خودروسازان مشکل جدی برای تحویل خودروهای تعهد شده، ندارند!

پرشین خودرو: بخش زیادی از استوک سازی و یا ذخیره سازی قطعات توسط خودروسازان و قطعه سازان برای مواجه با تحریم های جدید صورت گرفته، بنابراین به نظر نمی رسد خودروسازان مشکل جدی برای تحویل خودروهای تعهد شده داشته باشند.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، چالش تولید قطعه سازان و خودروسازان با اجرای تحریم های جدید وارد فاز جدیدی می شود. هر چند پیش از اعمال تحریم های جدید شدت این دور از تحریم ها و آثار و تبعات آن بر صنعت خودرو و قطعه سازی کشور از سوی مدیران و کارشناسان این حوزه از صنعت کشور مورد گوشزد قرار گرفته بود اما آمار مربوط به تولید خودروسازان نشان از نبود برنامه ریزی بلند مدت برای مقابله با شرایط کنونی دارد.

در صورتی که نیم نگاهی به روند تولید خودرو در کشور طی دو ماه گذشته بیندازیم، متوجه می‌شویم اثرات تحریم به‌ تدریج تبعات خود را بر جریان تولید نشان داده است، به طوری که بر اساس آماری که اخیرا دبیر انجمن خودروسازان اعلام کرد، هزاران دستگاه محصول ناقص به‌ دلیل کمبود قطعه در پارکینگ خودروسازان خاک می‌خورد.

وضعیت کنونی تولید و پیش بینی اوضاع آینده تولید خودروسازان در حالی است که در این مدت همواره بر لزوم تمهیدات فوری دولت و دست اندرکاران برای مقابله با شرایط پیش رو و ذخیره سازی قطعات و تلاش برای استفاده از توان متخصصان برای دستیابی به عمق ساخت داخل و توانمند سازی قطعه سازان تاکید شده است.

هر چند ذخیره‌سازی در وضعیت کنونی که تولید خودروسازان به دلیل نقص تامین قطعه با افت مواجه شده، اقدامی منطقی به‌شمار می‌رود، اما با توجه به اینکه ذخیره سازی قطعات حداقل تا پایان امسال کفاف تولید را می‌دهد باید دید خودروسازان و قطعه سازان در سال‌های آتی قرار است چگونه با تحریم‌های صنعت خودرو مقابله کنند.

 



آیا با توجه به شرایطی که پیش رو است توجه به عمق ساخت و افزایش داخلی سازی قطعات راه حل بهتر و برنامه منطقی تری نیست؟ در شرایطی که حضور شرکتهای چینی برای ادامه همکاری و تامین احتمالی برخی از قطعات خاص با ابهام روبرو است، سوالی که مطرح می شود این است که آیا در این شرایط سرمایه گذاری برای تولید برخی از قطعات با تکنولوژی بالا مقرون به صرفه است؟

خودروسازان مشکل جدی برای تحویل خودروهای تعهد شده، ندارند!



آرش محبی نژاد دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن قطعه سازی کشور در گفتگو با خبرنگار پرشین خودرو با توجه به وضعیت کنونی جریان تولید در صنعت خودرو، از تلاش خودروسازان و قطعه سازان برای مقابله با تحریم های جدید و تامین قطعات خودروهای تولیدی خبر داده و می گوید: تا پیش از اعمال تحریم ها بخش زیادی از استوک سازی و یا ذخیره سازی قطعات توسط خودروسازان برای مواجه با تحریم های جدید صورت گرفته بنابراین به نظر نمی رسد خودروسازان مشکل جدی برای تحویل خودروهای تعهد شده، داشته باشند.

به گفته وی قطعه سازان نیز بخشی از وجوه حاصل از فروششان را از خودروساز دریافت کردند بنابراین از این جهت هم مشکل حادی وجود ندارند و قطعه سازان نیز ذخیره سازی خیلی خوبی را داشته اند.

وی با ذکر این نکته که برخی از قطعه سازان به جهت مطالبات بالا و عدم تامین به موقع ارز نتوانستند به میزان لازم قطعات و مواد اولیه مورد نیاز را تامین کنند، اضافه می کند: عدم تامین منابع مالی قطعه سازان و تاخیر در پرداخت های مطالبات معوقه متاسفانه قطعه سازان را در این جریان مقداری عقب انداخته است که امید است با تمهیدات لازم در حوزه داخلی سازی بخشی از این وضعیت جبران شود.

شرایطی که تجاری کردن خودروها را تعویق می اندازد/ تبعات عدم تامین نقدینگی قطعه سازان بر افزایش خودروهای ناقص



دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن قطعه سازی کشور تصریح کرد: البته همچنان دیر نشده چرا که قطعه سازان قابلیت مانور بیشتری دارند و پیش بینی می شود به سرعت بتوانند با تحریم ها مواجه شوند بنابراین در صورتی که تامین نقدینگی به موقع انجام شود پیش بینی می شود که مشکل حاد و خاصی حداقل برای خودروهایی که تعهد شده وجود نداشته باشد و به طور قطع نیاز بازار با همین تولیدات فعلی و ذخیره سازی که صورت گرفته تامین خواهد شد.

محبی نژاد در ادامه با اشاره به طرح موضوع توقف 50 هزار دستگاه خودرو ناقص در کف دو کارخانه بزرگ کشور، گفت: موضوع تولید ناقص خودروها صحت دارد چرا که بسیاری از قطعه سازان همچنان بخش زیادی از مواد و قطعاتشان در گمرک باقی مانده و ترخیص نشده است و خیلی از شرکتهای قطعه سازی نیز امکان تامین قطعه را ندارند بنابراین در صورتی که تامین نقدینگی صورت نگیرد و قیمت ها اصلاح نشود تجاری شدن این خودروها به تعویق خواهد افتاد.

وی افزود: انتظار می رود در وضعیت کنونی گمرک هر چه سریعتر مایحتاج قطعه سازان را آزاد کند و با تامین نقدینگی بتوان هر چه سریعتر این خودروها را تجاری و به بازار عرضه کرد.



آیا دولت هزینه تولید غیر اقتصادی قطعات خاص را می پذیرد؟/ شروطی برای حضور بخش خصوصی در تولید قطعات تکنولوژی

این فعال در صنعت قطعه سازی کشور همچنین با توجه به مشکلات تحریم به امکان داخلی سازی برخی از قطعات خاص و تکنولوژیک در کشور پرداخت و تاکید کرد: باید این قطعات خاص و با تکنولوژی بالا نیز در شرایط تحریم تامین شود البته در تامین این قطعات دو حالت بیشتر وجود ندارد یا دولت باید هزینه تولید غیر اقتصادی این قطعات را به دلیل تکنولوژیک بودن و نبود توجیه اقتصادی قبول کند چرا که هنگامی که ظرفیت تولید پایین باشد تولید این قطعات در کشور مقرون به صرفه نیست، بنابراین اگر بحث توجیه اقتصادی آن کنار برود آن زمان بحث اینکه چگونه بخش خصوصی بتواند با تحریم ها مواجه شود و راه حلی پیدا کند مطرح است که به نظر می رسد بخش خصوصی توان این کار را دارد.

محبی نژاد گفت : البته به شرطی بخش خصوصی می تواند این قطعات را تولید کند که توجه به این بخش شود و مطالبات معوق آنها پرداخت شود و به صورت یک بسته مقابله با تحریم به این جریان نگاه شود و همزمان تمرکز و تصمیم گیری دولت و مجلس در جهتی باشد که بتوان این وضعیت را مدیریت کرد.

خطراتی که از سوی چینی ها صنعت خودرو را تهدید می کند / امکان سوء استفاده چینی ها از شرایط تولید خودروسازان



وی همچنین با توجه به اینکه در تحریم های گذشته بخش قابل توجهی از قطعات توسط شرکتهای چینی ها تامین شد به موضوع تبعیت احتمالی چینی ها از تحریم های جدید اشاره کرد و گفت: دو خطر از سمت چینی ها وجود دارد اول اینکه از تحریم های جدید تبعیت کند اما نکته مهم تر این است که چینی ها از این شرایط خاص سوء استفاده کند بنابراین در صورتی که اغلب کشورها از تحریم ها تبعیت کنند و تنها چینی ها باقی بمانند ممکن است سوء استفاده زیادی توسط شرکتهای چینی صورت گیرد.

به گفته وی در تحریم های جدید بر خلاف دور قبلی تحریم ها این خطر وجود دارد که برخی از شرکتهای بزرگ چینی که بیشتر منافع شان با آمریکا باشد از تحریم های جدید تبعیت کرده و تامین قطعات از این بخش نیز با مشکل جدی مواجه شود.

کد خبر 100110

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha