سیاست کاهش مصارف ارزی با واردات CKD تامین نخواهد شد

پرشین خودرو: مدیرعامل نگین خودرو نماینده رسمی رنو فرانسه در ایران معتقد است که واردات قطعات منفصله خودرو یا سی.کی.دی و سپس مونتاژ خودرو، سیاست کاهش مصارف ارزی دولت را تامین نمی کند.

به گزارش پرشین خودرو، جمشید حسینی، با بیان این مطلب و با توجه به مشکلات ارزی کشور گفت: وقتی یک محصول مشخص از یک کارخانه را بررسی می‌کنیم (به عنوان نمونه یک خودروی چینی که در حال مونتاژ در کشور است)، مشاهده می شود که قیمت واردات سی.کی.دی یا قطعات منفصله آن از واردات کامل خودرو یا سی.بی.یو آن هم با امکانات مساوی، اگر بیشتر نباشد كمتر نیست!

وی با تاکید بر اینکه در شرایط مساوی حتی واردات خودرو به صرفه تر است، اضافه کرد: چنانچه قرار به مدیریت ارزی است آیا واردات خودرو به صورت سی کی دی هدر رفت ارزی ندارد؟

حسینی با اشاره به درآمد دولت از واردات خودرو، ادامه داد: دولت به طور متوسط حدود ۱۵۰ درصد قیمت هر خودرو از واردات آن درآمد دارد، که این شامل درآمدهای مستقیم مانند سود و عوارض گمركی و غیر مستقیم شامل اسقاط خودرو، هزینه های شماره گذاری، دو مورد فیش 10 درصد، ارزش افزوده و سایر هزینه های واردات است؛ در حالی که در CKD حداکثر این درآمدزایی برای دولت 15 تا 40 درصد است، پس با توقف روند واردات، دولت هم از بعد خروج ارز ضرر می کند و هم از بعد درآمدزایی.

 

واردات CKD


مدیرعامل نگین خودرو تصریح کرد: این موضوعات غیر از مباحث کیفیت تولید و میزان مصرف و مسائل دیگر است، وقتی تمام سیاست های دولت در بخش خودرو را در كنار هم می بینیم درک این موضوع سخت است که کاری را انجام می دهند که ارزبری بیشتری دارد و درآمد کمتری را برای دولت ایجاد می کند، شاید دولت بحث اشتغال را مطرح کند اما مگر در واردات خودرو اشتغال نداریم؟

به گفته وی، طبق آمار رسمی انجمن واردكنندگان، تعداد افراد شاغل در صنعت واردات برابر با 25 هزار نفر است در حالی كه سهم واردكنندگان رسمی ٥ درصد از كل سهم بازار خودرو می باشد.

حسینی در پایان با اظهار تاسف از سیاست های اتخاذ شده طی دو سال گذشته در حوزه واردات خاطرنشان کرد كه تا چند ماه آینده تمامی نمایندگی های رسمی با سرمایه گذاری های عظیمی كه در حوزه خدمات پس از فروش انجام دادند تعدیل نیروی بالای ٦٠ درصد خواهند داشت و تمام شركتها در این حوزه برای بقا مبارزه خواهند كرد.

کد خبر 100331

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha