غرامت سنگین فرانسوی ها به دلیل بد عهدی

پرشین خودرو: فرانسوی ها برای بار هزارم به عهد و پیمان خود با طرف های ایرانی پای بند نبودند و تمام گفته های خود را در عرض کمتر از 3 ماه به فراموشی سپردند اما؛ آیا این بار خسارت این بد عهدی را خواهند پرداخت؟

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، ضرب المثل های ایرانی گواه زیرکی ایرانیان در تشخیص رفتار و خصوصیات اخلاقی طرف های خود بوده و اینکه بعد از یکبار فریب خوردن دیگر قرار نیست فریب بخورند. البته در سال های اخیر شاید این ضرب المثل ها توسط مدیران خودرویی ما کمتر مورد توجه قرار گرفته مانند مثلی که تاکید می کند: انسان از یک سوراخ دو بار گزیده نمی شود!

این ضرب المثل دقیقا تعریفی روشن و واضح از وضعیت امروز صنعت خودروی کشور دارد که به دلیل برخی سوء مدیریت ها و خوش خیالی ها به حال بدی گرفتار شده و تازه این اول راه است.

براساس این گزارش، بیش از 2000 دستگاه سیتروئن C3 فروخته شده اما تولید و تحویل آن در هاله ای از ابهام است. صد ها دستگاه هیوندای پیش فروش شد اما تولید و یا واردات آن در هاله ای از ابهام است. به این لیست پژو 2008، پژو 301، کیا سراتو، بنز کلاس C-D-A-B و چند مدل خودروی چینی و غیر چینی را نیز می توان اضافه کرد که همگی قرار بود تولید شوند، برخی هم پیش فروش انجام دادند اما؛ دست آخر سکوت سنگینی در صنعت و بازار و فروشنده های این خودروها حاکم شد و یا خودروی درجه یک با خودروی درجه 3 تعویض شد!

در اواخر دهه 80 و اوایل دهه 90 شمسی یکبار دیگر همین اتفاق برای صنعت خودروی ما رخ داده بود و شرکای 20ساله ایران که عمدتا فرانسوی و ژاپنی بودند، بدون هیچ نگرانی از عواقب خروج از ایران، دست صنعت خودروی کشور را در پوست گردو گذاشتند تا ...!

برخی می گویند ایشان ضرر و زیان این رفتن را پرداخت کرده اند اما برخی از افراد آگاه پرداخت غرامت توسط فرانسوی ها را یک جوک می دانند که تنها برای دل خوشی داخلی ها بیان شده و از ضرر و زیان خبری نبوده است.

پس از توافق جهانی یا همان برجام، این رفته ها، بازگشتند و اتفاقا بسیار پر سرو صدا و با تبلیغات بسیار زیاد حضور خود را در صنعت ایران جشن گرفتند. این بار گفتند شراکت می کنیم برای ساخت خودروهای روز جهان مانند پژو 2008! یا ... !
اما این تبلیغات نیز تنها 2 سال دوام آورد و صنعت خودرو کشور نیز در این دو سال نتوانست از این فرصت دوباره بهره ببرد و زمان را در کاغذبازی و بحث های بیهوده از دست داد.


پژو 2008

 

رنو در بُن رو کاری نکرد. پژو در ایکاپ پژو 2008 تولید کرد و چند هزار دستگاه نیز فروخت و اما تولید آن در هاله ای ابهام است !
سیتروئن هم در کاشان جشن تولید C3 را گرفت و از تولید حتی در صورت تحریم خبر داد و سایپا هم 2400 دستگاه پیش فروش کرد اما؛ این شرکت هم تو زرد از آب درآمد و رفت و حالا سایپای کاشان مانده است و تعهد تحویل C3 که ... !

البته در این بین برندهای دیگری نیز از آسیا بودند که شاید به دلیل تبلیغات پایین در مورد سرنوشت خودروهای پیش فروش شده، سر و صدای زیادی ایجاد نکرده اند.

اما سوالی که پیش می آید این است که چرا برای بار صدم از یک سوراخ دوبار گزیده شدیم و به این راحتی شرکای خارجی صنعت خودروی کشور، دست ما را در پوست گردو قرار دادند؟

یک کارشناس صنعت خودرو در گفت گو با خبرنگار پرشین خودرو دلیل این اتفاق را این چنین بیان می کند: ما در 2 سال گذشته خوب آغاز کردیم و حتی فرانسوی ها خط تولید جدید وارد کشور کردند، سرمایه گذاری هنگفتی از سوی ایشان در شرکت های خودروسازی داخلی رخ داد و به هر حال توانستیم تکنولوژی روز تولید خودرو را به کشور وارد کنیم اما یادمان نرود که طرف مقابل ما یعنی آمریکا بسیار قلدر و از نظر اقتصادی قدرتمند است و فرانسوی ها یا حتی ژاپنی ها توان خسارت وارده به دلیل ایستادگی در مقابل ایشان را ندارند.

وی ادامه می دهد: شک نکنید که بازار آمریکا برای خودروسازانی که از ایران رفته اند بسیار ارزشمند تر از بازار کشور ما است و این یعنی نفعشان در رفتنشان بود و به همین دلیل حتی ذره ای شک در خروج نکردند!

این استاد دانشگاه و کارشناس صنعت خودرو بر این عقیده است که بر خلاف چیزی که این روز ها در مجامع کارشناسی و غیر کارشناسی در مورد نبود ضمانت در قراردادهای خودرویی گفته می شود؛ این بار این رفتن تفاوت مالی زیادی خواهد داشت.


سیتروئن

 

وی تاکید می کند که در دوره قبل این شرایط برای بار اول رخ می داد و خوب در قراردادهای ما هم چیزی پیش بینی نشده بود اما؛ برای قراردادهای جدید تمام این ضعف ها دیده شده و این بار خودروسازان فرانسوی نقره داغ شده و می شوند.

وی می افزاید: در دوره جدید همکاری های ایران خودرو و سایپا با شرکای فرانسوی، طرف اروپایی سرمایه گذاری هنگفتی در کشور کرده است و برخلاف آن چیزی که در تصور عموم وجود دارد، در قراردادهای جدید ضمانت های بسیار محکمی گرفته شده و اروپایی ها از این خروج ضرر مالی بسیاری خواهند کرد اما همانطور که عرض کردم این ضرر از خسارت وارد شده توسط آمریکا کمتر خواهد بود به همین دلیل فرانسوی ها زیان وارد شده از این خروج را با جان و دل قبول کرده و رفتند!

کد خبر 100307

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha