کد خبر 100211
۲۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۵
چرا صدای خودمان را دوست نداریم؟

پرشین خودرو: متخصص گوش درباره علت ناهمگونی صدای ضبط شده و صدای عادی افراد توضیح داد.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از باشگاه، محمد رضا عمرانی متخصص گوش، گلو و بینی و جراح سر و گردن  درباره علت ناخوشایند بودن صداهای ضبط شده نسبت به حالت عادی اظهار کرد: اغلب افراد نسبت به صدای ضبط شده خود حس خوشایندی ندارند و آن‌را متفاوت از صدای اصلی خودشان می‌دانند که علت این اتفاق رسانایی بیشتر جامدات نسبت گازها است؛ در واقع صدایی از خودمان می‌شنویم که این صدا نه از طریق هوای اطراف بلکه از طریق جمجمه به گوشمان رسیده است.




وی با اشاره به اینکه گوش انسان یکی از پیچیده ترین و تکامل یافته ترین اجزای بدن انسان محسوب می‌شود، افزود: این عضو مهم بدن به ۳ بخش بیرونی، میانی و درونی تقسیم بندی می‌شود.

عمرانی بیان کرد: بخش بیرونی که شامل لاله، مجرا و نیمی از پرده است وظیفه گردآوری نوا‌های پیرامون توسط لاله و متمرکز کردن آن‌ها روی پرده گوش را دارد؛ گوش میانی شامل ۳ استخوان چکشی، سندانی و استخوان رکابی است که انرژی صوتی جذب شده توسط گوش بیرونی را به گوش درونی منتقل می‌کند.

متخصص گوش، گلو و بینی و جراح سر و گردن ادامه داد: گوش درونی یکی از پیچیده‌ترین اجزای بدن است که هم در برقراری تعادل و هم در ساختار شنوایی بسیار تاثیر گذار به شمار می‌رود و این قسمت شامل گروهی بسیار پیچیده از یاخته‌های عصبی، گروهی از یاخته‌های پشتیبان و نوعی آب میان‌بافتی ویژه است که با تبدیل انرژی مکانیکی نوا‌ها به انرژی الکتریکی و تحریک عصب‌های شنوایی، باعث درک آن‌ها توسط مغز می‌شود.

 

صدای خودمان



عمرانی اظهار کرد: بسته به بسامد و شدت صدا‌ها گروهی از سلول های درون حلزونی تحریک شده و واکنش نشان می‌دهد؛ گوش انسان معمولی توانایی تشخیص بسامد بین ۲۰۰ تا ۸ هزار هرتز را دارد اما عموم صدا‌هایی که می‌شنویم در دامنه ۲۵۰ تا ۴ هزار هرتز قرار دارد.

وی با اشاره به این که وجود کاستی در هر یک از بخش‌های نام برده می‌تواند منجر به بروز اختلالات شنوایی شود‌؛ تصریح کرد: پرده گوش یک انسان بالغ با ضخامتی حدود ۰/۱ میلی متر درفاصله ۲/۵ تا ۳ سانتی متری از ورودی کانال گوش قرار دارد؛ پس هر عاملی مانند دگرگونی ناگهانی فشار هوا یا برخورد اشیا می‌تواند منجر به آسیب به این عضو می‌شود.


عادت‌های منسوخ برای حفظ سلامت گوش
عمرانی با تاکید بر اثرگذاری مفید جرم گوش با ایجاد محیط اسیدی و جلوگیری از ورود حشرات و رشد قارچ و باکتری‌‌ها تصریح کرد: از بین رفتن جرم مفید درون مجرای گوش می‌تواند منجر به ایجاد پوسته ریزی و جایگزینی جرم به وسیله باکتری‌ها و قارچ‌ها شود؛ بنا بر این استفاده از گوش‌پاک‌کن ها، تمیز کردن بیش از حد به خصوص به وسیله مواد شوینده که خاصیت قلیایی دارند باشد یا روش‌های متداول در برخی آرایشگاه‌ها کاملا از طرف علم پزشکی رد می‌شود.

وی گفت: صدای اصلی ما همان نوای ایجاد شده توسط دامنه و فرم ثابت حنجره است که از طریق هوا منتقل شده و توسط دستگاه ضبط و پخش می‌شود؛ نا همگونی صدایی که همیشه شنیده‌ایم و صدای ضبط شده هم علت این ناخوشایندی است.

کد خبر 100211

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha