حال صنعت قطعه سازی ما خوب نیست

پرشین خودرو: پس از لغو تحریم ها یکی از صنایعی که باید فکری برای نوسازی خود بکند، صنعت قطعه سازی کشور است که شاید برای بهبود به یک خانه تکانی 30 ساله نیاز داشته باشد.

به گزارش خبرنگار «پرشین خودرو»، تقریبا هیچ کارشناسی در صنعت خودرو وجود ندارد که بر وابستگی صنعت خودرو و صنعت قطعه سازی مهر تایید نزند زیرا اگر صنعت قطعه سازی کشور به روز ترین خودروهای جهان را تولید کند اما در مقابل قطعه سازان هنوز در رویای بومی سازی قطعات پیکان جوانان باشند، گویی هیچ اتفاق خاصی نیفتاده و اساسا هیچ پیشرفتی حاصل نمی شود.


این دیدگاه که «خودروهای روز دنیا را بسازیم و قطعه سازان در سال ها و فازهای بعدی خودشان را به ما می رسانند» از قبل شکست خورده است زیرا در مورد پژو و سایر خودروهای 20 ساله کشور نیز چنین شد و تنها شکست نصیب ما شد.


بی شک هر پیشرفت و توسعه ای در صنعت خودرو باید موجب توسعه و به روز شدن صنعت قطعه سازی کشور نیز شود زیرا این 2 بی هم به هیچ جایی نمی رسند.


یکی از مشکلاتی که در یک دهه گذشته در صنعت قطعه سازی کشور به اوج رسیده است، قدیمی شدن تجهیزات و دانشی است که در بیشتر کارگاه ها و کارخانه های تولید قطعات خودرو به خوبی به چشم می آید و حتی وجود چند قطعه ساز دارا نتوانسته است ضعف در مجموعه قطعه سازی کشور را پنهان کند.


داوود میرخانی رشتی مدیر عامل سابق ایران خودرو، در مورد مشکل نوسازی صنعت قطعه سازی کشور به خبرنگار «پرشین خودرو» گفت: بنده اعتقاد دارم تمامی ماشین آلات فعال در صنعت قطعه سازی کشور نیاز به نوسازی و به روز شدن دارند و می توان گفت در حال حاضر 90 درصد این صنعت با مشکل روبه رو است.


وی ادامه داد: این مشکل تنها به قطعه سازی کشور محدود نمی شود بلکه بیشتر صنایع فعال کشور به دلیل نبود دانش فنی و نداشتن دستگاه های مجهز و نو با خطر تعطیلی و ورشکستگی رو به رو هستند.


این مدیر خودرویی تصریح کرد: ما در همین تهران صنایع مختلفی داشتیم که دست اهلش بود و سودآوری مناسبی برای مجموعه ایجاد می کرد اما به محض آنکه دست یک مدیر دولتی افتاد همه چیز ویران شد زیرا مدیر دولتی اساسا اعتقادی به سرمایه گذاری در بخش دانش و فن آوری ندارد.


وی افزود: مدیران دولتی از ترس بازخواست به خاطر هزینه ورود دانش و تکنولوژی از این کار سرباز می زنند و همین شانه خالی کردن چنان ضربه ای به پیکره صنایع کشور زده است که دیگر به این راحتی نمی توان آن را ریکاوری کرد.
میرخانی رشتی تاکید کرد: برخی از مدیران فعلی فکر می کنند دانش فنی همان چیزی است که سر چهار راه های شهرها دانه ای 2000 تومان می فروشند اما ایشان باید بدانند که این دو با هم تفاوت بسیاری دارند و برای بدست آوردن علم روز باید دست در جیب کرد.







 

برای دریافت آخرین اخبار از طریق "تلگرام" به کانال اختصاصی «پرشین خودرو»telegram.me/persiankhodro بپیوندید.













 

کد خبر 60420

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha