کد خبر 100375
۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۴
ضرورت ارتقاء بهره‌وری خط آهن در بنادر

پرشین خودرو: لزوم ارتقاء بهره‌وری خطوط ریلی در بنادرو افزایش ظرفیت آنها، ضرورت افزایش سرعت و کاهش قیمت دربخش حمل ونقل کالا و انتقاد از ارائه یارانه‌ پنهان به بخش حمل و نقل جاده‌ای از مواردی بود که در میزگرد انتقال باراز جاده به ریل مطرح شد.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از فارس، میزگرد تخصصی بررسی راهکارهای انتقال بار از جاده به ریل بعد از ظهر امروز با حضور مدیر کل دفتر حمل کالای سازمان راهداری، مدیرکل حمل و نقل چند وجهی و لجستیک سازمان بنادر، مدیرکل بازرگانی راه‌آهن و مدیرکل دفتر حمل و نقل معاونت حمل و نقل وزارت راه وشهرسازی برگزار شد.


در این مراسم مدیرکل لجستیک سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: کیفیت اتصال به ریل در بنادر باید مدنظر قرار گیرد. در حال حاضر اتصال فیزیکی ریل به بندر وجود دارد، اما در این حوزه نیازمند ارتقاء بهره‌وری هستیم.

خسروسرایی افزود:‌ در بندر شهید رجایی هم طراحی‌های داخل بندر و هم اتصال کیفی ریل و بندر در دستور کار است که قدم اول بحث قطارهای برنامه‌ای است.

مدیرکل لجستیک سازمان بنادر و دریانوردی افزود: کشتی که وارد بندر می‌شود از 48 ساعت قبل مانیفست را اعلام کرده است، بنابراین ما از قبل می‌دانیم برای کشتی کانتینری قرار است، چه مدل کانتینری بارگیری شود.

خسروسرایی اضافه کرد: باید زمان ماندگاری کالا در بنادر کاهش یابد ضمن آنکه هر چه زمان ماندگاری کامیون و واگن هم در بندر کاهش یابد، مدت زمان گردش عملیاتی ناوگان افزایش می‌یابد و در انتهای زنجیره،‌ مصرف کننده نهایی از آن استفاده می‌برند.

وی با بیان اینکه متاسفانه بار ثابت در کشور وجود ندارد، گفت: اگر تجارت توسعه یابد، ترانزیت و ترانژیپ می‌تواند به کمک بنادر ما بیاید.

وی اضافه کرد: بارنامه سراسری باید در دستور کار ما باشد؛ امروزی باری که در شانگهای بارگیری می‌شود، در مانیفست مشخص می‌شود که باید در بندر شهید رجایی با ریل جابجا شود.

مدیرکل لجستیک سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر اینکه اتصال انواع مدل‌های حمل جاده‌ای، ریلی و بندری مشکلاتی دارد، گفت: مواردی که امروز اجرا می‌کنیم، برخلاف تحقق هدف لجستیک است.

خسروسرایی اضافه کرد: صاحب بار هم امروز برای رساندن بار به بازار در زمان مناسب اصراری ندارد، زیرا بازار رقابتی وجود ندارد، بنابراین زنجیره حمل و نقل رقابتی شکل نمی‌گیرد و این از مشکلات در این حوزه است.

بنابراین گزارش در ادامه این مراسم یکی از کارشناسان حمل و نقل اظهار داشت: حمل و نقل کشور ما سریع و ایمن نیست و گران است.

سیاوشی ادامه داد: نیاز جامعه تولیدی ما این است که با یک شرکت حمل و نقلی طرف باشد و در این حساسیت‌های فعلی صرف مطرح کردن انتقال بار از جاده به ریل مناسب نیست.

وی ادامه داد: بخش تولید از حمل و نقل انتظار خدمات یکپارچه دارد و شرکت‌هایی که در دنیا امتحان پس داده‌اند، باید در این حوزه حضور یابند.

بنابراین گزارش در این میزگرد همچنین مدیرکل دفتر حمل ونقل معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی اظهار داشت: در سال‌های گذشته لجستیک در حوزه سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی کمتر مورد توجه بود و متولی خاصی نداشت.

صفری‌مقدم افزود: این موضوع در دولت مورد توجه وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت، اما در این حوزه استراتژی مدونی لازم داریم.

وی با بیان اینکه حمل ونقل ترکیبی توسط سیاست‌گذاری مختلف دنبال می‌شود، گفت: الزامات مهم این است که نماینده حاکمیت در بخش‌های مختلف حمل و نقلی استراتژی یکسان داشته باشند.

 

ریل

 


مدیرکل دفتر حمل ونقل معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: گام اول تدوین استراتژی بخش حمل و نقل است که در دستور کار قرار گرفت.

صفری‌مقدم گفت: برای سیاستگذاری نیازمند مدل‌های برنامه‌ریزی هستیم تا سهم هر بخش مشخص شود .

وی افزود: سهم حمل و نقل ریلی در برنامه ششم توسعه 30 درصد عنوان شده است که خیلی کلی است و معلوم نیست تناژی یا تن‌کیلومتری است.

مدیرکل دفتر حمل ونقل معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی اظهار داشت: خلاء‌ دیگر مدل‌هایی برای سیاست‌گذاری در این حوزه بود که وجود نداشت، اما مدل برنامه‌ریزی کلان لجستیک در کشور طراحی شده است.

صفری‌مقدم با تاکید بر اینکه الگوی حمل بهینه در کشور باید مشخص کند که کدام بار با ریل و کدام با جاده حمل شود، گفت: بارهای در مسیرهای بیش از 300 کیلومتر ضرورت دارد، با ریل حمل شود و خرده بارها و بارهای عمومی (جنرال کارگوها)هم از طریق جاده جابجا شوند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر سهم ریلی در جابجایی کالا 9 درصد است که ماکسیمم قابل ارتقاء به 14 درصد از کل 400 میلیون تن بار کشور است.

مدیرکل دفتر حمل ونقل معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی افزود: بر اساس تن‌کیلومتر از 11 درصد سهم فعلی راه‌آهن به 43 درصد برسیم.

صفری‌مقدم افزود: چون حق دسترسی به جاده پرداخت نمی‌شود، در واقع یارانه پنهان به جاده‌ای می‌دهیم وسازمان راهداری هم با اعتبار دولتی جاده‌ها را ترمیم می‌کند. همچنین یارانه سوخت به بخش جاده‌ای می‌دهیم و همه اینها موجب شده مزیت برای حمل و نقل جاده‌ای ایجاد شود.

وی تاکید کرد:‌در رسیدن به اصلاحات قیمتی در بخش حق دسترسی‌ها ایجاد مراکز لجستیک و شرکت‌های لجستیک هم باید قابل توجه باشد.

کد خبر 100375

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha