جاده‌‌های ایمن یک شاخص‌ مهم برای جذب گردشگر است

پرشین خودرو: عضو هیئت‌مدیره جامعه تور گردانان ایران گفت: راه‌های ایمن و کم حادثه تأثیر قابل‌توجهی در توسعه گردشگری و جذب مسافر دارد و ناوگان مرتب و منظم در هر دو بخش جاده‌ای و ریلی نیز در این خصوص بی‌تأثیر نیست.

به گزارش پرشین خودرو، اکبر غمخوار عضو هیئت‌مدیره جامعه تور گردانان ایران و فعال حوزه گردشگری در نشست کارگروه مسافری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به چالش‌های بخش گردشگری در حوزه حمل‌‌ونقل اظهار داشت: این چالش‌ها به چند بعد تقسیم می‌شوند اما اگر قرار باشد ایران به‌عنوان یک مقصد گردشگری مطرح شود باید دسترسی به کشور نیز تسهیل باشد.

وی افزود: باید شرایط دسترسی به کشور از طریق حمل‌ونقل هوایی، دریایی، ریلی و زمینی تسهیل شود و از طرفی این مسیر‌ها توسعه یابد تا شرایط ورود گردشگران خارجی به‌راحتی فراهم شود.

نقش تابلو‌ها و علائم رانندگی در تسهیل سفر گردشگران

این فعال حوزه گردشگری با اشاره به مشکلات گردشگران خارجی که بدون استفاده از تور‌های گردشگری و راهنما قصد سفر به ایران را دارند گفت: تابلو‌ها و علائم نقش عمده‌ای در تسهیل شرایط برای گردشگران را دارد و وزارت راه و شهرسازی در این خصوص نقش عمده‌ای می‌تواند ایفا کند.

غمخوار وجود فضای مناسب بین‌راهی برای استراحت مسافران و پارک خودروهای کاروانی یا شخصی توریست‌ها را بسیار مهم دانست و افزود: توافقنامه های بین‌المللی هوایی در افزایش پروازهای خارجی به مقصد ایران بسیار مهم است.

این فعال گردشگری در ادامه بیان داشت: ناوگان حمل‌ونقل بین‌المللی، وجود پایانه‌های مناسب در بخش مختلف شقوق حمل‌ونقل کمک به توسعه گردشگری می‌کند.

غمخوار تصریح کرد: راه‌های ایمن و کم حادثه تأثیر قابل‌توجهی در توسعه گردشگری و جذب مسافر دارد و ناوگان مرتب و منظم در هر دو بخش جاده‌ای و ریلی نیز در این خصوص بی‌تأثیر نیست. بنابر این می‌توان نتیجه گرفت که نقش وزارت راه و شهرسازی در توسعه گردشگری بسیار پررنگ است.

چالش‌های گردشگران خارجی در داخل شهرها

وی همچنین به حمل‌ونقل درون‌شهری اشاره کرد و گفت: به دلیل عدم تطابق سامانه‌های حمل‌ونقل درون‌شهری با یکدیگر، یک گردشگر به‌راحتی نمی‌تواند برای خود بلیت سامانه‌های حمل‌ونقل عمومی مانند مترو یا اتوبوس تهیه کند و این مسئله نیاز به هماهنگی دارد.

این فعال گردشگری معرفی ایران به‌عنوان یک مقصد گردشگری در کشورهای خارجی را بسیار مهم دانست و گفت: دولت باید با توجه به تحریم‌های علیه کشور در این مورد فعالیت مضاعفی داشته باشد. زیرا با در نظر گرفتن افزایش قیمت نفت در آینده،‌ گردشگری می‌تواند برای کشور ارز آوری کند.

غمخوار بار دیگر بر نقش وزارت راه و شهرسازی در توسعه گردشگری تأکید کرد و یادآور شد: این نقش در آمایش سرزمینی، آمایش جاده‌های کشور، توسعه پایانه‌های جاده‌ای و دریایی خود را نشان می‌دهد.

 

جادهها

 


نیاز امروز؛ سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های گردشگری دریایی

وی با اشاره به جایگاه گردشگری دریایی در جهان تصریح کرد: ایران با توجه به داشتن سواحل جنوبی و شمالی می‌تواند با سرمایه‌گذاری در این زمینه به تقویت گردشگری دریایی بپردازد و بهره‌مندی از پایانه‌های مناسب کمک بزرگی محسوب می‌شود.

عضو هیئت‌مدیره جامعه تور گردانان ایران با اشاره به چشم‌انداز برنامه ششم توسعه برای دستیابی به رکورد جذب ۲۰ میلیون گردشگر، گفت: اگر به‌طور متوسط هر گردشگر ۷ روز در ایران اقامت داشته باشد باید روزانه میزبان ۴۰۰ هزار گردشگر باشیم. لذا باید امکانات حمل‌ونقل هوایی و زمینی و دریایی آن‌ها فراهم باشد تا از جاذبه‌های زیارتی و سیاحتی بازدید کنند.

غمخوار با اشاره به ورود روزانه ۵.۵ میلیون گردشگر به کشور گفت: این میزان باید طبق اهداف برنامه سال‌به‌سال افزایش یابد اما زیرساخت‌هایی مانند فرودگاه‌ها و پایانه‌های موجود پاسخگوی این برنامه نیست. پس اگر وزارت راه و شهرسازی سیاست‌های خود را در زمینه تکمیل و توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل قرار دهد حضور گردشگران در ایران مضاعف خواهد شد.

اگر بتوان افراد و دست‌اندرکاران دعوت شوند در تصمیم سازان مؤثر خواهد بود. بسیاری از مشکلات گردشگری به دست همکاران وزارت راه و شهرسازی می‌تواند برطرف شود

این فعال حوزه گردشگری با اشاره به استراتژی‌های حمل‌ونقل که از سوی معاونت حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی در جلسه کارگروه مسافری ارائه شد نیز گفت: استراتژی‌های مربوط به توسعه ناوگان حمل‌ونقل هوایی موردقبول بخش گردشگری واقع شد. همچنین مسائلی در خصوص نوع ناوگان حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای و شهری مطرح شد که با در نظر گرفتن خودروهایی با ظرفیت کم‌تر از اتوبوس به گروه‌های گردشگری کوچک‌تر نیز خدمات ارائه کرد.

توجه استراژی‌های حمل‌ونقل وزارت راه به سیاست‌های ناوگان عمومی

وی افزود: درباره موضوع فوق وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌توان سیاست‌های تولید خودرو جدید وضع کند یا شرایط واردات آن‌ها را فراهم کند. این خودروها در حمل‌ونقل جاده‌ای شامل میدل‌باس‌های گردشگری و برای درون‌شهری شامل ون‌های با سقف بلند می‌شود که در استراتژی‌های حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی نیز دیده‌شده است.

غمخوار در ادامه به موارد مورد نیاز گردشگری در بخش شهرسازی پرداخت و گفت: همان‌طور که یک شهر به پارک و خیابان نیاز دارد به هتل هم نیاز دارد لذا باید فضای اقامت مناسب در شهرها ایجاد شود تا زمینه جذب گردشگر نیز فراهم گردد.

عضو هیئت‌مدیره جامعه تور گردانان ایران در پایان یادآور شد: توسعه ریلی و ورود قطارهای خارجی به ایران یکی از مباحث مورد تأکید ما است و تاکنون چندین قطار گردشگری بین‌المللی از اروپا به سمت ایران حرکت داشته که موجب رونق گردشگری در کشور نیز شده است.

کد خبر 100261

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha