اما و اگرهای جهش تولید خودرو در سال ۱۴۰۳ / تداوم چالش های مالی و قیمتی باز هم خودروسازان را ناکام خواهد کرد؟

با وجود این که چالش نقدینگی سال گذشته خودروسازان را در تحقق برنامه تولید وزارت صمت ناکام گذاشت و در شرایطی که همچنان از اصلاح قیمت کارخانه ای خودروها به عنوان یکی از ارکان تامین منابع مالی و برنامه تولید وزارت صمت خبری نیست؛ وزیر صمت در اظهاراتی از برنامه ای برای تولید در سال جدید رونمایی کرد که تاکید اصلی آن رشد ۲۰ درصدی تیراژ تولید روزانه خودروسازان در سال ۱۴۰۳ است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، وزیر صنعت، معدن و تجارت پس از چند هفته دوری از رسانه ها و برای اولین بار در سال جاری در جمع خبرنگاران از برخی برنامه های خودرویی این وزارتخانه در سال جاری رونمایی کرد.

عباس علی آبادی در آخرین روزهای فروردین ماه ضمن اعلام برنامه این وزارتخانه برای رشد تولید خودرو در سال ۱۴۰۳ به آخرین آمار تولید خودرو در سال گذشته و دستیابی به رشد هشت درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱ اشاره و تاکید کرد که امسال نرخ رشد تولید خودرو به ۱۵ درصد می رسد.

اما این هفته و برای دومین بار وزیر صمت ضمن نگاهی بر برنامه‌های توسعه‌ای این وزارتخانه برای خودروسازان در سال جاری تاکید کرد: «با وجود اینکه هم اکنون تیراژ روزانه تولید خودرو به پنج‌ هزار دستگاه رسیده است اما در راستای تحقق جهش تولید در سال جاری تلاش می‌کنیم این رقم ۲۰ ‌درصد افزایش یابد».

با توجه به گفته وزیر صمت، به نظر می رسد در صورتی که برنامه این وزارتخانه عملی شود، تولید خودرو در کشور به روزی شش‌ هزار دستگاه خواهد رسید. البته علی‌آبادی پیش‌تر نیز عنوان کرده بود که تولید خودرو در سال جاری و در مقایسه با سال گذشته ۱۵ درصد بالاتر خواهد رفت. این بدین معناست که با تحقق رشد ۱۵ درصدی که پیش تر وزیر مطرح کرده بود تیراژ تولید خودروسازان باید به بالای یک‌ میلیون و ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار دستگاه افزایش یابد. شرایطی که حالا این پرسش را مطرح می کند آیا برنامه‌ریزی وزارت صمت برای رشد تولید خودرو در سال جاری، به ثمر خواهد نشست یا مانند سال گذشته ناکام خواهد ماند؟

اگر چه مسئولان با استناد به آمار و در مقایسه با سال ۱۴۰۱ معتقد به دستیابی به اندکی رشد تولید هستند اما به واقع سال گذشته به دلایلی از جمله کمبود منابع مالی و عدم استمرار اصلاح قیمت خودرو، هیچ‌کدام از برنامه‌ها و هدف گذاری های وزارت صمت برای رشد تولید خودروسازان محقق نشدند و حالا و در شرایطی که بیش از یک سال از فریز قیمت کارخانه ای خودروسازان می گذرد نه تنها خبری از اصلاح قیمت کارخانه‌ای خودروها نیست، بلکه در اظهاراتی  قابل تامل، وزیر صمت صحبت از رشد تولید در سال جاری می کند.

این در حالی است که به گفته کارشناسان در کنار تامین مالی موضوع عدم تأمین ارز خودروسازان از مسائلی است که می تواند باز هم منجر به کاهش تولید شود.

اما در خصوص دستیابی به اهداف تولید در سال ۱۴۰۳ یک کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، عنوان کرد: اگر چه در سال گذشته به کمی بیش‌ از یک میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو دست پیدا کردیم اما در سال جاری باتوجه به اوضاع ارزی کشور، توان تولید، انتخاب محصول و خیلی مباحث دیگر، بعید به‌نظر می‎ رسد که تولید خودرو به اهدافی که وزیر مطرح می کند برسد و رشد ۲۰ درصدی تیراژ را شاهد باشیم.

جواد مرزیان افزود: البته در صورتی که همه دستگاه‌ها متولی در امر تولید خوب کار کنند، ارز به موقع برسد و خودروسازان برنامه‌ریزی کرده و  مطالبات قطعه‌سازان نیز پرداخت شود و زنجیره تامین به موقع قطعات را تامین کند، پیش بینی می شود بتوان مقداری تولید را افزایش داد.

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران با اشاره به انتخابات پیش روی آمریکا و شوک های اقتصادی آن بر فضای تولید و اقتصاد کشور تاکید کرد: در صورتی که احتمال افزایش تحریم ها و شوک‌های اقتصادی پس از انتخابات آمریکا را در نظر نگیریم می توان امیدوار بود که تا پایان سال چیزی حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد تولید افزایش پیدا کند.

مرزبان در عین حال مساله مهم را توان تولید دانست و گفت: در صورتی که بر اساس اهداف نتوانیم، خودرو تولید کنیم مسلما تقاضای زیادی در بازار انباشته خواهد شد و قیمت خودرو در بازار سیاه باز هم افزایش خواهد یافت.

وی در پایان با توجه به پیش بینی ها در خصوص اصلاح قیمت خودرو در سال جاری خاطرنشان کرد: چنان چه قیمت‌ها قرار است تغییر کند و به سمتی برود که برای شرکت های خودروساز سود داشته باشد، در عوض خودروساز هم باید برنامه ارائه دهد، بهره‌وری را افزایش دهد و مناسبات درست با پیمانکار و قطعه‌ساز خود داشته باشد، برنامه تولید و تحویل دقیقی داشته باشد. البته خودروسازان باید برنامه کیفی را نیز در راس برنامه هایشان قرار دهند و کیفیت تولیدات خود را بالا ببرند.

کد خبر 145052

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha