رد ادعای احتکار خودرو با بررسی اعداد و ارقام تولید

با وجود این‌که خودروسازان تمام تلاش خود را بر افزایش تولید در سال جاری و ثبت رکوردهای جدید نسبت به مدت مشابه سال گذشته قرار دادند اما باز هم مورد حمله برخی افراد خارج از صنعت خودرو قرار گرفتند و این بار با کلید واژه احتکار. احتکار خودرو در حالی ابزار حمله به خودروسازان شده است که نگاهی به اعداد و ارقام نشان می‌دهد که اصولا احتکار خودرو در دو خودروسازی بزرگ کشور امکان‌پذیر نیست.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، صنعت خودرو در سال‌های اخیر همواره مورد هجوم طیف‌های مختلفی بوده و هربار کلید واژه‌ای جدید موجب افزایش فشار به خودروسازان می‌شود.

این‌بار اما کلید واژه احتکار شرایط سختی برای خودروسازان فراهم ساخته است و تمرکز خودروسازان را از تولید به سوی پاسخگویی به تکذیب ادعای احتکار سوق داده است.

برای رفع اتهام احتکار به خودروسازان تنها کافیست نگاهی به ارعداد و ارقام تولید خودرو بی‌اندازیم.

به عنوان مثال، نگاهی به آمار تولید خودرو در گروه خودروسازی سایپا نشان می‌دهد که اصل ادعای احتکار توسط سایپا مورد تردید قرار دارد چرا که این گروه خودروسازی در حال حاضر 51 هزار و 278 دستگاه خودرو در فرآیند تجاری سازی دارد که از این تعداد، 36 هزار و 319 دستگاه خودرو در فرایند فروش و تحویل قرار دارد به این معنی که هر خودرو مالک مشخصی دارد و در آستانه تحویل پس از طی مراحل قانونی است.

با یک جمع و تفریق ساده مشخص می‌شود که بر اساس آمار تولید روزانه 1800 دستگاه خودرو در سایپا، خودروهای باقی مانده تنها تولید اندکی بیش از یک هفته گروه خودروسازی سایپا است.

در مجموع باید گفت، در طول دوره جدید مدیریت سایپا، بیش از 90 درصد تولید خودرو به صورت تولید مستقیم است پس طبیعتا هر روز بیش از 1600 دستگاه به تعداد خودروهای کف پارکینگ افزوده شده و از سوی دیگر تعدادی خودرو با تحویل به مشتریان از پارکینگ خارج و این چرخه هر روز هفته تکرار می‌شود. این چرخه، روند طبیعی فعالیت یک خودروساز است و نمی‌توان به آن احتکار گفت به خصوص که قرار گرفتن خودرو در فرایند شماره گذاری و تحویل نیاز به همکاری مراجعی نظیر پلیس و سازمان استاندارد دارد که گاها کم‌کاری این نهادها به تاخیر در تحویل خودرو به مشتریان و افزایش خودروهای موجود در پارکینگ‌های خودروسازان، منتهی می‌شود.

سایپا از ابتدای سال جاری تا 10 مهرماه جاری با وجود مشکلاتی که در تامین ارز مورد نیاز واردات و تامین نقدینگی تولید داشته است، موفق به تولید 250 هزار و 535 دستگاه خودرو شده که از این تعداد، 222 هزار و 871 دستگاه با تحویل به خریداران از پارکینگ‌های سایپا خارج شده است. البته باید تاکید کنیم که 22 هزار دستگاه از خودروهای تحویلی به خریداران، از خودروهای تولیدی پایان سال قبل بوده است با این وجود و در بررسی آمار تولید امسال سایپا نسبت به مدت مشابه سال گذشته، شاهد رشد 13 درصدی تولید در این شرکت خودروسازی هستیم.

در پایان باید یادآوری کنیم که معمولا در بزنگاه‌های مختلف نظیر انتخابات یا آشفتگی بازار خودرو، خودروسازان با هجمه‌های مختلفی مواجه می‌شوند که از قیمت تا کیفیت خودرو را در برمی‌گیرد و مخالفان این بار با کلید واژه احتکار حمله به صنعت خودرو را آغاز کردند.

در خصوص احتکار هم باید تاکید کنیم که با بررسی اعداد و ارقام تولید خودرو در سامانه کدال، انگ احتکار که از هفته‌های گذشته به خودروسازان زده شده است صحت ندارد و از اساس مورد تردید و برای رفع مسئولیت از سوءمدیریت برخی مدیران تاثیرگذار در سیاست‌های صنعت خودرو برآورد می‌شود.

کد خبر 143598

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha