تردد بیش از 35 هزار مینی بوس فرسوده با جان مسافران بازی می کند

اگر چه طرح های مختلفی برای نوسازی ناوگان حمل و نقل فرسوده در کشور رونمایی شده اما بررسی ها نشان می دهد تا این لحظه هیچ یک عملا به مرحله اجرا نرسیده است به طوری که در سه سال گذشته فقط 500 مینی بوس فرسوده در ناوگان برون شهری از رده خارج و جایگزین شده است!

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی در کشور اگر چه جزء طرح های مورد نظر دولت در کلان شهرها و سازمان های حمل و نقل کشوری است اما به نظر می رسد اجرای این نوع طرح ها به رغم وعده دولتمردان همچنان در حوزه ناوگان برون شهری مغفول مانده است به طوری که بر اساس جدیدترین آمارها بیش از 35 هزار مینی بوس فرسوده در کشور به دلیل منع تردد در کلان شهرها وارد ناوگان برون شهری شده که تاکنون هیچ اقدامی برای نوسازی آن صورت نگرفته است.

با وجود بروز برخی مشکلات و نبود هماهنگی میان دستگاهها و تولیدکنندگان داخلی در اجرای درست بسیاری از طرح های نوسازی در حوزه ناوگان حمل و نقل عمومی در کشور، به تازگی یکی از خودروسازان داخلی با هدف تجهیز ناوگان حمل ونقل عمومی تهران قراردادهایی را برای تولید و تحویل اتوبوس و مینی بوس با شهرداری تهران به امضا رسانده است اقدامی که اگر چه حرکت خوبی در اجرای طرح نوسازی حمل و نقل شهری است اما نیازمند گام های جدی تری از سوی دولت و خودروسازان به خصوص در حوزه ناوگان برون شهری است.

با این حال مدیرعامل اتحادیه مینی بوسرانی کشور معتقد است به رغم اظهارات مسئولان تاکنون هیچ اقدامی برای نوسازی ناوگان مینی بوسرانی در کشور صورت نگرفته است.


فرسودگی 90 درصدی ناوگان مینی بوسرانی در کشور

غلامرضا غضنفری در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو گفت : بر اساس آخرین آمارها از 46 هزار دستگاه مینی بوس در کشور ، 90 درصد آنها فرسوده هستند این شرایط در حالی است که به رغم تعهدات دولت مدتهاست به دلیل عدم تخصیص منابع مناسب و پرداخت تسهیلات بلاعوض روند نوسازی در ناوگان مینی بوسرانی در کشور متوقف شده است و هر روز با ادامه وضع فعلی بر آمار مینی بوس های فرسوده در ناوگان برون شهری افزوده می شود.

وی تصریح کرد : در حال حاضر عمده مینی بوس های فرسوده در کلان شهرها به واسطه منع تردد در ناوگان بین شهری فعالیت دارند مینی بوس هایی که با وجود عمر بالای 30 سال تاکنون امکانی برای نوسازی آنها فراهم نشده است و به رغم طرح های مختلف مسئولان تا این لحظه عملا تسهیلات و منابعی جهت نوسازی در این بخش تخصیص نیافته است.

غضنفری با اشاره به اینکه اغلب طرح ها و تسهیلات نوسازی ناوگان فرسوده حمل و نقل در کشور در حد حرف است ، از افزایش 500 درصدی قیمت ون و مینی بوس در کشور انتقاد کرد و افزود : در شرایطی قیمت یک ون 100 میلیونی به 500 میلیون و مینی بوس 150 میلیونی به حدود 800 میلیون افزایش یافته است که به هیچ وجه اقتصادی نیست از این رو عملا امکان نوسازی در این ناوگان را برای متقاضیان فراهم نمی کند.

 

نوسازی مینی بوس فرسوده



لزوم اعلام طرح های جایگزین برای نوسازی مینی بوس های فرسوده

مدیرعامل اتحادیه مینی بوسرانی کشور تصریح کرد : متاسفانه علی رغم جهشی که در قیمت مینی بوس صورت گرفته است دولت هیچ تسهیلات و منابعی را برای نوسازی در این بخش اختصاص نداده است و اعلام هر گونه تسهیلات برای نوسازی ناوگان حمل و نقل فرسوده برون شهری صرفا در حد حرف بوده است .

غضنفری با تاکید بر تداوم مشکل قیمت برای نوسازی ، ایجاد بستری مناسب برای تولید و تامین مالی خودروسازان را راهکار تولید و عرضه اتوبوس و مینی بوس در کشور عنوان کرد و گفت : دولت باید علاوه بر تامین منابع و امکانات برای خودروسازان ، تسهیلاتی را که وعده می دهد را عملی کند تا امکان نوسازی ناوگان فرسوده حمل و نقل در کشور فراهم و اجرایی شود .

وی در پایان با اشاره به اقدام دولت در منع تردد مینی بوس های فرسوده خاطر نشان کرد : در حالی چنین اقداماتی از سوی دولت صورت می گیرد که هیچ امکان و طرح جایگزینی برای دارندگان مینی بوس های فرسوده ارائه و عملی نمی شود.

کد خبر 124735

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha