برخی انجمن های استانی با زد و بند اقدام به فروش لاستیک خارج از شبکه مجاز می کنند!

پرشین خودرو: اجرای مصوبه ستاد تنظیم بازار و سهمیه بندی لاستیک های سنگین تولیدی و وارداتی، موجب توزیع نامناسب لاستیک در استان ها شده و متاسفانه تخلفات زیادی در این جریان توسط برخی از انجمن های کامیون داران در استان ها صورت گرفته است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، طرح توزیع انبوه لاستیک مورد نیاز رانندگان شاغل در بخش حمل ‌ونقل جاده‌ای بر اساس نرخ مصوب دولتی با استفاده از تولیدات داخلی و واردات اواخر تیرماه بود که آغاز شد. براساس توافق صورت ‌گرفته بین سازمان راهداری و حمل‌ ونقل جاده‌ای، ستاد تنظیم بازار ، وزارت صنعت و معدن و انجمن‌های صنفی تولیدکنندگان و واردکنندگان لاستیک، توزیع لاستیک مورد نیاز رانندگان به‌صورت انبوه در شهرهای مختلف کشور آغاز شد.


در جریان این این تصمیم ، میزان سهمیه اختصاص ‌یافته برای توزیع لاستیک براساس اولویت‌بندی شهرهای کشور و بر مبنای میزان فعالیت در حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای و حجم کالای جابه‌جاشده در شهرهای مذکور صورت گرفت که شامل هر دو بخش لاستیک‌های وارداتی و لاستیک‌های مربوط به تولیدکنندگان داخلی می شود.

اجرای مصوبه ستاد تنظیم بازار در خصوص توزیع لاستیک سنگین داخلی و وارداتی و سهمیه بندی آنها در حالی با هدف رفع التهاب بازار این کالا آغاز شد که همچنان با گذشت یک ماه از اجرای این مصوبه این نحو توزیع و سهمیه بندی نه تنها رضایت متقاضیان را به همراه نداشته بلکه این روند توزیع موجب زد و بند و برخی تخلفات در جریان توزیع لاستیک های باری و اتوبوسی در برخی از استان های کشور شده است.

 



در همین راستا رئیس اتحادیه حمل و نقل بار کشور در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، ضمن گلایه از نحوه توزیع لاستیک های داخلی و وارداتی در استان ها ، گفت : اجرای مصوبه ستاد تنظیم بازار و سهمیه بندی لاستیک های سنگین ، موجب توزیع نامناسب لاستیک در استان ها شده و متاسفانه تخلفات زیادی توسط برخی از انجمن های کامیون داران در استان ها صورت گرفته است.

محمد خان بلوکی اظهار داشت: برخی از انجمن های کامیون داران با زد و بند اقدام به فروش لاستیک ها خارج از شبکه مجاز کردند در حالی که بر اساس تصمیم ستاد تنظیم بازار، توزیع‌کنندگان به هیچ عنوان حق فروش خارج از معرفی‌نامه‌های صادره را نداشته و در صورت مشاهده مصداق تخلف عرضه خارج از شبکه مجاز بوده و با متخلفان برخورد قانونی می شود.

باید توزیع لاستیک به اتحادیه های حمل و نقل بار استان ها واگذار شود


وی با توجه به تخلفات صورت گرفته بهترین راه عرضه لاستیک های سنگین را توزیع از طریق اتحادیه های تعاونی حمل و نقل بار استان ها عنوان کرد و افزود : بر اساس تعریفی که شده، برای توزیع لاستیک، راهداری با هماهنگی انجمن کامیون داران باید نسبت به صدور حواله و در اختیار قرار دادن این لاستیک ها اقدام کنند اما با شرایط بوجود آمده و توزیع نامناسب لاستیک ها در استان ها ، پیشنهاد می شود توزیع آنها به اتحادیه های حمل و نقل بار استان ها که اطلاعات دقیق تری در این حوزه در اختیار دارند واگذار شود.

نمایندگی های فروش لاستیک در حق مشتریان اجحاف می کنند !


رئیس اتحادیه حمل و نقل بار کشور تصریح کرد : در صورتی که کارخانجات تولیدی و واردکنندگان با اتحادیه های حمل و نقل بار استان ها هماهنگ شوند به طور قطع توزیع لاستیک و قیمت آن شرایط بهتری خواهد شد این در حالی است که هم اکنون برخی از نمایندگی ها در حق مشتریان اجحاف کرده و رقمی بیش از قیمت فاکتور خرید از آنها دریافت می کنند. به عنوان مثال خریداری با مراجعه یکی از نمایندگی های جنوب تهران با وجود اینکه فاکتور 2 میلیون و 600 تومانی برای خرید وی صادر شده با این استدلال که لاستیک در بازار وجود ندارد ناگزیر شده 3 میلیون و 200 هزار تومان پول پرداخت کند همچنین در جریان سهمیه بندی لاستیک های داخلی و وارداتی سهم هر استانی رقم بسیار عجیبی شده به عنوان نمونه در استان یزد و در ابرکوه 523 نفر متقاضی ثبت نام کردن اما 12 حلقه لاستیک داده شده است .

تبعات عدم محاسبه سود نمایندگی ها توسط کارخانجات تولید لاستیک


خان بلوکی بخشی از علت وضعیت موجود و دریافت هزینه بیشتر از متقاضیان را عدم محاسبه سود نمایندگی ها توسط کارخانجات در هنگام تحویل کالا عنوان کرد و افزود : در شرایطی که برخی از کارخانجات از نمایندگی ها 200 تا 500 میلیون بابت ودیعه تحویل کالا دریافت کردند و باید لاستیک را با قیمت کمتری عرضه کنند که سود این نمایندگی ها در این جریان جبران شود این کار را نمی کنند و موجب می شوند برخی از نمایندگی ها ، به سمت سوء استفاده از وضعیت کنونی آمده و به دنبال دریافت حق حساب از مشتریان در این آشفته بازار قیمت شوند.

وی با اشاره به مسائل و مشکلات موجود در عرضه لاستیک به متقاضیان گفت : متقاضیان پس از دریافت حواله از انجمن کامیون داران استان ها به تولیدکنندگان معرفی و تولیدکنندگان با مشاهده مدارک کارت هوشمند و پیمایش رانندگان ، این متقاضیان را به نمایندگی ها معرفی می کنند و در این شرایط متقاضیان در صورتی که پول اضافه پرداخت نکنند ، در تحویل لاستیک متقاضیان را اذیت می کنند به همین دلیل بسیاری از فعالان ناوگان حمل و نقل جاده ای از رویه توزیع لاستیک های باری و اتوبوسی راضی نیستند.

وی در پایان تاکید کرد : متقاضیان لاستیک های خارجی هم باید پس از دریافت حواله به نمایندگی ها مراجعه کنند البته عرضه لاستیک بر اساس فاکتور فروش، درج شماره خودرو، شناسه VID تخصیص سوخت در سامانه پیمایش و شماره تلفن همراه خریدار مالک خودرو در فاکتور باید صورت گیرد تا خلافی در این جریان صورت نگیرد.

کد خبر 100654

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha