در شرایط معمول، باید با برندهای مطرح خودرو جهان همکاری کنیم

پرشین خودرو: چنانچه تحریم وجود نداشته باشد بهترین و عاقلانه ترین کار همکاری و مشارکت با شرکت های بزرگ خودروسازی و قطعه سازی اروپایی است اما؛ در شرایط تحریم چاره ای جز استفاده از قطعات چینی نداریم.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، پس از خروج شرکای فرانسوی صنعت خودروسازی از کشور و نیمه کار گذاشتن تمام قرار و مدارهایی که در این سال ها بر روی اجرای آن پافشاری می کردند، شاید بهترین عکس العمل به این عهد شکنی، حذف کامل این شرکت ها از صنعت خودرو ایران و جایگزین کردن برندهای آسیایی و محصولات بومی باشد.

کشورهایی همانند هند، تایلند، تایوان و چین می توانند جایگزین های خوبی برای فرانسوی ها باشند زیرا در همه این سال ها پیشرفت خوبی در زمنیه خودرو و صنایع وابسته به آن کرده اند.

در تمام این سال ها و حتی در دور اول تحریم ها این فرصت برای صنعت خودروی کشور به وجود آمد که از داشته ها و تجارب کشورهای آسیایی در تولید و بازاریابی استفاده نماید اما؛ هیچ گاه این مسئله به صورت جدی از سوی طرف های ایرانی پیگیری نشد.

امیرحسین کاکائی عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت و کارشناس صنعت خودرو، در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو، با تاکید بر پیشرفت کشورهای شرق آسیا در صنعت خودرو و قطعه سازی گفت: این پیشرفت ها موجب نخواهد شد تا ما این کشورها را جایگزین فرانسوی ها کنیم زیرا این آسیایی ها دست اول نیستند و صنعت خودرو ایشان نیز به اروپا و آمریکا وابسته است.

 



وی ادامه داد: ما همیشه ادعا کردیم و می کنیم که می خواهیم جزو خودروسازهای برتر دنیا باشیم بنابراین؛ نباید از دسته دوم ها و دسته سوم ها یعنی کشورهایی که از ما دیرتر وارد این صنعت شدند کار بگیریم.

این کارشناس صنعت خودرو تاکید کرد: ما همیشه دنبال کار با اروپاییان بودیم و حال اینکه از میان تمام کشورهای قاره سبز تنها فرانسه شرایط ما را قبول می کند یک بحث سیاسی است در حوزه بین الملل که از آن منظر باید به این بحث ورود کرد.

چین بزرگترین خودروساز جهان اما؛ وابسته است

کاکائی در خصوص همکاری مشترک ایران و چین برای تولید خودرو گفت: چین بزرگترین خودروساز جهان است و ما همین حالا هم در بسیاری از موضوعات صنعت خودرو و قطعه با ایشان مراوداتی داریم و در دوران تحریم مجبور به افزایش این داد و ستد ها نیز هستیم اما؛ باید یادمان باشد که صنعت خودرو چین کاملا وابسته به غربی ها است و این همان نقطه ای است که ما را با چالش تحریم رو به رو می کند.

وی افزود: این شرکت ها اغلب شریک اروپایی و یا آمریکایی دارند و تحریم به ما اجازه نمی دهد با این مجموعه ها کار کنیم بنابراین این تلاش بی ثمر خواهد بود و چنانچه مشکلی برای مشارکت باشد بهترین نوع همکاری شراکت با برندهای اصلی و مادر به جای چینی ها است.

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت با اشاره به این مطلب که در حال حاضر برای تامین قطعات خودروهای داخلی چاره ای جز همکاری با چینی ها نداریم گفت: در کنار چین باید از توان قطعه سازی تایوانی ها نیز بهره مند شویم اما همه این همکاری ها تنها برای رفع نیاز در شرایط تحریم است زیرا هیچکدام از این کشورها دارای فناوری برای انتقال به ایران نیستند و از تکنولوژی اروپا و آمریکا استفاده می کنند.

کد خبر 100280

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha