کد خبر 100226
۲۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۲
احتمال مذاکره نفتی بین تهران و ریاض

پرشین خودرو: هدایت الله خادمی عضو کمیسیون انرژی مجلس می‌گوید: آمریکا درتلاش است صادرات نفت ما را متوقف کند که البته این امر بستگی به مقاومت دیگر کشورها دارد که تا چه حد بتوانند مقابل تهدیدهای ترامپ ایستادگی کنند.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از برترین ها، هدایت الله خادمی عضو کمیسیون انرژی مجلس می‌گوید: آمریکا درتلاش است صادرات نفت ما را متوقف کند که البته این امر بستگی به مقاومت دیگر کشورها دارد که تا چه حد بتوانند مقابل تهدیدهای ترامپ ایستادگی کنند.

البته شواهد نشان داده است که حجم اقتصاد با آمریکا در مقایسه با ایران آنقدر تفاوت دارد که بسیاری از کشورها را به قطع همکاری با ایران وادار کرده است و بازار آمریکا برای کشورهای دیگر آنقدر جذاب است که راهی برای ادامه همکاری با ایران نمی‌گذارد.

او اینگونه توضیح داده است که برخی‌های دیگر نظیر چین و روسیه ماندن در ایران را ترجیح داده‌اند ترکیه نیز درحد صادرات گاز همچنان بر همکاری با ایران سر موضع خود ایستاده است این درحالیست که بیشتر مشتریان بزرگ نفت ایران از همکاری با ایران شانه خالی کرده‌اند و حاضر نشدند با قدرت بزرگی چون آمریکا رودر رو قرار گیرند.

عضو خانه ملت گفته است: کشور 40 سال است که تک محصولی است و وابستگی شدید ما به نفت خام باعث شده است که توان تولید دیگر فرآورده‌های نفتی را نداشته باشیم و متاسفانه نتوانیم از فرصت‌ها و ابزارهای موجود برای تقویت بنیه داخلی استفاده کنیم.

اگر عربستان به افزایش تولید نفت در منطقه ادامه دهد امکان به صفر رسیدن صادرات نفت ایران امری محتمل خواهد بود اما نباید اجازه دهیم که کار به اینجا برسد. ما سالها برای عربستان، قطر و امارات پدری کرده‌ایم و باید با انجام مذاکرات با عربستان آنها را از تولید بیشتر منصرف کنیم تا آمریکا خیالش از حذف ایران راحت نشود.

خادمی به نقش تنگه هرمز اشاره کرد و گفت: چرا باید اجازه دهیم عربستان تولید نفت را در جهان آنقدر بالا ببرد که ما نیز با بستن تنگه هرمز که شاهراه حیاتی نفت است، خودمان را در جنگ مستقیم با آمریکا بیندازیم بلکه باید به روش‌های دیگر متوسل شویم و تنگه هرمز را به عنوان آخرین تیر در ترکش در نظر داشته باشیم، نه به عنوان اصلی‌ترین روش ممکن.

خادمی بیان کرد: اخیرا زمزمه‌های مثبتی از سوی دولتمردان کشور برای مذاکره با عربستان مطرح شده است که به نظر می‌رسد با روش‌های دیپلماتیک بتوان آنها را به تولید کمتر راضی کرد.

کد خبر 100226

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha