوبه سال ۱۴۰۲ در ارتباط با واردات خودرو، جانبازان بالای ۵۰ درصد که در سنوات گذشته از تسهیلات ماده ۴۵ قانون جامع خدمت رسانی ایثارگران استفاده ننموده باشند، می‌توانند با ثبت نام در سامانه واردات خودرو نسبت به دریافت خودرو متناسب با وضعیت جسمانی خود اقدام کنند.

مفاد آیین نامه خودروهای وارداتی جانبازان به شرح زیر هستند:

  • ملاک درصد جانبازی، نوع جانبازی جسمی-حرکتی و معلولیت نظریه کمیسیون پزشکی بنیاد است.
  • بنیاد موظف است ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ این آیین نامه فهرست مشمولین را تدوین و به ترتیب اولویت به وزارت اعلام کند.
  • مشمولان می‌توانند کل یا بخشی از بهای خودروهای وارداتی جانبازان را به صورت نقدی پرداخت کنند و عدم دریافت تسهیلات بانکی موضوع این آیین‌نامه مانع استحقاق مشمولان از دریافت خودرو نخواهد بود.
  • مشمولان دریافت خودروهای وارداتی جانبازان می‌توانند با انصراف از واردات نسبت به دریافت خودروی داخلی بدون نوبت و با واگذاری فوری بهره‌مند شوند.
  • استفاده از دیگر تسهیلات خرید خودرو با نرخ مصوب شورای پول و اعتبار خارج از چهارچوب این آیین‌نامه مانع دریافت این تسهیلات نخواهد بود.
  • ارزش خودروی وارداتی در کشور مبدأ برای جانبازان ۷۰ درصد (دو پا یا دو دست قطع از مچ و یا قطع نخاع) تا سقف ۳۵ هزار یورو، سایر جانبازان ۷۰ درصد تا سقف ۳۰ هزار یورو و برای جانبازان ۵۰ درصد تا ۶۹ درصد تا سقف ۲۵ هزار یورو (سیف) باشد.
  • مشمولیانی که در ۱۰ سال گذشته از هیچگونه تسهیلات اعم از واردات و خرید خودرو استفاده نکرده‌اند در اولویت قرار دارند. ماده ۱۸ مشمولان از پرداخت سود بازرگانی متعلق به واردات خودرو و تجهیزات مورد نیاز متناسب سازی برای ایثارگر و نیز از پرداخت عوارض مندرج در تصویب نامه شماره ۶۲۹۲۴ت / ۵۴۵۲۲ مورخ ۱۳۹۶/۵/۲۵ معاف هستند.
  • بانک مرکزی مکلف است نسبت به تخصیص ارز تا سقف مجاز برای واردات هر خودرو به شرکت با اولویت تخصیص از منابع ارزی جهت واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت اقدام کند.
  • مشمولان واردات خودرو به مدت ۵ سال حق فروش، رسمی عادی یا وکالتی خودروی وارداتی را ندارند و مراجع ذی‌ربط از جمله دفاتر ثبت اسناد رسمی و فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران مکلفند اقدامات قانونی لازم از جمله عدم تعویض پلاک جهت جلوگیری از این موضوع و توقیف خودرو را انجام دهد و مسئولیت تخطی از آن به عهده فروشنده است.

شرایط واردات ماشین جانبازی چیست؟

طبق قانون تصویب شده برای واردات خودروی جانبازان، ایثارگران محترم بایستی واجد شرایط زیر باشند تا از امکانات دریافت ماشین های وارداتی جانبازان بهره مند شوند.

  • داشتن کارت ایثارگری معتبر؛
  • درصد جانبازی حداقل ۵۰ درصد (اولویت با خودروهای وارداتی جانبازان ۷۰ درصد و بالاتر بوده و سپس نوبت به خودروهای وارداتی جانبازان ۵۰ درصد می‌رسد)؛
  • حداقل ۵ سال سابقه پرداخت حق بیمه؛
  • عدم استفاده از تسهیلات واردات خودرو جانبازی در کلیه دستگاه‌های اجرایی از سال ۹۱.

ثبت نام برای خودروهای وارداتی جانبازان

145114 - خودروهای وارداتی برای جانبازان؛ خودروهای وارداتی جانبازان، واردات ماشین جانبازی

تا کنون (اردیبهشت ۱۴۰۳) صحبتی درباره مرحله جدید ثبت نام خودروهای وارداتی جانبازان نشده است. طبق آخرین گزارش‌هایی که در این زمینه وجود دارد، بعد از تکمیل ثبت نام جانبازان ۷۰ درصد، نوبت به عزیزان با جانبازی ۵۰ درصد خواهد رسید.

مراحل ثبت نام مقدماتی برای خودروهای وارداتی جانبازان، در سایت  Janbazan.saleauto.ir صورت خواهد پذیرفت. جانبازان متقاضی بایست با ارائه مدارک مورد نیاز در سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی جانبازان ثبت نام کنند. مدارک لازم عبارتند از:

  • کارت ایثارگری؛
  • گواهینامه؛
  • سوابق بیمه پردازی.

بعد از ثبت نام در سایت و آپلود مدارک، هزینه‌های مربوطه (شامل هزینه ثبت سفارش، عوارض گمرکی و سود بازرگانی) بایستی به بنیاد شهید واریز شود. بعد از انجام پرداخت، شرکت واردکننده سفارش را به گمرک ارسال خواهد کرد. پس از طی مراحل گمرکی، خودرو تحویل داده خواهد شد. بین زمان ثبت نام و زمان تحویل خودروهای وارداتی جانبازان، چیزی حدود ۶ ماه فاصله خواهد بود.

بعد از انتخاب خودرو و تأیید بنیاد شهید و امور ایثارگران، مراحل بعدی نیز طی خواهند شد.

آیا ویرایش خودروهای وارداتی جانبازان همچنان ممکن است؟

طبق اظهارات ضیغمی، مدیر سامانه یکپارچه فروش، حدود ۳ هزار نفر جانباز از ثبت نام در طرح خودروهای وارداتی جانبازان جا ماندند. درصد زیادی از ثبت نام کنندگان نیز به هر دلیلی تمایل برای ویرایش خودروی انتخابی داشته اند. بر همین اساس، قرار شد که با مراجعه به سامانه، ثبت نام در چند مرحله و یک نوبت نیز برای ویرایش خودرو درنظر گرفته شود.

طبق اطلاعیه صادر شده، جانبازان ویژه ۷۰ درصد در تاریخ ۶ و ۷ اسفندماه و سایر جانبازان ۷۰ درصد در تاریخ ۸ و ۹ اسفندماه و همچنین جانبازان ۵۰ تا ۶۹ درصد نیز در تاریخ ۱۰ تا ۱۲ اسفندماه می‌توانند به سامانه مراجعه و نسبت به ویرایش درخواست خود اقدام کنند.

آیا حواله خودروهای وارداتی جانبازان صادر خواهد شد؟

145114 - اطلاعیه خودروهای وارداتی جانبازان؛ خودروهای وارداتی جانبازان؛ واردات ماشین جانبازی

در روز ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳، مدیر کل تسهیلات رفاهی بنیاد شهید و امور ایثارگران اعلام کرد که هر گونه اخبار منتشر شده در ارتباط با خودروهای وارداتی جانبازان نادرست بوده و صحت ندارد. به طور کلی هنوز حواله‌ای برای خودروهای وارداتی جانبازان صادر نشده است.

مبالغ اعلام شده برای قیمت خودروهای وارداتی برای جانبازان، بسیاری از دلالان را برآن داشته تا با تماس با جانبازان، پیشنهاداتی برای خرید حواله با قیمت‌های فضایی دهند. با توجه به محدودیت تعداد و لوکس بودن این خودروها، برای خودروهایی که نه وضعیت وارداتشان مشخص است و نه حواله‌ای صادر شده، پیشنهاد قیمت‌های نجومی چیز عجیبی نیست. طبق آیین نامه‌ای که در سال ۱۴۰۲ به تصویب دولت رسید، خرید و فروش خودروهای جانبازان ممنوع اعلام شده است. به علاوه در ماده ۲۰ آیین نامه در ارتباط با خودروهای وارداتی جانبازان چنین ذکر شده:

«مشمولین واردات خودرو به مدت پنج سال حق فروش، رسمی عادی یا وکالتی خودروی وارداتی را ندارند و مراجع ذیربط از جمله دفاتر ثبت اسناد. رسمی و فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران مکلفند اقدامات قانونی لازم از جمله عدم تعویض پلاک جهت جلوگیری از این موضوع و توقیف خودرو را انجام دهد و مسئولیت تخطی از آن به عهده فروشنده خواهد بود.

خودروهای وارداتی جانبازان کدامند؟

به گفته معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید، بیش از ۲۰۰ هزار ایثارگر واجد شرایط دریافت خودرو هستند که در این میان، به ۱۰ هزار نفر خودرو اختصاص داده خواهد شد. در ادامه لیست خودروهای وارداتی برای جانبازان را به تفکیک خودروهای جانبازان ۷۰ درصد ویژه، ایثارگران ۷۰ درصد عادی و جانبازان ۵۰ درصد مشاهده خواهید کرد.

نوع خودروهای وارداتی جانبازان برای جانبازان ۵۰ تا ۶۰ درصد

مدل خودروهای وارداتی جانبازان ۵۰ الی ۶۹ درصد تا سقف قیمتی ۲۵ هزار یورو انتخاب شده است.

ردیف

شرکت

برند

مدل

۱

آذریوردسال

هوندا

ZRV

۲

برساوش

تویوتا

فرانت‌لندر هیبرید پریمیوم

۳

پارسیان موتور

فیات

تیپو سدان ۱۶۰۰ فول آپشن

۴

پارسیان موتور

فیات

تیپوکراس

۵

پرشیا خودرو

ب ام و

(۱۱۶i (low-option

۶

پرشیا خودرو

مینی

کوپر Resolute edition

۷

تیوا خودرو رایکا

تویوتا

کمری ۲۰۰۰ دیلوکس نایت ادیشن

۸

شتابران خودرو

گریت‌وال

تانک ۳۰۰

۹

ماموت خودرو

رنو

کولئوس SE

۱۰

ماهان صنعت پارس

تویوتا

وایدلندر لاکچری پلاس

۱۱

معین خودرو اروند

نیسان

آلتیما XL

۱۲

تیوا خودرو رایکا

نیسان

کمری ۲.۰

۱۳

برساوش

تویوتا

فرانت‌لندر

۱۴

ماموت خودرو

رنو

کولئوس

۱۵

معین خودرو ایرانیان

بی ام و

ب‌ام‌و ۱۱۶i

۱۶

پرشیا خودرو

بی ام و

مینی کوپر

اسامی خودروهای وارداتی جانبازان ۷۰ درصد عادی

لیست خودروهای وارداتی جانبازان ۷۰ درصد عادی شامل ماشین‌هایی با سقف قیمتی ۳۰ هزار یورو می‌شود.

ردیف

شرکت

برند

مدل

۱

پارسیان موتور

فیات

تیپو کراس ۱۶۰۰ فول آپشن

۲

پرشیا خودرو

ب ام و

۱۱۶i (mid-option)

۳

پرشیا خودرو

ب ام و

X۲ sDrive ۱۸i

۴

پرشیا خودرو

مینی

کانتریمن لوآپشن

۵

تیوا خودرو رایکا

تویوتا

کمری هیبرید XLE

۶

تیوا خودرو رایکا

تویوتا

کمری ۲۵۰۰ دیلوکس

۷

راسا موتور خاورمیانه

جی‌ای‌سی

GS۸

۸

ستاره ایران

مرسدس بنز

A۱۸۰ سدان

۹

ستاره ایران

مرسدس بنز

A۱۸۰ هاچبک

۱۰

ماموت خودرو

فولکس واگن

تیگوان

۱۱

ماموت خودرو

فولکس واگن

گلف GTI

۱۲

معین خودرو اروند

نیسان

آلتیما SV

۱۳

معین خودرو اروند

نیسان

ایکس تریل SV

۱۴

معین خودرو اروند

نیسان

اکسترا تیتانیوم

۱۵

معین خودرو ایرانیان

تویوتا

ونزا ۲۰۰۰

۱۶

 پارسیان موتور

فیات  

تیپوکراس

۱۷

معین خودرو اروند

نیسان

قشقایی

۱۸

معین خودرو ایرانیان

تویوتا

ونزا

۱۹

راسا موتور خاورمیانه

GAC

GSA

۲۰

ماموت خودرو

فولکس واگن

اطلس

۲۱

پرشیا خودرو

بی ام و

مینی کانتریمن

خودروهای وارداتی جانبازان ۷۰ درصد ویژه

لیست خودروهای اعلام شده برای جانبازان بالای ۷۰ درصد و ویژه، شامل اتومبیل‌های سقف ۳۵ هزار یورو خواهد بود.

ردیف

شرکت

برند

مدل

۱

برساوش

تویوتا

کمری هیبرید دیلوکس

۲

برساوش

تویوتا

راوفور هیبرید فلگشیپ

۳

پارسیان موتور

فیات

۵۰۰X هیبرید

۴

پرشیا خودرو

ب ام و

۳۱۸ سدان

۵

پرشیا خودرو

ب ام و

X۱ sDrive ۲۰i

۶

پرشیا خودرو

ب ام و

۲۲۰ گرن کوپه

۷

ستاره ایران

مرسدس بنز

B۲۰۰

۸

ستاره ایران

مرسدس بنز

C۱۸۰

۹

ستاره ایران

مرسدس بنز

CLA۱۸۰

۱۰

ماموت خودرو

فولکس واگن

اطلس ۲.۰ لیتر

۱۱

ماهان صنعت

تویوتا

هایلندر هیبرید الیت

۱۲

معین خودرو اروند

نیسان

ایکس تریل SL

۱۳

معین خودرو اروند

نیسان

آلتیما توربو SL

۱۴

معین خودرو اروند

نیسان

اکسترا پلاتینیوم

۱۵

 پارسیان موتور

 فیات

X۵۰۰ هیبرید

۱۶

 برساوش

 تویوتا

 کمری هیبرید

۱۷

 برساوش

 تویوتا

 راوفور هیبرید

۱۹

 پرشیا خودرو

 ب ام و

۳۱۸ سدان

جزئیات خودروهای وارداتی جانبازان

145114 - جزئیات اطلاعیه خودروهای وارداتی جانبازان؛ خودروهای وارداتی جانبازان، واردات ماشین جانبازی

طبق اطلاعیه، واردات ماشین جانبازی با شرایط گفته شده و از طریق سامانه بنیاد شهید و امور ایثارگران قابل پیگیری است. توصیه می‌کنیم جهت پیشگیری از بروز مشکل، حتماً به نکات زیر دقت داشته باشید.

  • سامانه فروش خودروهای وارداتی جانبازان از تاریخ ۱۰/۱۴۰۲ باز شده است. در این تایم، جانبازان بالای ۵۰ درصد می‌توانند خودروی موردنظر را انتخاب کنند. مهلت اولیه ثبت نام برای خودروهای وارداتی جانبازان، از بهمن ماه ۱۴۰۲ آغاز شده و در دو دوره برگزار شده بود. نوبت ویرایش خودروهای وارداتی جانبازان در ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ بوده و به دلیل تقاضای بالای جاماندگان، احتمال دارد نوبت مجدد برای ثبت نام و خودروهای وارداتی جانبازان برگزار شود.
  • در این مرحله، پرداخت وجه انجام نمی‌شود. توصیه می‌شود جانبازان امتیاز خود را با قیمت کمتر به فروش نرسانند تا پیگیری‌های شبکه ایثارگران به پایان برسد و در نهایت بنابر شرایط و زمان و اعلام قیمت‌های واقعی، برای معامله بالقوه اقدام نمایند.
  • به علت حجم بالای تقاضا و محدودیت‌های زیرساختی، مراحل ثبت نام و ویرایش خودروهای وارداتی جانبازان در بیش از ۳ مرحله و در بازه بهمن تا اسفندماه انجام شده است.
  • طبق اطلاع رسانی‌های انجام شده، کلیه مدل‌های خودروی وارداتی دارای کف درخواست هستند. در صورتی که حد نصاب خودرو تکمیل شده باشد، به جانباز اطلاع داده خواهد شد تا نسبت به انتخاب خودروی دیگری اقدام کند.

جمع بندی

در پایان، باید گفت که ورود خودروهای وارداتی جانبازان نه تنها یک اقدام مثبت در جهت بهبود کیفیت زندگی آنان است، بلکه نشان‌دهنده توجه و احترام به قشری است که در دفاع از کشور از هیچ کوششی دریغ نکرده‌اند. با توجه به قانون بودجه سال ۱۴۰۲ و آیین‌نامه اجرایی آن، امکان واردات ماشین جانبازی فراهم شده است تا جانبازان بتوانند خودروهایی با سقف قیمت مشخص و متناسب با درصد جانبازی خود انتخاب کنند. این اقدام، علاوه بر اینکه به رفاه و آسایش جانبازان کمک می‌کند، می‌تواند به عنوان الگویی برای سایر کشورها در جهت حمایت از ایثارگران عمل نماید. امید است که با ادامه این روند، شاهد بهبود و ارتقاء هر چه بیشتر خدمات ارائه شده به جانبازان عزیز کشورمان باشیم.

کد خبر 145114

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha