/اختصاصی/هیچ تایر غیر استانداردی در کشور تولید نمی شود؛

آیا عمر مفید تایر داخلی 6 ماه تا 1 سال است؟

اظهارات کذب مربوط به عمر مفید لاستیک داخلی با هدف تخریب صنعت تایر است
کد خبر 142750
۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳
آیا عمر مفید تایر داخلی 6 ماه تا 1 سال است؟

یک مقام صنفی در صنعت تایر هر گونه اظهارات در خصوص فقدان کیفیت و استاندارد تایرهای داخلی را کذب دانست و با تاکید بر اینکه طرح چنین صحبت هایی با هدف تخریب صنعت تایر صورت می گیرد، عنوان کرد: به هیچ وجه تایر غیر استاندارد در ایران تولید نمی شود زیرا هر تایری که امکان پاس کردن استانداردهای اجباری را نداشته باشد، تولید آن متوقف می شود.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، صنعت تایر با توجه به مساحت کشور و گستردگی راه‌های ارتباطی زمینی، نقش بسیار مهمی در اقتصاد کشور دارد و هرگونه مشکلات و موانع در تولید و عرضه این محصول مسلما تبعات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی به دنبال خواهد داشت.

با توجه به این نقش است که در سالهای اخیر صنعت تایر در دنیا از لحاظ طراحی، ساختار، تکنولوژی ساخت و دستیابی به استانداردهای نوین بسیار متحول شده است و صنعت تایر در کشور ما نیز باید خود را با این پیشرفت‌ها همسو کند؛ برای دستیابی به این مهم، برقراری ارتباط فنی و انتقال تکنولوژی از صاحبان برندهای جهانی لازم است که در شرایط فعلی اقتصادی و سیاسی کشورمان مقدور نیست اما برای ادامه حیات در صنعت تایر، چاره‌ای جز اتکا به ظرفیت‌های داخلی و توسعه جدی مراکز تحقیقاتی برای تایرسازان داخلی متصور نیست.

در چنین شرایطی درجه اهمیت کیفیت و ایمنی تایر بر کسی پوشیده نیست زیرا تایر از قطعات بسیار مهم در هر خودرو شناخته می‌شود و از این لحاظ مشمول استاندارد اجباری در سطح ملی و مراقبت‌های دائمی موسسه استاندارد است.

عمر مفید تایر های داخلی چند سال است؟

البته به جزء برخی موانع ارتباطی و تکنولوژیکی در مسیر تولید تایر، عوامل بسیاری بر کیفیت و عمر مفید تایر تاثیر گذار است که از جمله می توان به مواردی چون شرایط رانندگی، آب و هوا، نور خورشید و نحوه استفاده از تایر و ... نام برد بنابراین نمی توان زمان دقیقی را برای آن اعلام کرد. با این وجود یکی از مهمترین عواملی که در عمر مفید خودرو نقش داشته و معمولا کمتر به آن توجه می شود تاریخ انقضای لاستیک مصرفی خودرو است.

به اعتقاد تولید کنندگان تایر، تاریخ انقضا و یا عمر مفید لاستیک در ایران حدود 5 تا 6 سال است. این بدان معنی است که از زمان تولید لاستیک و خروج آن از کارخانه فقط حدود 6 سال می توان از آن لاستیک استفاده کرد و پس از طی این مدت، خواه لاستیک در خودرو استفاده شده باشد و خواه لاستیک همچنان در انبار باشد، خاصیت اولیه خود را از دست داده و نباید به هیچ وجه از آن استفاده نمود.

اما این روزها یکی از موضوعاتی که موجب برخی اظهارات در خصوص کیفیت در صنعت تایر ایران شده است، همین موضوع عمر مفید تایرهای داخلی است؛ اظهاراتی که با زیر سوال بردن کیفیت و استاندارد تایرهای داخلی، این مساله را ناشی از عقب ماندگی تکنولوژی و فرسودگی ماشین آلات در صنعت تایر کشور می داند.

البته در واکنش به این اظهارات، سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر ایران در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو اظهار داشت: اگر چه صنایع لاستیک کشور بواسطه مشکلات ناشی از تحریم و بعضا موانع ارزی و ریالی از تکنولوژی و به روزآوری ماشین آلات عقب ماندند و بعضا کارخانجات نتوانستند به موقع اقدام به سرمایه‌گذاری کنند اما این مساله ارتباطی به تولید تایر غیر استاندارد در کشور ندارد چرا که هر تایری که امکان پاس کردن استانداردهای اجباری در صنعت تایر را نداشته باشد تولید آن متوقف می شود.

تاثیر استاندارد اجباری بر کیفیت در صنعت تایر

مصطفی تنها، در ادامه طرح چنین اظهاراتی در خصوص کیفیت تایرهای داخلی را با هدف تخریب صنعت تایر کشور عنوان کرد و گفت: با وجود اینکه صنعت تایر مشکلات زیادی دارد اما به دلیل نظارت و وجود الزامات استانداردی امکان تولید تایر غیر استاندارد در ایران وجود ندارد.

وی افزود: البته اینکه برخی کارخانجات تولید تایر پس از گذشته سالها از تاسیس تا چه میزان امکان بازسازی و نوسازی ماشین آلات و دریافت تکنولوژی را داشتند از موضوعات قابل بحث است ولی این مساله به هیچ وجه ارتباطی به اینکه کارخانه ای بتواند تایر فاقد کیفیت و استاندارد تولید و وارد بازار کند، ندارد، چرا که تولید تایر بی کیفیت و استاندارد جرمی سنگین بوده و ممنوع است.

سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر طرح عقب ماندگی تکنولوژی و یا فرسودگی ماشین آلات را در کیفیت و عمر مفید تایرها موضوعی بی ارتباط دانست و تاکید کرد: چنانچه تولیدکننده ای به دلیل فرسودگی ماشین آلات امکان تولید تایر با کیفیت و مطابق با استاندارد را نداشته باشد اصولا اجازه تولید نخواهد داشت و سازمان ملی استاندارد بر این جریان نظارت کامل دارد.

تنها در پایان با اشاره به اینکه تایر از جمله کالاهای مشمول استاندارد اجباری است، خاطرنشان کرد: تولید تایر فاقد استاندارد جرم است البته این به معنای این نیست که کارخانجات تایر ما فرسوده نیستند و یا همگی دارای تکنولوژی روز هستند چرا که به دلیل تحریم ها و سایر موانع ارزی و ریالی، ماشین آلات فرسوده در صنعت تایر و سایر صنایع کشور موج می زند و  عقب ماندگی تکنولوژی نیز به طور قطع وجود دارد اما این مسائل عاملی برای بی توجهی به کیفیت و استاندارد تایرهای تولیدی در داخل نیست و اگر هر عاملی که موجب کاهش کیفیت تایر شود نهادهای نظارتی و استاندارد اجازه تولید نخواهند داد.

کد خبر 142750

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha