لغو ممنوعیت واردات دیگر آورده ای برای واردکنندگان خودرو نخواهد داشت

پرشین خودرو: در صورتی که دولت همین امروز هم قانون منع واردات خودرو را ملغی کند این اقدام آورده چندانی برای واردکنندگان نخواهد داشت و تنها کمی از زیان آتی شرکتها کاسته خواهد شد.

یک کارشناس بازار خودرو در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو با اشاره به اوضاع واردکنندگان خودرو اظهار داشت: متاسفانه واردکنندگان از لحاظ ساختاری به شدت دچار بحران شدند و با وجود چالش هایی همچون نیروی انسانی، عدم همکاری شرکتهای مادر با زیان های انباشته بزرگی مواجه شدند هر چند در کنار این شرایط قوانین داخلی به شدت به واردکنندگان ضربه وارد کرده و مجموعه این عوامل موجب شده که شرکتهای واردکننده در وضعیت بسیار بحرانی به سر ببرند.

علی شکوهی افزود: اوضاع به نحوی است که امروز شرکتهای واردکننده خودرو با حدود 30 درصد از پرسنل ابتدای سال مشغول بکار هستند و تعدیل نیروی گسترده ای در این شرکتها رخ داده است.

انبار خودروهای آسیب دیده در گمرکات و سیر صعودی زیان انباشته واردکنندگان

وی گفت: هم اکنون شرکتهای خارجی که در ایران نماینده رسمی داشتند با تحریم های جدید و موانع انتقال ارز دیگر هیچ کدام دیگر با ایران همکاری ندارند این در حالی است که شرکتهای واردکننده ای که ابتدای سال سفارشات را وارد گمرک کردند با گذشته 8 ماه از سال همچنان سفارشاتشان در گمرک باقی مانده و این انبارش خودروها در گمرک باعث شده محصولات آسیب دیده و از سویی هزینه بالای نگهداری این خودروها در گمرک زیان انباشته ای متوجه شرکتها نماید.

وی تاکید کرد: هر چند در این اوضاع شرکتهای واردکننده خودرو هزینه شرکتهای مادر را پرداخت کردند اما با سررسید زمان باز پرداخت وام ناگزیر به پرداخت اقساط شدند در حالی که به دلیل اینکه عدم ترخیص خودروها از گمرکات جریمه دیرکردی را هم به مشتریان پرداخت می کنند.

 



این کارشناس بازار خودرو تصریح کرد: متاسفانه وضعیت موجود زیان به شدت بزرگی را به لحاظ نیروی انسانی، وجهه اجتماعی و تاثیر بر برند این شرکتها و اقتصادی متوجه واردکنندگان نموده است بنابراین شرکتها اصلا اوضاع خوبی ندارند و اگر دولت همین امروز هم قانون منع واردات خودرو را ملغی کند این اقدام آورده چندانی برای واردکنندگان نخواهد داشت و تنها کمی از زیان آتی شرکتها کاسته خواهد شد.

شکوهی افزود: به نظر می رسد با تعلیق یا لغو ممنوعیت واردات خودرو تنها جریمه ای که از محل دیر کرد تحویل خودروها متوجه شرکتها می شود بیشتر نخواهد شد و این روند در وضعیت سرمایه در گردش شرکتها موثر باشد.

وی گفت: متاسفانه تصمیم گیری در خصوص این قانون و لغو احتمالی ممنوعیت واردات خودرو به میزانی با تاخیر همراه شده است که زیان انباشته شرکتها هر روز بیشتر می شود وعدد آن از آنچه که موجب سرپا نگه داشتن یک کسب و کار شود بسیار زیاد تر است.

احتمال بازگشت برندهای خارجی به صفر رسید!

وی در ادامه هر گونه بازگشت احتمالی و سرمایه گذاری مجدد برندهای خارجی در صورت لغو ممنوعیت واردات را به روند تحریم ها به خصوص تحریم های داخلی و تصمیمات دولتمردان مربوط دانست و گفت: از آنجا که عمده برندهایی که در بازار ایران وجود داشتند در بازار آمریکا نیز حضور داشته و با وجود حضور شرکای تجاری آنها در بازار آمریکا بازار این کشور به شدت برای این برندها جذاب است بنابراین به نظر می رسد با لغو ممنوعیت نیز این ریسک را نپذیرند که مجدد در ایران سرمایه گذاری کنند.

به گفته وی تصمیم خلق الساعه ای که دولتمردان در گذشته گرفتند مانع از ریسک پذیری و سرمایه گذاری در ایران شده است از این رو تا زمانی که ندانند آینده چه خواهد شد تصمیم به بازگشت و سرمایه گذاری مجدد نخواهند گرفت.

این کارشناس صنعت خودرو تاکید کرد: با وضعیت فعلی و اما و اگرهایی که وجود دارد به نظر نمی رسد به این زودی ها شاهد حضور رسمی برندهای معتبر اروپایی و آسیایی در کشور باشیم.

شکوهی همچنین در خصوص امکان واردات خودرو با سرمایه ایرانی های خارج از کشور، گفت: این مساله شدنی نیست زیرا ایرانی که در خارج از کشور از ترس قرار گرفتن در لیست تحریم ها سرمایه ای چند 100 میلیون دلاری را که با توجه به قوانین مبادلات پولی و سرمایه گذاری و نظارت و کنترل سازمان ها، به سهولت در ایران سرمایه گذاری نخواهند کرد.

کد خبر 105778

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha