کد خبر 100264
۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۱
بهره برداری از هفتمین تونل پایتخت

پرشین خودرو: پروژه تونل ارتباطی آرش - اسفندیار که هفتمین پروژه تونلی شهر تهران به شمار می آید، ارتباط خیابان آرش با بلوار اسفندیار را برقرار خواهد کرد.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از مهر، سید محمدعلی افشانی که برای دومین بار از روند پیشرفت تونل آرش-اسفندیار بازدید می کرد، با اشاره به پیشرفت ۹۵ درصدی این پروژه گفت: طول این تونل ۱۴۰۰ متر است و از سمت شرق اتوبان مدرس به سمت بزرگراه آیت الله هاشمی کشیده شده و۲۴۰ میلیارد تومان هزینه آن شده است.

وی ادامه داد: شهرداری تهران ۱۹۰ میلیارد تومان از هزینه های این تونل را پرداخت کرده و امیدواریم تا قبل از شروع سال تحصیلی این پروژه به بهره برداری برسد.

شهردار تهران پس از این مراسم از پروژه دوربرگردان نلسون ماندلا برروی اتوبان شهید مدرس بازدید کرد و در حاشیه این بازدید گفت: این پروژه دسترسی مدرس جنوب به مدرس شمال و خیابان الهیه را آسان می کند. در حالی که هم اکنون اگر خودرو ها از بزرگراه مدرس جنوب بخواهند به منطقه الهیه بروند باید ۱.۵ کیلومتر پایین تر به دوربرگردان بعدی برسند.

افشانی افزود: این پروژه ۲۲میلیارد تومان هزینه داشته و امیدواریم تا پایان شهریور افتتاح شود.

شهردار تهران در ادامه با اشاره به تعیین تکلیف مدیرعامل یک بانک خصوصی متعلق به کلان شهرهای کشورگفت:‌ اعضای هیات مدیره معرفی شده و مراجع ذی‌صلاح در حال‌ بررسی صلاحیت آنها هستند، به محض این که اعضای هیات مدیره تعیین تکلیف شود در جلسه‌ای مساله مدیرعامل نیز رفع می‌شود.

شهردار تهران در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره طرح ممنوعیت استفاده از بازنشستگان گفت: این طرح فعلا برای اصلاح به مجلس شورای اسلامی فرستاده شده و در صورتی که تایید نهایی شود، همه موظف به اجرای آن هستیم و از قانون اطاعت می کنیم.

وی در خصوص سرانجام سایر پروژه‌ های عمرانی شهر تهران هم گفت: به زودی بازدیدی از خط ۶ مترو خواهم داشت و پس از آن می گویم چه تعداد پروژه‌ دیگر و چند ایستگاه افتتاح خواهد شد.


 پروژه تونل ارتباطی آرش - اسفندیار که هفتمین پروژه تونلی شهر تهران به شمار می آید، ارتباط خیابان آرش با بلوار اسفندیار را برقرار خواهد کرد. به عبارت دیگر در حالی که خیابان آرش از زیر بزرگراه شهیدمدرس به بلوار اسفندیار متصل شده است، ارتباط مسیر غرب به شرق بزرگراه آیت ا... هاشمی رفسنجانی به بلوار اسفندیار با استفاده از سطح موجود برقرار شده و برای اتصال مسیر شرق به غرب بلوار اسفندیار به این بزرگراه نیز یک تونل با دو خط احداث شده است.

پس در حالی که مسیر اصلی پروژه از شرق به غرب و حدفاصل خیابان آرش شرقی تا این تونل تعریف شده است، می‌توان از طریق دسترسی های فرعی آن از خیابان آفریقا به بلوار اسفندیار و در ادامه به بزرگراه آیت ا... هاشمی رفسنجانی ارتباط یافت. همچنین با توجه به دو طبقه بودن تونل زیر بزرگراه شهیدمدرس، دسترسی خیابان آرش غربی به خیابان آرش شرقی نیز برقرار می‌شود. بهره برداری از این پروژه سبب تسهیل دسترسی های شرقی- غربی در یکی از پرتراکم ترین مناطق پهنه شمالی پایتخت(منطقه ۳) خواهد شد.

کل مسیر ۱۴۵۰ متری تونل اصلی نیز آماده اجرای روکش آسفالت است و متعاقب پیشرفت قابل ملاحظه اقدامات مربوط به نصب تجهیزات تاسیساتی، تعدادی از جت فن های موردنیاز برای راه اندازی سیستم تهویه تونل نیز نصب شده است.

 

تونل آرش

 


پروژه دوربرگردان بزرگراه شهید مدرس- خیابان نلسون ماندلا(آفریقا) نیز از سال ۱۳۹۵ شروع شد و با وجود تمام مشکلات مالی و اعتباری در حال حاضر پروژه دوربرگردان مدرس-آفریقا وارد فاز نهایی شده و در مرحله آماده سازی برای انجام عملیات آسفالت و نصب هندریل و خط کشی است.

البته بروز معارض لوله گاز در بخش شرقی کمی سبب تغییر و عقب ماندگی از برنامه زمان بندی شد که با همکاری مناسب شرکت گاز و پیگیری در پروژه، مشکل مرتفع شده است. به طوری که با کنترل روزانه برنامه زمان بندی و برگزاری جلسات هماهنگی هرگونه تغییر در برنامه زمان بندی بررسی می شود تا در زمان مقرر، پروژه به بهره برداری برسد.

این دوربرگردان خودروهایی که در مسیر مدرس جنوب قرار دارند و قصد ورود به مدرس شمال را دارند، هدایت کرده و همچنین به خودروهایی که از خیابان نلسون ماندلا شمال وارد بزرگراه شهید مدرس می شوند، امکان ورود به مدرس شمال و همچنین الهیه را می دهد.

در کنار پل دور برگردان، پل عابر پیاده روی بزرگراه شهید مدرس که در زمان اجرای پروژه امکان عبور و مرور شهروندان را نداشت نیز مورد مرمت و بهسازی قرار گرفته است. همچنین در دو طرف پل عابر پیاده فضایی برای تفریح عابران و ساکنان محلی ایجاد خواهد شد تا بخشی از زحماتی که در طول اجرای این پروژه برای همسایگان ایجاد شده است، جبران شود.

با بهره برداری از پروژه دوربرگردان مدرس-آفریقا، بار ترافیکی خیابان آفریقا به ورودی بزرگراه شهید مدرس شمال به جنوب و خیابان الهیه تسهیل می شود. به علت محدودیت در محل احداث این پروژه که در حاشیه بزرگراه شهید مدرس قرار دارد و همچنین عدم وجود مکانی جهت احداث رمپ های ورودی و خروجی، پیش از آغاز طرح، پایدارسازی دیوارهای ضلع شرقی و غربی این بزرگراه انجام شده است.

پایدارسازی دیواره های ضلع شرقی و غربی بزرگراه شهید مدرس پروژه دشواری بود که به وسیله ۱۳۰ شمع عمودی به طول ۳۵ متر برای ایمنی ساختمان های مجاور اجرا شد. همزمان با انجام پایدارسازی دیواره ها، عملیات احداث کوله ها، ستون های پل، ساخت، حمل و نصب صندوقه ها انجام شد.

از آنجایی که بزرگراه شهید مدرس یکی از شاهراه های مهم ترافیکی شهر تهران محسوب می شود، مسدود کردن آن برای اجرای پروژه به سختی انجام خواهد شد و همین امر بعضا سبب تاخیر در برنامه زمان بندی پروژه می شود.

این پروژه شامل دو صندوقه پل قوسی ۱۸ و ۲۲ متر است که جنس عرشه از فلز تابلیه آن با انجام بتن ریزی تکمیل می شود. جهت تردد آسان و بدون خطر خودروها، سطح مقطع این صندوقه ذوزنقه و شعاعش یکنواخت نبوده، ضمن اینکه کف قوسی آن از ۴۷ پلی گون ساخته شده است.

کد خبر 100264

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha