کد خبر 100372
۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۰:۴۸
چگونه یک خمیردندان مناسب انتخاب کنیم؟

پرشین خودرو: خمیردندان مناسب نقشی حیاتی در سلامت دهان و دندان‌ها دارد، اما انتخاب بهترین نوع خمیردندان می‌تواند اندکی دشوار باشد.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از ایسنا،  رعایت بهداشت دهان نه تنها برای سلامت دندان‌ها و لثه‌ها و همچنین جلوگیری از بوی بد دهان ضرورت دارد بلکه روی سلامت سایر اعضای بدن نیز تاثیرگذار است.در این مقاله چگونگی انتخاب مناسب‌ترین خمیردندان با توجه به نیاز‌ها و اولویت‌های فردی توضیح داده شده که به شرح زیر است:

۱) توجه به مقدار فلوراید خمیردندان: فلوراید یک ماده معدنی طبیعی است که از مینای دندان محافظت کرده و با پوسیدگی دندان مبارزه می‌کند. کارشناسان فلوراید موجود در خمیردندان و آب آشامیدنی را به عنوان درمانی ایمن و موثر شناخته و انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA) این ماده را جزیی ضروری در خمیردندان اعلام کرده است. با این حال برخی افراد ترجیح می‌دهند از فلوراید موجود در خمیردندان‌ها و آب‌های آشامیدنی دوری کنند. در این صورت می‌توان از خمیردندان‌های طبیعی بدون فلوراید موجود در بازار استفاده کرد.

۲) توجه به تایید سازمان‌های بهداشتی: توجه به مهر تاییدیه سازمان‌های بهداشتی و دیگر سازمان‌های مربوطه در بسته‌بندی خمیردندان‌ها اهمیت بسیاری دارد. این مهر تایید به این معنی است که خمیردندان با الزامات سختگیرانه این سازمان‌ها مطابقت داشته و حاوی فلوراید و دیگر مواد فعال برای بهبود سلامت دهان و دندان‌ها بوده، مواد طعم‌دهنده‌ای مانند شکر که باعث پوسیدگی دندان‌ها می‌شود نداشته و شواهد علمی کافی دال بر ایمن و موثر بودن آن موجود است.

۳) خواندن برچسب خمیردندان: توصیه می‌شود برچسب خمیردندان‌ها را پیش از خرید با دقت بررسی کنید چرا که همه انواع خمیردندان‌ها برای همه افراد مناسب نیستند. به عنوان مثال برخی از این محصولات برای کودکان مناسب نیستند. تولیدکنندگان باید وجود هر گونه طعم دهنده یا شیرین کننده در خمیردندان‌ها را در برچسب‌های این کالا اطلاع‌رسانی کنند. آگاهی از مواد تشکیل دهنده به افراد اجازه می‌دهد در صورتی که به هر نوع ماده شیمیایی خاص حساسیت داشته باشند از خریدن محصول اجتناب کنند. مواد تشکیل دهنده متداول در خمیر دندان‌ها شامل ساخارین (نوعی شیرین کننده)، کربنات کلسیم و سیلیکات که ماده ساینده هستند، گلیسرول که به خمیردندان قوام ژل مانند می‌دهد و سولفات لاریل سدیم (SLS) ماده شوینده‌ای است که باعث کف کردن خمیر دندان می‌شود. افرادی که به طور مکرر به زخم‌ها و آفت‌های دهانی مبتلا می‌شوند، بهتر است از محصولاتی که حاوی SLS هستند اجتناب کنند چرا که برخی تحقیقات نشان می‌دهد که این ماده خطر زخم‌های دهانی را افزایش می‌دهد.

۴) توجه به مشکلات خاص دهان و دندان: افرادی که دچار مشکلات دهان و دندان هستند باید با توجه به مشکلات خود خمیردندانی انتخاب کنند که نیاز‌های خاص آن‌ها را برطرف کند. به عنوان مثال برخی افراد ممکن است به خمیردندان‌های بی حس کننده نیاز داشته باشند. این خمیردندان‌ها شامل ترکیبات خاصی نظیر پتاسیم نیترات هستند که بخش‌هایی از دندان‌ها را مسدود می‌کند تا سیگنال‌های درد را متوقف کند.

۵) تصمیم گیری برای سفیدکنندگی خمیردندان: بسیاری از افراد خواهان لبخندی سفیدتر هستند و خمیردندان‌های سفیدکننده می‌توانند انتخابی موثر و مناسب برای داشتن دندان‌های سفید باشند. این محصولات حاوی مواد ساینده‌ای هستند که دندان‌ها را صیقل داده و لکه‌ها را از سطح دندان‌ها می‌زدایند. البته افرادی که دندان‌های حساسی دارند بهتر است از خمیردندان‌های سفیدکننده حاوی مواد شیمیایی استفاده نکنند، زیرا این نوع از خمیر دندان‌ها می‌توانند حساسیت را بیشتر کنند. دندانپزشک می‌تواند در مورد گزینه‌های سفیدکننده‌ای که برای دندان‌های حساس ایمن هستند، توصیه‌هایی داشته باشد.

 

خمیردندان

 

۶) استفاده از خمیردندان‌های تجویزی برای دندان‌های حساس: مسواک زدن برای افرادی که دندان‌هایی حساس دارند می‌تواند ناراحت کننده باشد. مصرف خوراکی‌ها و نوشیدنی‌هایی مانند بستنی و قهوه داغ نیز می‌تواند برای این افراد دردآور باشد. انواع خاصی از خمیردندان‌ها می‌توانند علایم حساسیت‌های دندانی را کاهش دهد. در صورتی که این خمیردندان‌ها موثر واقع نشد، مراجعه به دنداپزشک جهت تجویز محصولی قوی‌تر توصیه می‌شود.

۷) بررسی سطح سایشی خمیردندان (RDA): خمیردندان حاوی مواد ساینده‌ای برای تمیز و سفید کردن دندان‌هاست. سطح سایش خمیردندان که به عنوان RDA شناخته می‌شود در محصولات مختلف، متفاوت است. محصولات دندانی باید ۲۵۰ RDA یا کمتر از آن داشته باشند چرا که سطوح بالاتر می‌تواند به دندان‌ها آسیب بزند و ایمن نیست.
۸) توجه به کنترل جرم دندان‌ها: لایه‌ای از باکتری‌ها که پلاک نامیده می‌شود پیش و پس از مسواک زدن، سطح دندان‌ها را می‌پوشاند. هنگامی که این پلاک سخت شود به جرم روی دندان تبدیل می‌شود. حذف جرم دندان‌ها دشوار بوده و به ایجاد بیماری‌های لثه‌ای کمک می‌کند. بهداشت مناسب دهان و تمیز کردن منظم دندان‌ها می‌تواند به جلوگیری از تجمع جرم دندان‌ها کمک کند. افرادی که دندان‌هایشان جرم دارد باید به دندانپزشک مراجعه کنند و علاوه بر آن از خمیردندان‌های کنترل کننده جرم استفاده کنند. این خمیردندان‌ها حاوی مواد شیمیایی مانند "پیروفسفات" و "روی سیترات" هستند که از تجمع بیشتر جرم جلوگیری می‌کند.

۹) شناختن گزینه‌های طبیعی: محصولات خمیردندانی طبیعی معمولا فاقد فلوراید هستند. دندانپزشکان می‌توانند انواع طبیعی خمیردندان‌ها را به جای انواع رایج به ویژه برای افرادی که نسبت به مواد شیمیایی و فلوراید موجود در انواع رایج نگرانند، تجویز کنند. مواد طبیعی حاوی مواد ساینده مانند جوش شیرین (بی‌کربنات سدیم) می‌تواند جایگزین مواد شیمیایی باشد. جوش شیرین علاوه بر خاصیت سایندگی در رفع لکه‌های دندانی نیز موثر است. البته در استفاده از مواد طبیعی نیز باید جوانب مختلف مثبت و منفی بررسی شود.

۱۰) اجتناب از خمیردندان‌های شیرین: شکر به پوسیدگی دندان کمک می‌کند و به همین دلیل استفاده از خمیردندان‌های حاوی شکر توصیه نمی‌شود. به خصوص برخی خمیردندان‌های کودکان برای خوش طعم‌تر شدن حاوی مقادیر بالای شکر هستند.

۱۱) توجه به نیاز‌ها و ترجیحات شخصی: هر شخصی نیاز‌ها و ترجیحات مختلفی دارد. افراد به هنگام انتخاب خمیردندان باید نیاز‌های خود و افراد دیگر خانواده را در نظر بگیرند. عوامل مهم دیگری که باید در انتخاب خمیردندان در نظر گرفت عبارت از هر گونه حساسیت نسبت به مواد تشکیل دهنده، تناسب محصول با نیاز‌های دندانی و میزان طراوت بخشی خمیردندان هستند.

به گزارش سایت تخصصی مدیکال نیوز تودی، با توجه به تعدد گزینه‌های مختلف خمیردندان‌های موجود در بازار و در صورتی که قادر به انتخاب خمیردندان مناسب خود نیستید با دندانپزشک خود در این مورد مشورت کنید. لازم به یادآوری است که خمیردندان تنها یکی از محصولات بهداشتی دهان و دندان بوده و سایر محصولات شامل مسواک، شوینده زبان و دهانشویه‌ها نیز از اهمیت به سزایی برخوردارند.

کد خبر 100372

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha