رفع دغدغه 0.5 درصد جامعه دستاورد بزرگی برای مجلس نیست / واردات خودرو باید هدفمند باشد

یک کارشناس بازار خودرو با تاکید بر اینکه طرح واردات خودرو جزء دغدغه های عموم جامعه نیست و نمی تواند دستاورد بزرگی باشد، معتقد است واردات خودرو زمانی ارزشمند و تاثیر گذار است که هدفمند باشد، در واقع واردات هدفمند است که بر صنعت خودرو داخلی تاثیر گذار بوده و موجب ایجاد جو رقابتی در این صنعت خواهد شد.

بابک صدرایی، در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، با بیان این مطلب به تشریح اهمیت هدفمندی در بحث واردات خودرو پرداخت و اظهار داشت: در واقع در جریان واردات هدفمند باید خودروهایی وارد شوند که در بازه زمانی تعریف شده سه یا چهار سال بتوانند با خودروهایی داخلی رقابت کنند.


واردات هدفمند موجب جو رقابتی در بازار می شود

وی تاکید کرد: دولت باید همزمان با آزادسازی واردات خودرو برنامه ای برای کاهش تعرفه و نزدیکی قیمت خودروهای وارداتی با محصولات داخلی داشته باشد و به شرکتهای خودروساز داخلی نیز اعلام کند که در راستای واردات هدفمند ظرف حداقل چهار سال آینده تعرفه واردات خودرو از 70 به 30 درصد کاهش خواهد یافت.

صدرایی اضافه کرد: در واقع با واردات هدفمند و کاهش تدریجی تعرفه واردات خودرو در بازه زمانی معین، قیمت خودروهای وارداتی به تولیدات داخلی نزدیک و بازار رقابتی خواهد شد بنابراین در فرصت تعریف شده از سوی دولت خودروسازان داخلی باید در پی ارتقاء کیفی و طراحی محصولات جدید باشند تا امکان رقابت با محصولات خارجی فراهم شود.

این کارشناس بازار خودرو با بیان اینکه نمی توان یک شبه خودروهایی با تعرفه 100 درصدی را وارد کرد، یاد آور شد: با واردات یک شبه نه بازار کشش چنین جریانی را دارد و نه رقابتی را ایجاد خواهد کرد بنابراین هر گونه واردات خودرو باید هدفمند باشد.


طرح مجلس برای پاسخ به دغدغه چند درصد جامعه است؟

صدرایی با توجه به دغدغه و نگرانی 80 درصد مردم در خصوص مسائل اقتصادی و معیشتی و مشکلات ناشی از تورم کالاهای اساسی بیان کرد: در طرح مجلس برای واردات خودرو به نظر می رسد فقط دغدغه نیم درصد مردم در نظر گرفته شده است در واقع با این طرح قرار است بنز کارکرده هشت میلیاردی برای یک قشر پولدار جامعه شش میلیارد شود طرحی که مسلما جزء دغدغه های عموم جامعه نیست و نمی تواند دستاورد بزرگی باشد.

 

بابک صدرایی کارشناس بازار خودرو



وی در عین حال به تاثیر واردات هدفمند بر بازار داخل اشاره و خاطر نشان کرد: در واقع دولت و مجلس باید ضمن در نظر گرفتن واردات هدفمند، برنامه ای در خصوص آمار واردات و نوع و قیمت خودروهایی که در بازه زمانی معین قرار است موجب رقابت با تولیدات داخلی شوند را ارائه کند تا با اجرای این طرح صنعت خودروسازی ایران با فشار در مسیر تغییر و رشد و توسعه قرار گیرد.

صدرایی با این حال معتقد است که با وجود ساختارهای اقتصادی و سیاسی که بر کشور ما حاکم است بعید است که آزادسازی واردات خودرو به شکلی که مورد نظر است صورت گیرد چرا که اجرای آن نیازمند ایجاد زیرساخت های بزرگ صنعتی و اقتصادی و فرهنگی است.


با واردات هدفمند باید تولیدات داخل را به چالش کشید

این کارشناس حوزه بازار خودرو در ادامه با دفاع از تاثیر مثبت واردات بر صنعت خودرو داخل، هر گونه جلوگیری از واردات خودرو را خیانت به صنعت کشور برشمرد و افزود: منتهی این واردات باید هدفمند و همانند فرایندی که بیشتر کشورها در پیش گرفتند انجام شود تا بتوان تولیدات داخلی را به چالش کشید.

صدرایی تصریح کرد: تا زمانی که واردات خودرو آزاد نشود و نتوانیم خودروسازان داخلی را به چالش بکشیم این صنعت رشد نکرده و همچنان وبال دولت خواهد بود و شاهد تولید محصولات بی کیفیت و پر هزینه ای خواهیم بود که فقط دود آن به چشم مشتریان و اقتصاد ملی کشور خواهد رفت.

وی با این حال بر لزوم تغییر نظام تعرفه ای در جریان واردات خودرو تاکید کرد و اظهار داشت: برای واردات هدفمند باید علاوه بر اصلاح نظام تعرفه ای، نسبت به ایجاد نمایندگی های مجاز خدمات پس از فروش برندهای وارداتی اقدام شود.

به گفته صدرایی، در صورتی که در طرح واردات خودرو فقط خودروهایی زیر 15 هزار دلار وارد شود با محاسبه تعرفه گمرکی در داخل، شاهد قیمت محصولات وارداتی در بازار خواهیم بود که می تواند در بازار تحول و رقابت ایجاد کند.

این کارشناس بازار خودرو همچنین به برخی ابهامات در خصوص منشاء ارزهای خارجی و احتمال پولشویی با طرح مجلس پرداخت و افزود: به هر حال هر احتمالی در این جریان وجود دارد و با در نظر گرفتن چنین احتمالاتی نمی توان برای همیشه واردات خودرو را ممنوع کرد اما نکته ای که وجود دارد ارزهایی است که در دست مردم است که می تواند صرف واردات شود و با درآمد زایی بیشتری به جهت تعرفه در نظر گرفته شده به مردم و دولت بازگردد.


توسعه صنعت خودرو در گرو ایجاد بازار رقابتی است

صدرایی با تاکید بر اثرات اقتصاد رقابتی بر صنعت و تولید در کشور تاکید کرد : امروز واردات خودرو با ساختار اقتصادی ما ایراد دارد در حالی که در همه کشورها حتی کشورهای همسایه به این نتیجه رسیدند که باید واردات آزاد باشد و دیگر اقتصاد انحصاری جواب گو نیست و باید اقتصاد رقابتی باشد بنابراین در صورتی که 10 تا 20 درصد تقاضای بازار داخل را خودروهای وارداتی تشکیل دهد می تواند تحرک و رقابت را در بازار داخل ایجاد کند.

وی با توجه به برخی راهکارها برای توسعه صنعت خودرو کشور گفت : در شرایط تحریم برخی ایده ها مثل خرید پلت فرم به روز امکان پذیر نیست اما اگر تحریم هم مانع نباشد سالهاست این مساله مطرح است که به جای واردات خودرو، تولید داخل تقویت و پلت فرم های به روز وارد شود در حالی که تجربه نشان داده که زمانی که جلوی واردات خودرو گرفته می شود تقاضا برای واردات پلت فرم خودروهای جدید نیز کم می شود و هنگامی که بازار انحصاری است انگیزه سرمایه گذاری و خرید پلت فرم های جدید نیز کاسته می شود.

صدرایی معتقد است اتفاقا زمانی که واردات خودرو آزاد شود ، همه به دنبال خرید پلت فرم و محصول جدید خواهند رفت و این اتفاقات درست در همان زمان رخ خواهد داد و باید این زنگ خطر در جایی به صدا درآید و اگر جدی به صدا درنیاید کشتی خودروسازی کشور در اقیانوس آرام حرکت می کند تا به گل بشیند.

این کارشناس صنعت و بازار خودرو در پایان با پیش بینی تاثیر واردات بر جریان قیمت در بازار داخل خاطر نشان کرد: با توجه به وابستگی موجود در بازار، در صورت تاثیر آزادسازی واردات بر کاهش قیمت خودروهای وارداتی در بازار این موج طبعا بر بازار خودروهای داخلی نیز تاثیر خواهد گذاشت.

 

کد خبر 134331

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha