/اختصاصی/در هم‌اندیشی انجمن قطعه سازان و اتحادیه لوازم یدکی خودرو؛

چالش‌های پیش‌رو در بازار تولید و توزیع قطعه یدکی بررسی شد

هم‌افزایی و تعامل بخش تولید و توزیع قطعات در افزایش عرضه قطعات یدکی استاندارد و اطمینان خاطر مشتریان
کد خبر 142451
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۰
چالش‌های پیش‌رو در بازار تولید و توزیع قطعه یدکی بررسی شد

در هم‌اندیشی هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو کشور با اتحادیه لوازم یدکی خودرو تهران، چالش‌های مشترک و پیش‌ رو در حوزه تولید و توزیع قطعات یدکی و بازار خدمات مورد بحث و بررسی قرار گرفت؛ تعامل و هم‌افزایی که افزایش عرضه قطعات یدکی استاندارد و رضایت و اطمینان خاطر مشتریان نسبت به اصالت، کیفیت و قیمت قطعات در بازار خدمات را به همراه دارد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، بر اساس جدیدترین آمارها حجم فروش قطعه یدکی در بازار سالیانه شش تا هشت میلیارد دلار است؛ رقمی که بسته به اینکه اقلامی چون روغن، باتری و قطعات تند مصرف لحاظ شود یا نه، برآورد می‌شود.

در چنین بازاری، سهم فروش خودروسازان از بازار قطعه یدکی حداکثر ۱۰ درصد است در حالی که قطعه سازان داخلی حدود ۱۵ درصد از این بازار سهم دارند.

با توجه به اهمیت بازار قطعه یدکی و مشکلات و چالش‌های پیش رو در این بازار، اعضای هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو کشور در هم‌اندیشی با اتحادیه لوازم یدکی خودرو به بحث و تبادل نظر و ارائه راهکارهایی مناسب در حوزه بازار قطعه یدکی پرداختند.

منصور منصوری دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو کشور، در گفت‌وگو با خبرنگار پرشین خودرو، با توجه به اهمیت بازار خدمات و قطعه یدکی در کسب رضایت مشتریان به لزوم برگزاری هم‌اندیشی قطعه سازان با اتحادیه لوازم یدکی پرداخت و گفت: بررسی مشکل قاچاق قطعه یدکی و همچنین نصب شناسه کالا بر روی قطعات از موضوعات محوری هم‌اندیشی انجمن سازندگان قطعات و اتحادیه لوازم یدکی بود؛ مواردی که با هم‌افزایی هر دو بخش می‌تواند ضمن جلوگیری از توزیع قطعات قاچاق، موجب رضایت و اطمینان خاطر مشتریان در سه پارامتر اصالت، کیفیت و قیمت قطعات در بازار خدمات شود.

 وی افزود: این نشست به منظور هم‌افزایی جهت رفع مشکلات و ارائه راهکارهای مناسب در حوزه بازار قطعه یدکی برگزار شد تا با ارائه تجربیات در هر دو صنف بتوان کمک موثری به برنامه‌ها و اجرای بهتر سیاست‌های دولت در این بخش شود.

دبیر انجمن قطعه سازان کشور همچنین با اشاره به اهمیت ارتباط سه ضلع تولید، توزیع و خدمات در رضایت مصرف‌کنندگان و حفاظت از سرمایه سازندگان داخلی تصریح کرد: ایجاد چنین همکاری با توجه به ظرفیت موجود در بخش تولید قطعات، مانع از واردات قطعات یدکی مشابه و مازاد بر تولید خواهد شد همچنین تبادل اطلاعات درست در خصوص نیاز بازار افتر مارکت، از خروج ارز و واردات بی‌رویه قطعات جلوگیری می‌کند.

منصور منصوری دبیر انجمن قطعه سازان

منصوری همچنین معتقد است با توجه به ظرفیت قطعه سازان، ایجاد چنین هم‌افزایی بستر خوبی را برای تامین قطعات تند مصرف در داخل و حفاظت از سرمایه سازندگان داخلی فراهم خواهد کرد.

وی رضایتمندی مصرف‌کنندگان از بازار خدمات و قطعات را محوری‌ترین علت ایجاد چنین هم‌افزایی دانست و گفت: امروز هرگونه کمبود قطعات در حوزه خدمات از موارد مهم و اثرگذار در قیمت بازار است بنابراین ارتباط موثر بین بخش تولید و توزیع در بازار قطعه یدکی ضمن تامین و پاسخ‌گویی به نیاز بازار در نظارت بر کیفیت قطعات وارداتی نیز موثر خواهد بود.

این مقام صنفی در انجمن سازندگان قطعات کشور همچنین از برنامه‌های در دستور کار انجمن قطعه سازان کشور را همکاری و تعامل با نمایندگی‌ها و تعمیرگاه‌های مجاز در آینده ذکر کرد و افزود:  نشست مشترک بعدی انجمن قطعه سازان با نمایندگی و تعمیرگاه‌های مجاز خواهد بود. این همکاری می‌تواند بستری برای تامین قطعات مورد نیاز مشتریان توسط تعمیرگاه‌ها و تضمینی برای کیفیت و قیمت قطعات یدکی مصرف کنندگان باشد.

منصوری در پایان با توجه به ظرفیت ایجاد شده در تولید شرکت‌های قطعه ساز داخلی و از طرفی نیاز بازار خاطرنشان کرد: با تعامل و هم‌افزایی ایجاد شده بین بخش تولید و خدمات می‌توان قطعات یدکی استاندارد (با لحاظ نمودن اصالت کالا، کیفیت و تضمین گارانتی و قیمت مناسب) را در بازار عرضه کرد تا مشتریان با اطمینان خاطر، خودروهای خود را به تعمیرگاه‌ها بسپارند.

کد خبر 142451

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha