نتیجه بازی متخصصان بازارسازی بر بازار خودرو / چرا نقدشوندگی و سودآوری در بازار خودرو کاهش یافت؟

هر چند قیمت خودرو در اولین هفته از زمستان ۱۴۰۲ اوج گرفت اما حالا با ورود به دومین هفته از آخرین فصل سال، بازار خودرو جریانی ریزشی را تجربه می‌کند، با این وجود فعالان بازار به مردم توصیه می‌کنند با توجه به بازی متخصصان بازارسازی در بازار خودرو، عجله‌ای برای خرید خودرو نداشته باشند و در صورت نیاز با تامل بیشتری وارد بازار شوند.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، اگر چه تولید در یک ماه اخیر با کمی افت همراه بود اما در مجموع و مطابق آمار وزارت صمت از ابتدای سال تاکنون به طور متوسط ۲۰ درصد افزایش داشته است به طوری که ۸۰ درصد مونتاژکاران و ۱۵ درصد  تولید داخل رشد داشته است. با این وجود در یک سال گذشته، تولید افزایش داشته و درآمد اکثریت مردم به اندازه کافی بالا نرفته و از این جهت خرید در اغلب بازارها به خصوص خودرو کاهش یافته است.

البته در روزهای گذشته، سخنان منوچهر منطقی، معاون وزیر صمت، درخصوص اینکه طبق سیاست مدنظر این وزارتخانه، قرار است اختیار قیمت‌گذاری خودروهای داخلی تا انتهای سال به هیات‌مدیره خودروسازان واگذار شود و شورای رقابت دیگر قیمت‌گذاری نکند و نقش تنظیم‌گری بازار خودرو را داشته باشد، باعث بروز نوساناتی در بازار خودرو شد.

در چنین شرایطی اگر چه قیمت‌ها در بازار گاها نوسانی است اما معضل اصلی صاحبان خودرو بر خلاف رویه سال گذشته نقدشوندگی است که به شدت کاهش یافته و سودآوری این محصول را نیز پایین آورده است. در این اوضاع فعالان بازار معتقدند اگر چه عرضه خودروسازان به بازار کاهش یافته است اما باز هم جای نگرانی نیست چرا که به میزانی خودرو در انبارها ذخیره شده که تا مدتها می‌توان آنها را به بازار وارد کرد.

در این وضعیت بسیاری از کارشناسان نیز به مردم توصیه می‌کنند اگر قصد خرید خودرو دارند، با تامل و آرامش بیشتری وارد بازار شوند و هیچ عجله‌ای برای خرید خودرو نداشته باشند چرا که به راحتی می‌توانید با پولی که در اختیار دارید، انتخاب معقول کنید. زیرا امروز دیگر بازار خودرو بازار سرمایه‌ای نیست بنابراین هیچ کس، برای سرمایه گذاری وارد بازار خودرو نمی‌شود چرا که بازار تا شش ماه آینده، نابسامانی زیادی دارد و بی حساب و کتاب خواهد بود.

بازار خودرو تقریبا از اوایل اردیبهشت ماه با ریزش قیمت‌ها همراه شده است؛ جریانی که نه فقط بازار خودروهای داخلی بلکه بازار خودرو مونتاژی و وارداتی را نیز تحت تاثیر قرار داد به طوری که در ماه‌های اخیر بازار خودرو شاهد رکود سنگینی بود اما حالا با رسیدن به آخرین فصل از سال و پس از واکنش به اظهارات مسئولان در حذف قیمت گذاری دستوری و از سویی عدم تحقق وعده‌ها در واردات خودرو با درصدی رشد قیمت روبرو شد. با این حال سیگنال های بازار خودرو در اولین ماه از فصل زمستان نشان می‌دهد که تمایل خریداران برای تهیه محصول مونتاژی، چینی و حتی تولید داخل کاهش یافته است و حتی انصراف از طرح‌ها نیز از سوی متقاضیان افزایش قابل توجهی داشته است.

واکنش بازار به وعده آزادسازی قیمت خودرو

حالا در چنین شرایطی عباس علی آبادی، وزیر صمت نیز به مردم وعده داد در آینده نزدیک در خودرو به شرایطی نزدیک می‌شویم که نیاز به قیمت‌گذاری دستوری نیست، افزایش تولید و تجدیدنظر دولت در تعرفه واردات خودروهای برقی، فرصتی ایجاد می‌کند تا مردم بدون محدودیت و انحصار نیاز خود را فراهم کنند.

اما در واکنش به این اظهارات بازار خودرو باز هم نوسانی شد گر چه کارشناسان بازار معتقدند که ارقام ۱۰ تا ۱۵ میلیون در خودروهای ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلیونی جزء نوسانات طبیعی بازار است و نکته عجیبی نیست، چرا که دلالان در هرحال به دنبال پیشبرد مقاصد خود هستند.

 طبق برخی پیش‌بینی‌ها بسیاری معتقد بودند که قیمت دلار تا آخرسال افزایش خواهد یافت و این روند بر قیمت سایر کالا به خصوص خودرو تاثیر خواهد گذاشت، اما به هر دلیلی تاکنون این مساله پیش نیامده و دولت توانسته قیمت دلار را تاحدودی در محدود کانال ۵۰ هزار تومان ثابت نگه دارد جریانی که حالا دلالانی که در این بازار سرمایه گذاری کردند را با مشکل مواجه کرده است.

توصیه ای برای خریداران خودرو

حالا به ماه‌های پایانی سال نزدیک می‌شویم و در کنار اتفاقاتی که در بازار خودرو رخ داده است، خودروسازان نیز به دلیل مشکل نقدینگی با چالش تولید مواجه شدند و از سویی وعده‌های داده شده برای واردات در حد یک یا دو درصد اجرا شده است شرایطی که از نگاه فعالان بازار بهانه‌های خوبی است که برخی، هیجانات را به بازار تزریق کنند.

 بنابراین به نظر می‌رسد آنچه که در برخی از خبرها و ارزیابی‌های کارشناسان در خصوص افزایش قیمت خودرو در پایان سال مطرح می‌شود نتیجه بازی متخصصان بازارسازی و بازاریابی است که تلاش دارند بازار را شلوغ کنند. در واقع برخی از شرکت‌ها با ایجاد نگرانی و هیجانات باعث می‌شوند آنها که پولی در اختیار دارند و می‌خواستند خودرو بخرند، برای خرید عجله کنند. حتی برخی از آنها اقدام به فروش لیزینگی و کاملا قسطی کردند تا با این روش بازار تحریک شود و افراد اکنون خرید خود را انجام دهند.

در هر حال هم اکنون بازار خودرو با دو معضل اساسی روبرو است؛ آنها که پول در اختیار دارند، عمدتا منتظر هستند اتفاقی بیفتد قیمت‌ها کاهش یابد و یا خودروهای بهتر وارد بازار شوند و بسیاری که خودرو لازم دارند و خودروهای داخلی نیازشان را برآورده می‌کند و می‌دانند که قیمت‌ها بالاتر خواهند رفت، پولی برای خرید ندارند. بنابراین بازار خودرو با توجه به این وضعیت با رکود و جریان کاهش قیمت مواجه بوده و یا حداکثر افزایش قیمت خودروها، معادل تورم در کشور خواهد بود. البته کارشناسان معتقدند اگر در چنین شرایطی قیمت خودرو را آزاد کنند، قیمت ها برخلاف نرخ تورم، در بازار پایین۲تر هم خواهد آمد.

کد خبر 144288

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha