رتبه بندی انجمن ها مانع از تصمیمات لحظه ای و غیر کارشناسی می شود

پرشین خودرو: در حال حاضر مسائل ارزی، موضوع مجوز واردات، مباحث مربوط به مجوز گمرکات، مابه التفاوت نرخ ارز و همچنین مشخص نبودن سیستم قیمت گذاری مانع شفافیت و بهبود در فضای کسب و کار و فعالان صنعت قطعه سازی کشور شده است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو ایران در اولین همایش تشکل های برتر اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران، به عنوان تشکل برتر معرفی و موفق به کسب تندیس بزرگترین تشکل برتر کشور شد.

پیمان یزدان بخش مسئول کمیسیون کسب و کار انجمن قطعه سازان ایران، در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، با اعلام این خبر افزود: طبق قانون بهبود فضای کسب و کار مصوب سال 1390، مرجع ثبت و رتبه بندی تمامی انجمن ها و تشکل های خصوصی، اتاق ایران است تا در آینده و در صورتی که دولت نیازمند نظرات مشورتی انجمن ها و تشکل های خصوصی بود بتواند به رتبه بندی که توسط اتاق ایران انجام شده رجوع و از نظرات کارشناسی این مجموعه های استفاده کند.

وی گفت: به دنبال برگزاری اولین همایش تشکل های برتر تفاهم نامه ای نیز با وزارت کشور به امضاء و به تایید وزیر کشور و رئیس اتاق ایران نیز رسید بر این اساس در مجموع حدود 219 تشکل و انجمن در اتاق ایران ثبت و رتبه بندی شد و به تشکل های برتر بر مبنای گردش مالی، تعداد اعضا، انجمن های برتر فن آوری و انجمن خصوصی جوایزی تعلق گرفت که انجمن قطعه سازان ایران نیز در این همایش به دلیل تعداد اعضا به عنوان یکی از شاخص های برتر موفق به کسب تندیس تشکل برتر شد.

وی اظهار داشت: در حال حاضر 120 شرکت قطعه سازی در انجمن قطعه سازان ایران عضویت دارند که تعداد این قطعه سازان و پرسنل آنها بالغ بر 770 هزار نفر است که شامل 600 قطعه ساز تی یر one و 600 قطعه ساز تی یر two می شود.

 



مسئول کمیسیون کسب و کار انجمن قطعه سازان تصریح کرد: در صورتی که این همایش به درستی اجرا شود می توان نظرات مشورتی و کارشناسی و دقیق بخش خصوصی را از طریق مبناهای درست کاری به گوش مسئولان برساند نه اینکه مسئولان فقط شنوای صدای قسمت کوچک و یا پرقدرت جامعه باشند بلکه چکیده ای از تمام این تشکل ها و انجمن ها می توانند یاری رسان حل بحران های کشور باشند.

یزدان بخش افزود: چنانچه دولت به واقع به موضوع تشکل ها و انجمن ها اهتمام ورزد به طور قطع بهترین، دلسوزترین و امین ترین مشاوران، انجمن ها و تشکل های فعال و دست اندرکاران بخش های تولیدی هستند و می توانند مانع آلودگی ها و ایجاد فضای رانت و فساد شرکت های خصولتی که به نفع بخش کوچکی از جامعه هستند، شوند.

وی ابراز امیدواری کرد: با رسمیت شناختن تشکل ها و رتبه بندی آنها، استفاده دقیق از نظرات و حوزه های مشورتی سرعت بیشتری یافته و این جریان می تواند مانع از تصمیمات لحظه ای و غیر کارشناسی شده و بار دولت در این جریان کمتر و فضای بهتری را برای بهبود فضای کسب و کار در هر بحرانی ایجاد خواهد کرد.

 



این عضو انجمن قطعه سازان ایران در ادامه مهمترین مشکل انجمن ها را عدم بهبود فضای کسب و کار و نبود شفافیت در تصمیم گیری ها دانست و گفت: نبود شفافیت در تصمیمات مشکلات شدیدی را به فضای کسب و کار منتقل می کند هم اکنون مسائل ارزی، موضوع مجوز واردات، مباحث مربوط به مجوز گمرکات و مابه التفاوت نرخ ارز و همچنین مشخص نبودن سیستم های قیمت گذاری مانع شفافیت و بهبود در فضای کسب و کار و فعالان صنعت قطعه سازی کشور شده است.

یزدانبخش همچنین یکی از جدی ترین معضلات امروز قطعه سازان را مبنای ارزی فعلی برای واردات کالا اعلام و تاکید کرد: بر اساس بخش نامه اخیر دولت تمام واردات بر مبنای ارز بازار ثانویه که هم اکنون بین 8500 تا 9000 است باید صورت گیرد در حالی که قیمت فروش قطعات ما به خودروساز بر مبنای 4200 است و هنوز آنالیزهای قطعه سازان مورد پذیرش کامل قرار نگرفته است. و همچنان حقوق و دستمزد، افزایش هزینه های حامل های انرژی، حمل و نقل و بسته بندی در مبنای محاسبات لحاظ نشده اما قطعه ساز برای ادامه حیات ناگزیر است از ارز بازار ثانویه که ارز بسیار بالایی است استفاده کرده و کالا وارد کنند و این به طور قطع بحران شدیدی را از ماه آینده در صنعت قطعه سازی کشور ایجاد خواهد کرد.

وی در پایان با اشاره به مشکل شدید نقدینگی قطعه سازان خاطرنشان کرد: در صورتی که قرار است قطعه ساز قیمت کالا را بر مبنای ارز آزاد و مواد اولیه آزاد پرداخت کند باید قیمت فروش آنها نیز بر مبنای نرخ آزاد محاسبه شود که این تصمیم با موافقت ضمنی وزارت صمت در هیات دولت، در اختیار رئیس جمهوری قرار گرفته تا در این زمینه اظهار نظر کنند در غیر این صورت حیات صنعتی کشور دچار مشکل شدیدی خواهد شد.

کد خبر 100184

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha