تامین مالی ۸۵ درصدی راه‌‌‌آهن زاهدان-مشهد-سرخس‌

پرشین خودرو: مدیرعامل شرکت عمران و مسکن آستان قدس رضوی با بیان اینکه در حوزه محرومیت‌زدایی و توسعه شرق کشور برنامه‌های مشخصی داریم، گفت: مقرر شد با همکاری شرکای خارجی، فاینانس ۸۵ درصدی راه‌‌آهن زاهدان-مشهد-سرخس را بر عهده بگیریم.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از فارس، محمدرضا رئیسی  با اعلام خبر استقبال شرکت عمران آستان قدس رضوی در ورود به حوزه راه‌آهن چابهار ـ زاهدان ـ مشهد ـ سرخس اظهار داشت: توسعه و آبادانی شرق کشور یکی از نیازهای توسعه‌ای کشور و دارای اولویت است.

وی با تأکید بر اینکه برای‌ توسعه شرق ضرورت دارد زیرساخت‌ها اجرایی شود، افزود: این زیرساخت‌ها و عملیات زیربنایی شامل رساندن آب به منطقه، توسعه زیرساخت‌های ریلی و همچنین رشد زیرساخت‌های جاده‌ای است.

مدیرعامل شرکت عمران و مسکن آستان قدس رضوی تأکید کرد: خط آهن چابهار ـ زاهدان ـ مشهد ـ سرخس، دریای عمان را به کشورهای تازه استقلال‌یافته شمال ایران متصل می‌کند؛ ‌این کریدور ریلی به دلیل نقش ترانزیتی خود می‌تواند محصولات تولیدی آسیای میانه را به آب‌های آزاد و بالعکس جابه‌جا ‌کند.

وی یادآور شد: این مسیر ریلی کریدوری ترانزیتی خواهد بود که ‌۱۰ میلیون تن در سال ظرفیت خواهد داشت، بنابراین اهمیت بالایی دارد.

رئیسی با بیان اینکه توسعه محور شرق و ساخت چنین خط‌آهنی موجب ارتقای امنیت در منطقه نیز خواهد شد، گفت: ایجاد اشتغال و رشد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در شرق کشور، فقرزدایی و کاهش محرومیت‌ها، از دیگر مزایای اجرای این خط ریلی است.

مدیرعامل شرکت عمران و مسکن آستان قدس رضوی ادامه داد: ‌ طبق دستورات مقام معظم رهبری مبنی بر تلاش آستان قدس رضوی برای محرومیت‌زدایی بیشتر، متولی آستان قدس رضوی با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در حکم ابلاغی به ایشان، رسیدگی به مناطق مستضعف و محرومیت‌زدایی را در برنامه کاری قرار داد.

وی افزود: در همین راستا از سال گذشته آستان قدس رضوی مذاکراتی با مسئولان امر و دولتمردان و متولیان پروژه‌ها داشت و رسماً اعلام کرده‌ایم که آمادگی حضور در پروژه‌های عمرانی توسعه شرق را داریم و همچنین از ورود به پروژه خط‌‌‌آهن زاهدان ـ مشهد ـ سرخس استقبال کردیم.

مدیرعامل شرکت عمران و مسکن آستان قدس رضوی اضافه کرد: بیش از دو سال است که در جلسات متعدد با مسئولان و همچنین نامه‌نگاری، آمادگی خود را برای مشارکت و تسریع در ساخت راه آهن چابهار به سرخس‌ به وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده‌ایم.

 

راه آهن

 


رئیسی ادامه داد: امروز صبح درباره راه‌آهن زاهدان ـ مشهد ـ سرخس جلسه‌ای برگزار کردیم، مذاکراتی با دو فاینانسر خارجی که با ما شریک هستند، انجام شد تا تأمین ۸۵ درصدی منابع مالی ساخت این خط آهن را آستان قدس رضوی با مشارکت فاینانس‌کننده‌های خود برعهده بگیرد و ۱۵ درصد دیگر هم احتمالا از سوی دولت که طبق قانون خواهد بود، تأمین‌ می‌شود تا این خط ریلی ساخته شود.

وی ادامه داد: با هر دو فاینانسر در حال مذاکره هستیم تا هرکدام سریع‌تر موافقت‌ بانک‌های مربوطه کشور خود را اخذ کردند، تأمین فاینانس را برعهده بگیرند.

مدیرعامل شرکت عمران و مسکن آستان قدس رضوی اضافه کرد: در حال حاضر راه‌آهن چابهار ـ زاهدان توسط دولت و با پیمانکاری قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء در حال احداث است و حدود ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که امیدواریم این خط پر مزیت هر چه زودتر به بهره‌برداری برسد.

وی افزود: در ادامه مسیر، خط زاهدان ـ مشهد ـ سرخس را داریم که حوزه زاهدان ـ خواف این مسیر ریلی هم بسیار مهم است که امیدواریم هر چه زودتر شرایط تکمیل و سپس بهره‌وری از این ریلی عملیاتی شود و بتوان این خط ریلی ترانزیتی را بین دریای عمان و آسیای میانه ایجاد کرد.

مدیرعامل شرکت عمران و مسکن آستان قدس رضوی ادامه داد:‌ در حال حاضر جلسات کارشناسی و پیگیری‌های مستمر با وزارت راه و شهرسازی از سوی شرکت عمران آستان قدس رضوی در حال انجام است که امیدواریم هر چه زودتر در این حوزه به نتیجه برسیم و اجرای پروژه آغاز شود.

رئیسی اظهار داشت: شرکت عمران و مسکن آستان قدس رضوی حدود ۳۴ سال است که فعالیت عمرانی برای کشور انجام می‌دهد‌ و با این سابقه کاری، تجربه گسترده‌ای در حوزه اجرای خطوط ریلی و آزادراه‌ها دارد و توانمندی در این حوزه داریم، قطعا اجرای این خط ریلی با توان داخلی قابل اجرا خواهد بود.

وی اضافه کرد: این مجموعه هم از توان فنی و عمرانی لازم برخوردار است و هم سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به آن اعتماد کامل دارند.

کد خبر 100343

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha