کد خبر 100327
۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۲
دیدار ۳ ساعته مرکل و پوتین

پرشین خودرو: رییس‌جمهوری روسیه در جریان سفر خود به آلمان با صدراعظم این کشور دیدار کرد.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از ایسنا، آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان و ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه در اقدامی به نسبت نامتعارف پیش از این دیدار با رسانه‌ها صحبت کردند. کرملین اعلام کرد که این اقدام از آن جایی صورت گرفته است که گفت‌وگو با رسانه‌ها پس از این دیدار که حدود سه ساعت به طول انجامید، با توجه به زمان‌بندی، متناسب نبوده است.

 

پوتین

 

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین اعلام کرد که در این دیدار دو طرف گفت‌وگوهای مفیدی داشته و درباره مسائل متعددی تبادل نظر کرده‌اند.

روابط دوجانبه

سخنگوی کرملین گفت: این مذاکرات زمان زیادی به طول انجامید و در آن مباحثی شامل جزئیات مطرح شد. هدفی برای رسیدن به توافق خاصی در این گفت‌وگو وجود نداشته است.

به گفته پسکوف، در جریان این دیدار پوتین به مرکل تأکید کرد که مسکو در زمینه ادامه‌ همکاری تجاری با برلین متعهد است.

سخنگوی کرملین همچنین تأکید کرد که دو طرف در این دیدار به روابط دوجانبه پرداخته و خواستار رشد روابط تجاری میان برلین و مسکو شدند.

پسکوف با اشاره به این که آلمان و روسیه در سال گذشته شاهد رشد روابط تجاری به میزان ۲۳ درصد بوده‌اند، اظهار کرد:  پوتین و مرکل نسبت به ساز و کار مثبت در روابط تجاری دو کشور ابراز خرسندی کردند.

انتقال گاز روسیه به اروپا

موضوع انتقال گاز روسیه از طریق اوکراین از دیگر مسائلی بود که در دیدار پوتین و مرکل به آن پرداخته شد. پروژه‌ خط لوله گاز «نورد استریم ۲» (Nord Stream ۲) از مسائل مورد مذاکره میان رییس‌جمهوری روسیه و صدر اعظم آلمان بود که در آن دو طرف تأکید کردند، این پروژه‌  مفید است و نباید سیاسی شود. در همین راستا، پوتین و مرکل درباره تحریم‌های آمریکا علیه این پروژه‌ به گفت‌وگو پرداختند.

به گفته پسکوف، درک عمومی نسبت به این پروژه‌ این است که چنین حرکتی سودمند است و از همین رو باید در مقابل حملات کشورهای ثالث از آن حمایت کرد.

رییس‌جمهوری روسیه و صدر اعظم آلمان همچنین نسبت به عدم اجرای توافقات مینسک برای حل مناقشه شرق اوکراین ابراز تأسف کردند.  

مرکل در ابتدای این دیدار تاکید کرد که انتظار دارد اوکراین به ایفای نقش در فرایند انتقال گاز به اروپا ادامه‌ دهد و در این راستا از آغاز مذاکرات میان اتحادیه اروپا، اوکراین و روسیه در این زمینه استقبال کرد.

صدر اعظم آلمان گفت: این دیدار فرصت کوتاهی است. با توجه به این که تنش‌های زیادی در جهان وجود دارد نیاز به راه‌حل‌هایی برای مشکلات داریم. روسیه عضو شورای امنیت است و جایگاه مهمی دارد.

در همین حال پوتین نیز به پروژه‌ نورد استریم ۲ اشاره کرد و اظهار کرد که باید نگاه تجاری به چنین طرحی داشت. وی افزود: موضوع اصلی این است که ترانزیت گاز از اوکراین در راستای تأمین نیازهای اقتصادی است. این پروژه‌ صرفا یک طرح اقتصادی است.

بحران سوریه

از سوی دیگر، سخنگوی کرملین گفت‌ که پوتین و مرکل درباره احتمال ایجاد مذاکراتی با مشارکت ترکیه، فرانسه، آلمان و روسیه با محوریت سوریه صحبت کردند.

پوتین در بخش دیگری از اظهارات خود به موضوع سوریه پرداخت و تاکید کرد، باید هر آن چه که ممکن است صورت بگیرد تا آوارگان سوری به کشورشان باز گردند.

وی در مورد سوریه گفت: باید برای روند صلح سوریه و فرستادن کمک‌های بشردوستانه کمک کرد. باید کمک کنیم تا آوارگان سوری به کشور خود بازگردند.

به گفته پسکوف، دو طرف درباره حل سیاسی بحران سوریه  به ویژه‌ از طریق تعاملات سیاسی متشکل از تمامی جناح‌ها در این کشور تاکید کردند.

مرکل نیز در مورد سوریه گفت: باید برای فاجعه انسانی در این کشور کاری بکنیم. اوضاع در این کشور از حالت عادی به دور است. امیدواریم بتوانیم گام‌های خوبی در این زمینه برداریم.

صدر اعظم آلمان تاکید کرد، ما بسیار روی برگزاری انتخابات در سوریه، تشکیل کمیته قانون اساسی و حمایت از اقدامات استفان دی‌میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه حساب باز کرده‌ایم.

توافق هسته‌ای ایران

سخنگوی کرملین توافق هسته‌ای ایران را از دیگر مسائل مطرح شده در دیدار رییس جمهوری‌روسیه و صدر اعظم آلمان عنوان کرد و گفت‌: دو طرف درباره برجام صحبت کرده‌اند و وضعیت این توافق مشخص است.  

پوتین در نشست مطبوعاتی با مرکل پیش از آغاز گفت‌وگوها ضمن تأکید بر پایبندی کشورش به توافق هسته‌ای با ایران، گفت: درباره برجام با مرکل بحث خواهم کرد. حفظ برجام مهم است و پیمان عدم اشاعه را تقویت می‌کند.

مرکل نیز در مورد ایران گفت: آلمان به ‬توافق هسته‌ای پایبند است اما با نگرانی برنامه موشکی تهران و نفوذ این کشور در یمن را دنبال می‌کند.

در سه ماه گذشته این دومین بار است که سران دو کشور با یکدیگر ملاقات می‌کنند.

کد خبر 100327

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha