هیچ کامیون وارداتی با وجود حذف شرط اسقاط موفق به شماره گذاری نشد! / مونتاژ کامیون های چینی بی کیفیت و با دو برابر قیمت، تولید نیست

اگر چه با رفع موانع «گواهی اسقاط » و حذف شرط اسقاط از چرخه کامیون های کارکرده انتظار می رفت که جریان ترخیص و شماره گذاری کامیون های وارداتی سرعت گیرد اما به گفته یک مقام صنفی در انجمن کامیون داران تا این لحظه هیچ کامیونی وارداتی از مجرای مصوبه فوق موفق به شماره گذاری نشده است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، اجرای طرح واردات کامیون‌های دست دوم اروپایی با عمر حداکثر 3 سال، در حالی وارد سومین سال اجرای خود شد که در طول دو سال گذشته همواره با مشکلات زیادی مواجه بوده است.

طبق مصوبه هیات دولت در سال 1397 به منظور نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، امکان واردات کامیون‌های حداکثر سه سال کارکرده فراهم شد و از حدود دو سال پیش بود که شرایط واردات این کامیون‌ها تعیین و از سوی وزارت صمت به گمرک ایران ابلاغ شد.

اما در جریان اجرای این مصوبه، موانع و چالش‌های بسیاری بین دستگاه‌های ذیربط وجود داشت و از جمله آن انتقادات وزیر وقت راه و شهرسازی به دپوی کامیون‌ها در گمرک بود، در حالی که از همان زمان نیز اسقاط و صدور مجوز مربوطه مثل صدور کد رهگیری بانک جهت تائید منشاء ارز،‌ مانع از تعیین‌تکلیف کشنده‌ها شده بود.

ماجرای اسقاط خودروهای فرسوده به ازای واردات مدل‌های کارکرده، متاسفانه از موضوعاتی است که در یک سال اخیر به محل مناقشه برای ترخیص کامیون‌های کارکرده وارداتی تبدیل شده است؛ چنانچه واردکنندگان با توجه به نبود کامیون‌های فرسوده حاضر به اسقاط خواستار حذف شرط اسقاط و پرداخت مبلغی به‌جای آن شدند. مساله ای که حالا و بر اساس اعلام معاون حمل و نقل وزارت راه، ستاد هماهنگی اقتصادی دولت با رفع مانع «گواهی اسقاط» در واردات کامیون های دست دوم اروپایی موافقت کرده است.

این در حالی است که موضوع واردات کامیون‌های دست دوم اروپایی که موضوع بند «ث » ماده 30 قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه است، که در پی افزایش قیمت کامیون‌های فرسوده و با سودجویی برخی دلالان مبنی بر صدور گواهی اسقاط (از رده خارج کردن کامیون‌های فرسوده) در ماههای اخیر با هزینه‌های بالای یک میلیارد و بعضاً تا 1.2 میلیارد تومان، با مشکلاتی مواجه شده بود.

اما با بروز مشکلاتی برای برخی رانندگان واردکننده کامیون‌های زیر 3 سال کارکرد اروپایی در خصوص شماره گذاری خودروهای تجاری، معاونت حمل و نقل وزارت راه و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای پیگیری‌های مشترکی کردند که حالا پیشنهاد آنها در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت به تصویب رسیده و گفته می شود برای تصویب به شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا ارسال شده است. مصوبه ای که پس اعلام با واکنش شدید دبیر انجمن خودروسازان و دادخواهی او از معاون‌اول رئیس‌جمهور و همچنین مراکز اسقاط همراه شد.

با این حال دبیر کانون سراسری انجمن های صنفی کامیون داران کشور معتقد است تا این لحظه هیچ کامیون وارداتی کارده ای از مجرای مصوبه فوق و حذف شرط اسقاط موفق به شماره گذاری نشده است.

 

شرط زمانی مصوبه دولت برای حذف اسقاط کامیون های وارداتی

احمد کریمی در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو با بیان این مطلب اظهار داشت: بر اساس این مصوبه صرفا کامیون‌هایی که مراحل اظهار و ترخیص آنها تا تاریخ 21 خردادماه طی شده باشد می‌توانند نسبت به اسقاط خودروی معادل یا واریز مبالغی به خزانه داری کل کشور که وزارت راه و شهرسازی اعلام می‌کند، اقدام کنند و از این تاریخ به بعد باید بر اساس قانون ساماندهی صنعت خودرو روند ترخیص و شماره گذاری کامیون ها انجام شود.

به گفته وی بر اساس بند « ث » ماده 30 قانون احکام دائمی 55 ساله کشور، واردکنندگان خودروهای سنگین باری می‌توانند کامیون‌های تا 3 سال کارکرده را به ازای اسقاط کامیون‌های فرسوده با عوارض گمرکی 75 درصدی به کشور وارد کنند.

 

کامیون فرسوده



وی در همین حال به حذف الزام اسقاط از واردات کامیون کارکرده تا تاریخ ذیل و برخی انتقادات نسبت به این مصوبه پرداخت و گفت: اصل موضوع در طرح واردات کامیون های 3 سال کارکرد مساله نوسازی و خروج ناوگان فرسوده از چرخه حمل و نقل و جایگزینی با کامیون های جدید است، کامیون های فرسوده ای که به جهت عمر بالا نه تنها مصرف سوخت بالایی دارند بلکه مخاطرات ناشی از تردد و حوادث جاده ای و تامین قطعات آنها ارزبری بالایی را برای کشور به همراه دارد.

 

انتقاد به مصوبه دولت حاشیه سازی است

دبیر کانون انجمن های صنفی کامیون داران کشور با این وجود برخی انتقادها نسبت به مصوبه حذف الزام اسقاط برای ترخیص این کامیون ها را از موضوعات حاشیه ای دانست و افزود: با این مصوبه صرفا تعدادی ناوگان وارداتی به ناوگان حمل و نقل کشور اضافه می شود که برای ما نیز قابل قبول نیست و سوالی برای همه ما مطرح است، تکلیف ناوگان فرسوده ای که با ورود ناوگان جدید از چرخه حمل و نقل خارج نمی شوند، چیست؟

احمدی همچنین به دلایل عدم ارایه گواهی اسقاط برای ترخیص کامیون‌های وارداتی اشاره و اظهار داشت: بر اساس آئین نامه اجرایی، قرار بود در برابر هر یک دستگاه کامیون وارداتی، یک دستگاه کامیون فرسوده اسقاط شود اما به دلیل به هم خوردن چرخه عرضه و تقاضا قیمت کامیون‌های فرسوده‌ای که قرار بود اسقاط شوند، طی یک سال اخیر افزایش ناگهانی پیدا کرد و لذا رانندگانی که قرار بود گواهی اسقاط برای کامیون‌های فرسوده ارائه دهند، تا حدودی از این روند منصرف شدند و به این ترتیب تعداد زیادی کامیون در گمرکات رسوب شدند که عملا از حیز انتفاع خارج هستند.

وی با بیان اینکه واردات کامیون هنر نیست در واقع در انجام این طرح، به سرانجام رسیدن نوسازی ناوگان اهمیت دارد افزود: اینکه تعداد زیادی کامیون وارد شود اما به کاهش سن ناوگان کمکی نکند به هیچ وجه روال صحیحی نیست در حالی که قرار براین بود که دولت دارندگان ناوگان فرسوده را ترغیب به نوسازی کند بنابراین باید برای تحقق آن امکان و شرایطی برای دارندگان ناوگان فرسوده ایجاد می گردید که بتوانند با استفاده از تسهیلات دولتی کامیون فرسوده خود را از رده خارج و نسبت به خرید کامیون نو اقدام کنند اما خروجی بی‌برنامگی‌ها همین وضع موجود است.

وی افزود: بارها به دولت پیشنهاد دادیم که به جای طرح نوسازی 150 هزار دستگاه در ناوگان فرسوده حمل و نقل کشور ، ناوگان بالای 50 سال را با اختصاص تسهیلاتی در ردیف نوسازی قرار دهد و در گام بعد ناوگان 45 سال و به این ترتیب با اولویت سن ناوگان و در نظر گرفتن تسهیلات دولتی، محدودیت تردد و امکان واردات برای دارندگان ناوگان فرسوده، روند نوسازی را اجرایی کند طرحی که ضمن بهبود جریان نوسازی و خروج ناوگان فرسوده، تکلیف مردم و دولت در میزان تسهیلات و تامین اعتبارات را مشخص می کند.

به گفته وی چنانچه دولت تسهیلاتی را در اختیار دارندگان ناوگان فرسوده قرار دهد قطعا استقبال زیادی از سوی دارندگان ناوگان فرسوده برای اسقاط کامیون ها و دریافت کامیون 3 سال کارکرده برای جایگزینی صورت خواهد گرفت اما متاسفانه برنامه ای از سوی دولت در این زمینه وجود ندارد از این رو شرایطی که امروز شاهد آن هستیم رخ داده است.

 

شماره گذاری 3900 دستگاه کامیون وارداتی کارکرده پس از 2 سال

این مقام صنفی در انجمن کامیون داران کشور در ادامه به آخرین آمار واردات و ترخیص و شماره گذاری کامیون 3 سال کارکرد اشاره و تاکید کرد: در حال حاضر با وجود مشکلات موجود روند واردات کامیون های 3 سال کارکرد کند شده است با این حال براساس آخرین آمارها تا کنون 3 هزار و 900 دستگاه کامیون کارکرده وارداتی شماره گذاری شدند و حدود 15 هزاردستگاه کامیون کارکرده نیز وارد شدند که در مجموع موفق به دریافت پلاک و ترخیص نشدند.

کریمی همچنین با توجه به انتقاد خودروسازان در خصوص مصوبه اخیر حذف شریط اسقاط از کامیون های وارداتی و آسیب این جریان به تولید داخل، خاطر نشان کرد : مونتاژ کامیون چینی بی کیفیت و عرضه آنها با دو برابر قیمت تولید نیست که این آقایان سنگ تولید را به سینه می زنند.

 

افزایش ناوگان بدون اسقاط ضربه فعالان حمل و نقل است

وی تصریح کرد: اینکه به ازای هر 4 دستگاه کامیون تولیدی و مونتاژی در داخل یک دستگاه کامیون اسقاط شود راهکار درستی است و اگر شرط اسقاط برای تولید برداشته شود آن هم در شرایطی که به تعداد کافی کامیون در ناوگان حمل و نقل وجود دارد اقدام اشتباهی است و خروجی آن افزایش ناوگان و آسیب به قشر عظیمی از فعالان این حوزه می شود که به جهت تعداد بالای ناوگان امکان فعالیت نخواهند داشت.

به گفته وی در حال حاضر براساس آمار سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای حدود 370 هزار دستگاه در ناوگان حمل و نقل جاده ای فعالیت دارند در حالی که به اعتقاد ما این رقم بالای 400 هزار دستگاه است چرا که بخشی از این ناوگان بدون شناسه و کارت هوشمند در حال فعالیت هستند.

وی در پایان تاکید کرد: در صورتی که به ازای ورود ناوگان جدید، کامیون فرسوده از رده خارج و جایگزین شود و بیش از آمار موجود به ناوگان حمل و نقل جاده ای اضافه نشود قطعا همین تعداد با توجه به سیاست های دولت، برای حمل و نقل کشور کفایت می کند./
 

خبرنگار: زهرا حریری

کد خبر 138945

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • صمد ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
    1 0
    تو کشورهای همسایه از واردات تا پلاک دو روز زمان میبره الان یک سال بیشتره هزاران راننده گرفتار و تو این بی پولی و تحریم میلیارها یورو سرمایه کشور بلاتکلیف مونده داره میپوسه یه نفر هم نیست جواب ملت رو بده آقای رئیس قوه قضائیه حضرت آیت اله اژه ای این ترک فعل حساب نمیشه