کد خبر 100033
۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۴
خودروی استاندارد برای سرویس مدارس نداریم

پرشین خودرو: مدیرکل دفتر انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش گفت: خودروی استاندارد و مناسب برای سرویس مدارس نداریم و البته پرداخت کرایه برخی خودروهای با شرایط ویژه نیز برای خانواده ها امکان پذیر نیست.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از ایرنا، «نورعلی عباسپور» روز یکشنبه در نشست خبری اظهار داشت: اکنون گروه های کارشناسی در حال بررسی تجارب دیگر کشورها برای ساخت خودروی مناسب حمل دانش آموزان در داخل کشور هستند.
وی ادامه داد : سال گذشته حدود یک میلیون و 300 هزار دانش آموز در مناطق شهری و حدود 400 هزار دانش آموز در مناطق روستایی از سرویس مدارس استفاده کرده اند و حدود 50 درصد دانش آموزان نیز به صورت آزادبر جابجا شده اند.
مدیر کل دفتر انجمن اولیا و مربیان بیان داشت: به دلیل گرانی نرخ سرویس ها، برخی خانواده ها با توافق با خودروهای آزادبر، مبلغ کمتری پرداخت می کنند که آموزش و پرورش تعهدی در قبال آنها ندارد.
وی افزود: برای بهره مندی بیشتر خانواده ها از سرویس هایی که توسط سازمان شهرداری ها معرفی و توسط وزارت آموزش و پرورش تایید می شود در نظر است امسال در قالب کارگروهی تمامی جوانب کار بررسی شود تا متولی تامین خودرو بتواند قیمت تمام شده را به سطح قابل قبول رسانده و همچنین آگاهی های لازم در اختیار خانواده ها در این زمینه قرار گیرد.
عباسپور ادامه داد : استفاده از جی پی اس به دلیل گران بودن آن در سرویس مدارس امکان پذیر نیست البته سال گذشته برخی استان ها این کار را انجام دادند اما برای رفع این مشکل با تاکید وزیر آموزش و پرورش تلاش می کنیم اپلیکیشن روی گوشی راننده های سرویس مدارس نصب شود.
وی بیان داشت : برای تامین خودروی مناطق صعب العبور و روستایی نیز سال گذشته مبلغ 800 میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده بود که 500 میلیارد تومان آن تخصیص یافت اما امسال مصمم هستیم نشست هایی را با وزارت راه و شهرسازی و پلیس راهور داشته باشیم تا در خصوص وضعیت سرویس مناطق روستایی تصمیم گیری شود.
مدیر کل دفتر انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: مبنای برنامه ریزی و سیاستگذاری فعالیت انجمن اولیا و مربیان سند تحول است و بیشتر حوزه کاری انجمن در زیر نظام مدیریت و راهبری در قالب 16 برنامه تعریف شده است.
عباسپور توضیح داد: در این زیر نظام تاکید شده مشارکت والدین در زمینه سرویس مدارس و دیگر فعالیت ها واقعی شود.

* انتخابات انجمن اولیا و مربیان در 5 هزار مدرسه الکترونیکی برگزار می شود
مدیر کل دفتر انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه عده ای مشارکت خانواده ها در فعالیت های مدرسه را صوری می دانند، اظهار داشت: امسال بنا داریم بخشی از انتخابات در 5 هزار مدرسه را به صورت الکترونیکی برگزار کنیم و به تدریج این کار را در دیگر مدارس نیز گسترش دهیم تا مطالبات خانواده ها در امور مدارس جهت دار و محورهای مورد اشاره در سند تحول بنیادین عملیاتی شود.
عباسپور در خصوص تدوین منشور حقوق اولیا نیز گفت: باید بر اساس سند تحول فضا را برای مشارکت بیشتر اولیا در مدارس مهیا کنیم تا بتوانیم ضمن رفع آسیب های موجود، از طریق مستندات به شکایات مختلف در مدارس رسیدگی کنیم.
وی با بیان اینکه در بخشی از زیر نظام سند تحول نیز بر واگذاری امور به خانواده ها تاکید شده است، ادامه داد: مواردی همچون تهیه لباس فرم و سرویس مدارس از جمله مسائلی است که باید با جدیت پی گیری شود از این رو در صددیم با مشارکت و همراهی دستگاه های ذیربط نسبت به ساماندهی و راهبری این امور اقدام کنیم.
عباسپور میزان کمک های مردمی اولیا در سال گذشته را 400 میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: این مشارکت 10 درصد افزایش نشان می دهد البته برای بهره گیری از ظرفیت کمک های مردمی براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی به مدارس ابلاغ شده است که اجباری نباشد و در زمان ثبت نام دانش آموزان نباشد بلکه کاملا داوطلبانه بوده و در زمان دریافت وجه به خانواده ها رسید داده شود.
مدیر کل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: براساس دستورالعملی که سال گذشته تهیه و اصلاح شده ملزم به تشکیل کارگروهی هستیم تا مشکلات مربوط به مدارس بررسی شود و رویکرد این دستورالعمل آن بود که متناسب با وظایف ذاتی هر دستگاه تقسیم کار شود همچنین در زمینه تامین خودروی مناسب و استاندارد نیز با مشکلاتی مواجه هستیم که امسال قرار است در این کارگروه با جدیت بررسی شود.
عباسپور بیان داشت: تامین خودروی و راننده سرویس مدارس جزو وظایف شهرداری ها و وزارت راه و شهرسازی است و در این زمینه سامانه ای به نام «سپند» ایجاد شده و اکنون در حال بررسی هستیم تا تعیین شود چه بحشی از اطلاعات دانش آموزان باید در این سامانه در دسترس قرار گیرد.
وی اضافه کرد: سال گذشته این سامانه در قزوین ایجاد شد و بررسی کارشناسی صورت گرفت و اکنون با اصلاحاتی که صورت گرفته مشخص شده که تمامی امور سرویس مدارس باید به عهده شهرداری ها باشد و وزارت آموزش و پرورش صرفا امر نظارت با نگاه تربیتی را بر عهده دارد.

 

سرویس مدارس


*بخشنامه ای برای اجبار لباس فرم دانش آموزان نداریم
وی انجام فعالیت های فرهنگی و نظارت و کنترل بر قیمت مصوب سرویس مدارس که توسط شورای شهر در هر منطقه تعیین می شود از دیگر موارد اصلاحی دستورالعمل جدید برشمرد و در خصوص لباس فرم دانش آموزان نیز گفت: از آنجا که همواره شکایاتی در این رابطه از سوی خانواده ها مطرح می شود بر اساس دستور العمل جدید هیچ گونه اجباری برای تهیه لباس فرم مدارس وجود ندارد و بخشنامه ای که این مساله را به خانواده ها تحمیل کند، نداریم بلکه صرفا چارچوبی در قالب آئین نامه اجرایی مدارس ارائه شده مبنی بر اینکه لباس فرم دانش آموزان باید متناسب با فرهنگ عمومی باشد.
مدیر کل دفتر انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: معمولا انجمن اولیا و مربیان این مساله را در تعیین لباس فرم مدارس مدنظر دارند و با همفکری اولیا نوع پوشش دانش آموزان با رعایت شاخص ها تعیین می شود اما بنا داریم در سال تحصیلی جدید الگوی متناسب با فرهنگ ایرانی و شاخص هایی را برای لباس فرم مدارس مشخص کنیم.
وی یادآورشد: در هر منطقه آموزش و پرورش یک واحد رسیدگی به شکایات فعالیت دارد که خانواده ها می توانند هر گونه شکایت خود درباره لباس فر و سرویس مدارس را ارائه کنند تا رسیدگی شود.
عباسپور محور دیگر دستورالعمل انجمن اولیاو مربیان برای سال تحصیلی جدید را ارائه آموزش های مختلف به خانواده ها عنوان کرد و افزود: یکی از مشکلات این است که خانواده ها به دلیل فقدان آگاهی نمی توانند مشارکت تربیتی لازم را در مدرسه داشته باشند که کارگروهی در حال برنامه ریزی برای تهیه محتوا و صلاحیت مدرسان است به این معنا که خانواده ها برای 12 سال تحصیلی فرزندان خود دوره های آموزشی داشته باشند که البته بخشی از این دوره ها امسال با اولویت پایه اول ابتدایی اجباری خواهد بود.
وی یادآورشد: این دوره های آموزشی برای تمامی پایه های تحصیلی از شهریور تا اسفند امسال به صورت غیرحضوری در 7 عنوان تدارک دیده شده اما این اختیار را قائل شدیم که از میان دوره های پیشنهادی خانواده ها دوره هایی را انتخاب کنند و گواهی دریافت کنند.
مدیر کل دفتر انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه از سال آینده ثبت نام دانش آموزان منوط به ارائه گواهی شرکت خانواده ها در دوره های آموزشی است، گفت: سال گذشته هزار و 300 مدرس آموزش خانواده شدند و امسال نیز هزار نفر دیگر را جذب می کنیم.
به گفته وی مدرسان منتخب استان ها شهریورماه در دوره آموزشی که شهریورماه تدارک دیده شده است، شرکت می کنند و بنا داریم با همکاری قوه قضاییه 23 مهارت را برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی در مدارس به این مدرسان آموزش دهیم.
مدیرکل دفتر انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه سال گذشته 5 عنوان کتاب جدید و 60 عنوان کتاب تجدید چاپ برای والدین داشته ایم، گفت: امسال نیز پیش بینی می کنیم تعداد این کتاب ها به پنج برابر افزایش یابد.

* راه اندازی 30 مرکز جدید مشاوره
عباسپور با اشاره به اینکه سال گذشته 20 مرکز مشاوره راه اندازی شد، افزود: امسال نیز 30 مرکز جدید مشاوره راه اندازی خواهیم کرد تا در زمینه مشکلات مختلف خانواده ها و دانش آموزان مشاوره های لازم را ارائه دهند و از آنجا که این مراکز باید خودگردان اداره شوند و اعتباری در اختیار آنها قرار نمی گیرد بر فعالیت آنها نظارت شده و مراکز غیر فعال تعطیل می شوند.
مدیرکل دفتر انجمن اولیاو مربیان وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: اکنون 325 مرکز مشاوره داریم که در حال رتبه بندی آنها هستیم و از ین پس ادامه فعالیت این مراکز متوط به کسب شاخص های تعیین شده است.
وی افزود: اکنون بر اساس پالایش و نظارت سه مرکز مشاوره در استان خراسان رضوی به دلیل دارا نبودن شاخص ها اعلام شده تا فعالیت آنها متوقف شود.
مدیرکل دفتر انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش در خصوص پایگاه تغذیه مدارس نیز گفت: انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش به طور مستقیم در این زمینه ورود نمی کند و این وظیفه به عهده انجمن اولیا و مربیان مدارس است اما نظارت بر فعالیت این پایگاه ها بر عهده معانت تربیت بدنی و سلامت وزارتخانه است.
عباسپور یادآورشد: در دستورالعمل جدید ضوابط و شرایطی برای رانندگان سرویس مدارس مشخص شده از جمله اینکه فرد باید متاهل بوده و حداکثر 23 سال سن داشته باشد و صلاحیت جسمی و گواهی سلامت وی در هر سال تایید شود.

کد خبر 100033

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha