شروط آزادسازی قیمت خودرو

پرشین خودرو: باید بررسی کارشناسی و دقیقی در خصوص هزینه های تولید خودروسازان و قطعه سازان صورت گیرد و بر اساس این بررسی قیمت گذاری خودرو به نحوی اجرایی شود که صنعت خودرو دچار آشفتگی و ورشکستگی نشود.

رضا انصاری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، با بیان این مطلب اظهار داشت: شرط اصلی برای آزادسازی قیمت ها، وجود فضای رقابتی است در حالی که بازار خودرو ایران به نوعی انحصاری است و در چنین شرایطی آزادسازی قیمت خودرو معنا ندارد .

وی گفت : با آزادسازی قیمت خودرو مخالفم چرا که آزادسازی قیمت زمانی معنی دارد که رقابت پذیری به معنای واقعی کلمه در صنعت خودرو وجود داشته باشد.

انصاری همچنین با توجه به تاکید خودروسازان برای آزادسازی قیمت خودرو پس از حذف زنجیره خودروسازی از ارز دولتی، تصریح کرد: در صورتی که 100 درصد تولیدات داخلی وارداتی باشد خواست خودروسازان برای آزادسازی درست و معقول است در حالی که بسیاری از مدیران این صنعت ادعا دارند در خیلی از قطعات جریان بومی سازی شکل گرفته و ارزبری در بسیاری از خودروهای داخلی تا 80 درصد کاهش یافته است .

وی در ادامه ضمن تایید تاثیر افزایش دو برابری قیمت برخی از مواد اولیه داخلی و قیمت مواد و قطعات نیمه ساخته وارداتی در شرایط کنونی ارزی بر هزینه تولید شرکتها ، اظهار داشت : طرح این میزان افزایش قیمت ها در تامین مواد اولیه و قطعات برای خودروسازان و قطعه سازان موضوع درستی است از این رو باید بررسی کارشناسی دقیقی در خصوص هزینه های خودروسازان و قطعه سازان صورت گیرد و بر اساس این بررسی قیمت گذاری به نحوی باشد که صنعت خودرو دچار آشفتگی و ورشکستگی نشود.

 

آزادسازی قیمت خودرو


این عضو کمیسیون صنایع مجلس با صحه گذاری بر روند افزایش مشکلات ناشی از هزینه تولید بر خودروسازان و قطعه سازان گفت : هر چند بخشی از هزینه هایی که امروز بر صنعت خودرو تحمیل می شود ناشی از برخی از سوء مدیریت ها در مدیریت های قبلی این صنعت است .

انصاری با اشاره به وجود برخی از بدهی های انباشته گذشته خودروسازان افزود : قرار نیست بدهی های انباشه شده قبلی خودروسازان را که عمده آنها ریشه در سوء مدیریت ها ، بی تدبیری ها و همچنین ساختار مالکیتی این بنگاهها دارد را مردم بپردازند.

وی تصریح کرد : در شرایط کنونی باید آن بخش از هزینه ها که ناشی از فشار تحریم هاست مورد بررسی قرار گرفته و به گونه ای رفتار شود که فشارهای ناشی از تحریم ها تا حدی که امکان پذیر بوده و به مصرف کنندگان نیز فشار وارد نمی کند ، جبران شود و در این میان حقوق مصرف کنندگان نیز دیده شود.

نماینده داراب و زرین دشت در پایان تاکید کرد : صنعت خودرو در بسیاری از اوقات می تواند کاهش هزینه های تولید را با بهره گیری از تکنولوژی روز دنیا و خلق تکنولوژی در بنگاه و همچنین استفاده از فن آوری های مدیریت هزینه در تولید کاهش دهد.

کد خبر 100250

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha