ماکسیما و دلایل ترک ایران

پرشین خودرو: ادامه تولید برخی محصولات مانند ماکسیما، زانتیا و رونیز به دلیل کیفیت بالایی که داشت می توانست بسیاری از حواشی فعلی بازار خودرو را رفع کند اما دلیل قطع تولید این محصولات چه بود؟

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، یکی از خودروهای با کیفیت و خاصی که در زمان ورودش به ایران سر و صدای بسیاری کرد و حتی تبلیغات تلویزیونی برای آن به صورت خاص انجام شد، ماکسیما از برند خودرویی نیسان ژاپن بود.

این خودروی خاص در اسفند 80 در ایران به تولید رسید و پارس خودرو که سال ها در تولید پاترول و رنو 5 درجا می زد، به یکباره یک آس در صنعت خودروسازی رو کرد.

از زمان بسته شدن قرارداد تولید تا تولید محصول تنها یک سال طول کشید؛ اتفاقی که می توانست برای قرارداد رنو و ایدرو نیز بیافتد اما...!

ماکسیما به دلیل سخت گیری های خاص ژاپنی ها و نظارت بر مونتاژ آن، هیچ گاه مانند پژو و رنو به مشکلاتی از قبیل بی کیفیتی، نقص در تولید و غیره بر نخورد اما یک سوال ذهن علاقه مندان به این خودرو را مشغول کرد. چرا تولید ماکسیما در ایران در طرح ها و مدل های جدید، ادامه پیدا نکرد و چرا همانند پژو، پراید و رنو، تولید این خودرو در همان مدل قدیمی را ادامه ندادیم؟

 

خط تولید ماکسیما


در سال های پس از تولید ماکسیما یعنی 81 و 82 نیز دو خودرو از خانواده نیسان به نام های رونیز و سرانزا وارد چرخه تولید در پارس خودرو شدند و البته شاید بتوان ادعا کرد که رونیز از خودروی بعد از خود، طرفدار بیشتری پیدا کرد و البته سرانزا نیز به خودروی برخی از ارگان های خاص همانند صدا و سیما تبدیل شد اما به هر حال تولید هیچ یک از این 3 مدل خودرو در پارس خودرو ادامه پیدا نکرد و هیچ گاه داخلی سازی برای این خودروها به وجود نیامد.

چرایی مدل های خاص قرارداد با خودروسازان ژاپنی را از سعید مدنی مدیرعامل سابق سایپا و پارس خودرو و مشاور عالی مدیرعامل فعلی سایپا جویا شدیم.

وی در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو در خصوص قراردادهای قدیمی بسته شده با طرف های آسیایی از جمله ژاپنی ها گفت: مشکل اساسی ما در قراردادهایی که با طرف های ژاپنی از جمله نیسان می بستیم، داخلی سازی و خودکفایی خودروی مورد نظر بود.

مدنی ادامه داد: به طور مثال ماکسیما خودروی بسیار با کیفیت و در زمان خود جزو خودروهای تقریبا لوکس قرار می گرفت اما تیراژ تولید این خودرو بسیار اندک بود و عملا بر روی ساخت داخل آن کار زیادی نمی توانستیم بکنیم.

مدیرعامل سابق پارس خودرو تصریح کرد: پارس خودرو و بسیاری از شرکت هایی که برای تولید خودروهای خاص ژاپنی اقدام کرده اند، برای خودکفایی در تولید اصراری نکرده و نمی کنند.

وی افزود: در آن سال ها مشکلی به نام تحریم صنعت خودرو در میان نبود و فکر خودروساز تغییر سالانه و یا چند سال یکبار مدل های تولیدی برای ایجاد تنوع در سبد خودرویی خود بود از این رو کمتر به فکر تولید مدت دار محصولاتی چون ماکسیما افتادند.

مدنی اضافه کرد: از نگاه مدیران آن زمان، وقتی قرار بود ارزش افزوده تولید این خودروها تنها 20 درصد و آن هم شامل مونتاژ باشد، تغییر سالانه مدل خودرو کار سختی نبود بنابراین؛ هیچ گاه ماکسیما و سایر مدل های نیسان با هدف تولید مدت دار مانند اتفاقی که برای پژو و پراید افتاد، وارد سبد تولیدی پارس خودرو نشد.

 

خط تولید ماکسیما


وی توان پایین قطعه سازان ایرانی در تغییر وضعیت و مانور دادن را یکی از دلایل ادامه دار نشدن تولید برخی محصولات دانست و گفت: وقتی قطعه ساز ما برای تولید قطعات پژو و پراید سرمایه گذاری می کند این سرمایه گذاری سال ها پاسخگوی فعالیت وی خواهد بود اما قدرت مالی در بسیاری از قطعه سازان ما برای تغییر وضعیت سالانه و یا حتی چند سال یکبار از تولید یک خودرو به خودروی دیگر وجود ندارد.

مدیرعامل سابق پارس خودرو در پایان خاطرنشان کرد: وقتی قرار باشد خودرویی مانند ماکسیما، برای مدت طولانی تولید شود، ابتدا به صورت CKD وارد شده و سپس برای آغاز مرحله داخلی سازی برنامه ریزی می شود اما همه این اتفاقات در صورتی می توانست به وقوع بپیوندد که شرایط اقتصادی جامعه و قدرت مانور قطعه سازان ایران برای تولید با کیفیت قطعات، در حد مطلوبی باشد که در زمان تولید و عرضه ماکسیما، این مهم وجود نداشت.

کد خبر 100215

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha