کد خبر 100293
۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۱
حذف دلار از مبادلات ترکیه و روسیه

پرشین خودرو: ترکیه نه‌تنها به طرح روسیه برای حذف دلار از مبادلات دو کشور چراغ سبز نشان داده بلکه خودش هم طرح مشابهی را به دیگر کشورها از جمله چین ارسال کرده است.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از فارس، آنکارا درباره پیشنهاد مسکو برای جایگزینی ارزهای ملی دو کشور به جای دلار چراغ سبز نشان داد. ترکیه هم طرح مشابهی را برای تجارت با چین و دیگر کشورها ارائه کرده است.

ابراهیم کالن سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرد: ما درباره انجام مبادلات تجاری با ارزهای ملی نه تنها با روسیه و چین بلکه با دیگر کشورها بحث و گفت‌وگو می‌کنیم. این فقط خواسته ترکیه نیست و دیگر کشورها هم واکنشی به حملات آمریکا دارند.

وی همچنین اضافه کرد: بسیاری از کشورها با استفاده از دلار به عنوان یک ابزار سیاسی و تهدید اقتصادی مخالف هستند و ما در حال حاضر شاهد آن هستیم که انجام مبادلات تجاری با ارزهای ملی در کشورها بسیار رو به رشد است.

بر اساس این گزارش ارزهای دو کشور روسیه و چین تحت فشار تحریم‌های آمریکا قرار گرفت و هر دو این ارزها حدود نیمی از ارزش خود را از سال 2014 و 2018 به رغم اقتصاد قوی‌شان از دست دادند.

روز جمعه ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا تعرفه واردات آلومینیوم و فولاد از ترکیه را دو برابر کرد. فشارهای سیاسی و اقتصادی واشنگتن باعث شد لیر ترکیه بیشترین کاهش تاریخی خود را ثبت کند. اگرچه آنکارا هم پاسخ این تهدیدها را با تحریم محصولات وارداتی نظیر اپل، آیفون، خودرو، تنباکو و لوازم آرایشی و نوشیدنی‌های الکلی داد.

کد خبر 100293

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha