قیمت خودرو  را باید کاهش و هزینه نگهداری آن افزایش داد

پرشین خودرو: معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: ما به دنبال جلوگیری از کاهش واردات یا تولید خودرو در داخل کشور نیستیم اما معتقدیم که قیمت خودرو را باید کاهش و هزینه نگهداری آن افزایش یابد.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی؛­ کارگروه مسافری وزارت راه و شهرسازی با حضور معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی و مسئولان بخش مسافری سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه، ادارات کل استانی، شهرداری‌ها در وزارتخانه برگزار شد.

مهرداد تقی زاده معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی در ابتدای این جلسه به رابطه سیاست‌های خودرویی و قیمت سوخت در ایران اشاره کرد و گفت: در این زمینه به‌جای پایین بودن قیمت خودرو چه شخصی و چه باری،​­ همچنین بالا بودن هزینه نگهداری، برعکس آن عمل شده که باعث خودرو محوری شده است.

تقی زاده افزود: در کشورهایی که از حمل‌ونقل هوایی و ریلی کمتر استفاده می‌شود تعداد تلفات ناشی از حوادث رانندگی بالا تر است و این مسئله در کشورهایی که­ سوخت ارزان تری دارند نیز صدق می‌کند.

در ادامه گزارش مقایسه قیمت خودرو در ایران و سایر کشورهای جهان از جمله کشور آلمان از سوی کارشناس معاونت حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی تشریح شد.

در این گزارش عنوان شد که یکی از علل بالا بودن قیمت خودرو بالا بودن تعرفه واردات است و در این خصوص ایران رتبه دوم جهان را دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در این خصوص گفت: ما به دنبال جلوگیری از کاهش واردات یا تولید خودرو در داخل کشور نیستیم اما اعتقاد داریم که قیمت خود را باید کاهش و هزینه نگهداری آن افزایش یابد.

این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی همچنین با توجه به اینکه این گزارش بر اساس شاخص GDP تهیه شده است تأکید کرد که بار دیگر با در نظر گرفتن معیار حد اقل دستمزد تعیین‌شده از سوی وزارت کار، رفاه و امور اجتماعی قدرت خرید و قیمت سوخت پرداختی از سوی مردم محاسبه شود.

 

بازار خودرو

 

تقی زاده در بخش دوم نشست که با اشاره به قابلیت‌های گردشگری در شهر‌ها و استان‌ها گفت: یکی از پتانسیل‌های قابل‌توجه و درآمدزا در شهر پتانسیل‌های گردشگری است و در بسیاری از کشورها زنده نگه‌داشتن شب‌ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و یکی از جذابیت‌های شهرها محسوب می‌شود. در این خصوص شهرداری‌ها در قبال دادن مجوز برای فعالیت شبانه اماکن تفریحی، فروشگاه‌ها و رستوران‌ها درآمد‌زایی می‌کنند که رضایت‌مندی شهروندان را در بر دارد.

وی در بخش سوم با اشاره به تدوین استراتژی‌های حمل‌ونقل از سوی معاونت حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی گفت: درحالی‌که توسعه حمل‌ونقل ریلی در اولویت برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی قرار دارد اما حجم واردات ناوگان جاده‌ای بالاتر است و در عوض از سوی دستگاه‌های مختلف برای واردات ناوگان ریلی سد و مانع‌تراشی می‌شود. همچنین با نگاهی به بودجه‌ها در میابیم که بودجه بخش حمل‌ونقل جاده‌ای از بخش ریلی بیشتر است.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه «به حمل‌ونقل عمومی یارانه کمتری پرداخت می‌شود»­ افزود: شهرداری‌ها موظف به جابجایی مردم هستند نه خودروها که در این خصوص با نگاهی به کشورهای مختلف حتی روسیه در میابیم که کشورهای ثروتمند نیز علی رقم داشتن منابع مالی لازم هیچ‌گونه اقدامی به تعریض معابر و احداث بزرگراه‌های دوطبقه نمی‌کنند، بلکه در عوض ایستگاه‌های حمل‌ونقل عمومی برای جابجایی مردم با کمترین سرفاصله در فواصل کوتاه و بلند فراهم شده است.

تقی زاده اضافه کرد: تدوین استراتژی‌های حمل‌ونقل با همکاری شهرداری‌ها، وزارت کشور و بخش‌های مختلف مرتبط با حمل‌ونقل تدوین و ۱۰۴ اقدام استراتژیک آماده شد.

در ادامه با توجه به ارائه برخی نواقص و آسیب‌ها در صنعت گردشگری ایران با رویکرد حمل و نقل از طرف جامعه تورگردانان، مقرر شد دفتر ارزیابی های اقتصادی و مدیریت بهره وری حمل و نقل با برگزاری جلسات مستمر با بخش دولتی و خصوصی نسبت به حل موضوعات اقدام کند.

کد خبر 100281

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha