راننده‌ها از خوب نبودن حال اتوبوس‌ها خسته شده‌اند

پرشین خودرو: خوب نبودن وضعیت ناوگان البته فشار مضاعفی بر رانندگان وارد می‌کند؛ چراکه تعدادی از این اتوبوس‌ها روزانه باید در تعمیرگاه‌ها باشند تا به اصطلاح «اُورهال» شوند.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از ایلنا، ۳ هزار و ۲۰۰ اتوبوس عمر بین ۱۱ تا ۱۵ سال دارند و ۱۳۰۰ اتوبوس نیز عمر بین ۶ تا ۱۵ سال دارند و تنها ۶۳۰ اتوبوس عمر بین ۱ تا ۵ سال دارند. جان کلام «پیمان سنندجی» مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی این است: وضعیت ناوگان خوب نیست.

خوب نبودن وضعیت ناوگان البته فشار مضاعفی بر رانندگان وارد می‌کند؛ چراکه تعدادی از این اتوبوس‌ها روزانه باید در تعمیرگاه‌ها باشند تا به اصطلاح «اُورهال» شوند. زمانی که تعداد اتوبوس‌ها کم می‌شود جمعیت مسافران متراکم‌تر می‌شود لذا راننده‌ها باید استرس بیشتری از بابت حمل مسافران در اتوبوس‌های فرسوده تحمل کنند.

آنها باید نگران این باشند که نکند، حادثه‌ای برای اتوبوس‌هایشان زمانی که بیش از حد مجاز مسافر سوار کرده‌اند، پیش بیاید؛ چراکه به قول «سیدرحیم میرعبدالله» نائب رئیس اتحادیه کارگران شهرداری ممکن است که از نظر تعداد تلفات حادثه‌ای در ابعاد پلاسکو برای این اتوبوس‌های متراکم از جمعیت رخ دهد.

شهرداری بر طبل نداری می‌زند

هرچه که شرکت واحد اتوبوسرانی بر طبل ضرورت نوسازی ناوگان خود می‌کوبد، شهرداری تهران هم بر طبل نداری می‌زند و به رانندگان شرکت واحد می‌گوید فعلا باید بسازید و بسوزید تا شاید در آینده اوضاع بهتر شود و با نوسازی ناوگان دیگر تا این اندازه نیاز به تعمیر اتوبوس‌های فرسوده برای بازگردان آنها به خط نداشته باشیم.

در روزهای گذشته تعدادی از راننده‌های شرکت واحد که در زمینه نوسازی اتوبوس‌هایشان و حفظ جان مسافران دغدغه جدی دارند با  تماس گرفتند. آنها تاکید دارند که شرکت واحد اتوبوسرانی به خاطر نقص‌های جزئی اتوبوس‌هایشان را تا زمان تعمیر در سامانه‌ها متوقف می‌کند.

به گفته آنها در هر سامانه شرکت واحد به طور متوسط ۷۰ اتوبوس به خاطر نقص‌های جزئی متوقف شده‌اند تا پس از تعمیر دوباره به خط بازگردند. این اتوبوس‌ها به قطعاتی همچون پیستون پمپ انژکتور- سوپاپ پمپ انژکتور، جک صندلی راننده، کمک فنر تسمه کولر، پروانه فن رادیات، چراغ مه شکن عقب، فن هواکش سقف و... نیاز دارند: تا قطعات مورد نیاز جایگزین یا تعمیر شوند زمان می‌برد و این موضوع آزاردهنده است.

رانندگان معترض به شرکت واحد اتوبوسرانی می‌افزایند: البته به صورت روزانه اتوبوس‌ها برای تعمیر فرستاده می‌شوند اما موضوع این است که نباید به خاطر تعمیرات جزئی اتوبوس‌ها را متوقف کرد. البته باید برای تعمیر اتوبوس‌ها بودجه بیشتری تخصیص داده شود؛ چراکه راننده‌ها به شدت نگران هستند.

 

 

اتوبوس

 

اولویت نوسازی است

در این رابطه «پیمان سنندجی» مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی، گفت: پیش‌تر گفته بودم که بیش ۴ هزار و ۸۰۰ دستکاه از اتوبوس‌های شرکت واحد اتوبوسرانی فرسوده هستند و باید نوسازی شوند. طرح‌هایی در این زمینه داریم که پیگیر آنها هستیم. اولویت شرکت واحد اتوبوس‌رانی هم با توجه به میانگین عمر اتوبوس‌ها نوسازی آنهاست.

 وی با بیان اینکه خرابی اتوبوس‌ها و متوقف بودن آنها یک روند طبیعی است، گفت: اتوبوس به خاطر کارکرد بالایی که در جابه‌جایی حجم عظیمی از مسافران شهری دارند، دچار نقص‌های جزئی می‌شوند. شرکت واحد در این مقطع از سال که هنوز مدارس و دانشگاه‌ها باز نشده‌اند خود را متعهد به اورهال کردن آنها می‌داند تا در اول ماه مهر مشکلی از بابت ارائه خدمات نداشته باشند. البته همکارانی که اتوبوس‌هایشان در دست تعمیر است به مرخصی می‌روند و ما از این فرصت برای اورهال کردن اتوبوس‌ها استفاده می‌کنیم تا برای اول مهر تمامی اتوبوس‌های متوقفی راه‌اندازی شوند و معاینه فنی بگیرند.

 

 


مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی افزود: به هر صورت خرابی اتوبوس، تهیه قطعه و همه مسائلی که به آن اشاره کردید در تمام اتوبوسرانی‌ها و همه سیستم‌هایی که ناوگان دارند، یک روند طبیعی است. شرکت واحد اتوبوسرانی مکلف است که شرایط را کنترل کند و به این منظور سامانه هوشمندی را راه‌اندازی کرده‌ایم. همانطور که گفتم تاکید ما بر این است که اتوبوس‌ها برای اول مهر باید آماده و وارد خطوط شوند.

سنندجی با بیان اینکه تعدادی اتوبوس به عنوان متوقفی جاری و تعداد ۲۰ تا ۲۵ دستگاه اتوبوس به عنوان متوقفی دائمی داریم، افزود: متوقفی‌های جاری اتوبوس‌هایی هستند که مثلا کولر آنها خراب شده است. روزانه ۸۰ تا ۹۰ دستگاه از این اتوبوس برای تعمیر مراجعه می‌کنند. اصلا برای همین تعمیرگاه سیار زده‌ایم. در کل ۲۰ تا ۲۵ دستگاه اتوبوس با عنوان متوقفی داریم.

بازدید اعضای شورای شهر در بحث اعتبارات مثمرثمر است

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی در خصوص حضور سرزده اعضای شورای شهر و بازدید آنها از سامانه‌های شرکت واحد اتوبوسرانی به منظور تخصیص اعتبار برای نوسازی ناوگان، تصریح کرد: این اقدام اعضای شورای شهر جای تشکر دارد. این بازدیدها هم در بحث اعتبارات و هم در بحث موضوعات مربوط به راه‌اندازی اتوبوس‌ها مثمرثمر است. به هر صورت از انجام این بازرسی‌ها خوشحال هستیم؛ چراکه کمکی است به شرکت واحد برای تصمیم‌گیری‌های کلان.

سنندجی در پاسخ به این پرسش که شهرداری تهران مشخصا در شرایطی که خود با مشکلات مالی مواجه است چگونه می‌تواند به شرکت واحد اتوبوس‌رانی برای نوسازی ناوگان و تجهیز آن به اتوبوس‌های با کیفیت کمک کند، گفت: بحث شهرداری یا جای دیگر نیست به هر صورت همه سازمان‌ها با مشکلات مالی مواجه هستند و این موضوع تنها مربوط به شهرداری نیست. در نتیجه با درک فضای کلی کشور در حال مدیریت موضوعات نوسازی ناوگان و اُورهال هستیم.

وی افزود: توجه داشته باشید که در سال‌های دور همه ۳ یا ۴ برابر میزان فعلی اتوبوس متوقفی داشتیم و در حال حاضر با تلاش همکاران من که بیش از ۲ هزار نفر هستند، کار اورهال را انجام می‌دهیم. البته قطعات ما همه وارداتی است. مثلا سوزن انژکتور را داریم که فقط باید آن را از کارخانه «مان» تهیه کنیم. همین یک مورد قیمتش چند برابر گران شده است و این تغییرات در نهایت روند نوسازی ناوگان و اُورهال کردن آن را دچار مشکل می‌کند. به هر صورت مجبوریم که اتوبوس‌ها را در یک مقطع از سال متوقف کنیم.

سنندجی با بیان اینکه در حال حاضر یکی از مشکلات اتوبوس‌ها کولر و جوش آوردن آنها است، گفت: در حال حاضر تابستان است و به خاطر گرما به اتوبوس‌ها فشار زیادی وارد می‌شود. تعداد زیادی از جمعیت شهری هم به خاطر گرما در فصل تابستان مشتری سفر با اتوبوس‌های کولردار می‌شوند. به هر صورت بالای ۴ هزار و ۸۰۰ دستگاه از اتوبوس‌های ما بالای ۹ سال و ۱۰ سال عمر دارند و این موضوع خدمت‌رسانی را دچار مشکل می‌کند.

نگران حادثه‌ای در ابعاد پلاسکو هستیم

«سیدرحیم میرعبدالله» نائب رئیس اتحادیه کارگران شهرداری نیز در مورد مشکلات ایجاد شده برای رانندگان به دنبال متوقف کردن اتوبوس‌ها از سوی شرکت واحد اتوبوسرانی، گفت: تعداد اتوبوس‌هایی که باید برای تعمیر ارسال شوند افزایش یافته است اما این موضوع طبیعی است.

وی افزود: از سویی رسیدگی به سیستم فنی اتوبوس‌ها ضروری است؛ چراکه باعث آلودگی هوای شهر می‌شوند. البته تاکید دارم که به علت کاهش تعداد اتوبوس‌هایی که در خط تردد می‌کنند راننده‌ها مجبور هستند که مسافران بیشتری را سوار کنند که این موضوع هم برای راننده‌ها بار روانی دارد و هم برای مسافرانی که به صورت فشرده ایستاده‌اند.

وی افزود: بارها مدیران شرکت واحد در این مورد به شهرداری و دولت و دستگاه‌های مسئول در حوزه حمل و نقل هشدار داده‌اند اما کو گوش شنوا. آنها توجه ندارند که حتما باید حادثه‌ای از لحاظ ابعاد تلفات مانند پلاسکو پیش بیاید تا به خودمان بیایم.

میرعبدالله با بیان اینکه افزایش قیمت دلار باعث افزایش قطعات اتوبوس شده است که بر شدت مشکلات می‌افزاید، گفت: با وجود اینکه شورای اسلامی شهر تهران نرخ بلیت را افزایش داده تا نقدینگی شرکت واحد هم متعاقب آن افزایش یابد اما بالارفتن نرخ ارز به گونه‌ای قیمت قطعات را افزایش داده است که بالارفتن کرایه‌ها آن را جبران نمی‌کند و مشکلات را به قوت پیش باقی می‌گذارد.

نائب رئیس اتحادیه کارگران شهرداری تاکید می‌کند که فرسودگی اتوبوس‌ها هم به بخش دولتی و هم به بخش خصوصی آسیب می‌زند لذا بهتر است که تا مهر ماه که مدارس بازمی‌شوند بخشی از مشکل برطرف شده باشد. متاسفانه شرکت واحد اتوبوسرانی در نوسازی ناوگان خود مظلوم واقع شده است.

تحمل فضاهای شهری در گرو حمل و نقل ایمن

حال سیستم حمل و نقل عمومی کشور خوب نیست. سازمان تاکسیرانی هم از قدیمی بودن تاکسی‌ها گلایه دارد. اما در کل حمل و نقل با تحمل فضاهای شهری توسط مردم ارتباط مستقیم دارد. شهر تا زمانی تحمل می‌شود که حمل و نقل در آن سریع، ارزان و ایمن باشد؛ با این حال با پیشرفت سرعت تجهیزات حمل و نقلی شرایط ایمنی آنها به واسطه نوسازی بهبود نیافته است.

کد خبر 100287

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha