کد خبر 100376
۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۹
 تعداد کامیون‌ها بیشتر از بارهای قابل حمل است

پرشین خودرو: نبود تعادل در عرضه و تقاضای ناوگان کامیونی و میزان بار و عدم اتصال مراکز بار به خطوط اصلی از جمله معضلات بخش حمل و نقل هستند.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از  میزگرد تخصصی بررسی راهکارهای انتقال بار از جاده به ریل بعد از ظهر امروز با حضور مدیر کل دفتر حمل کالای سازمان راهداری، مدیرکل حمل و نقل چند وجهی و لجستیک سازمان بنادر، مدیرکل بازرگانی راه‌آهن و مدیرکل دفتر حمل و نقل معاونت حمل و نقل وزارت راه وشهرسازی برگزار شد.

در این میزگرد مدیر کل دفتر حمل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اظهار داشت: 90 درصد از حمل بار کشور از طریق جاده انجام می‌شود؛‌در 10 سال اخیر میزان بار 41 درصد رشد و میزان ناوگان 102 درصد رشد داشته است و این نشان از عرضه و تقاضای نامتعادل دارد.

دغاغله اظهار داشت: وزارت راه و شهرسازی متاسفانه بر عکس همه دنیا در ایران هیچ دخالتی در ورود و خروج ناوگان سنگین به کشور ندارد. این ناوگان وارد کشور می‌شود. وزارت راه هم موظف است برای آن بار فراهم کند.

وی ادامه داد:‌ در ترکیب بهینه ناوگان مصرف کننده نهایی در بخش حمل و نقل باید تصمیم بگیرد چه ناوگانی مورد نیاز ماست. در حالی که هیچ نظری از وزارت راه و شهرسازی گرفته نمی‌شود.

مدیر کل دفتر حمل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: خودروهای تناژ پایین از برندهای نامعتبر با قیمت پایین از کشوری نظیر چین وارد ایران می‌شود در حالی که امروز در دنیا ناوگان حمل بار به سمت تناژهای بالا در حرکت است، وزارت راه و شهرسازی هم که در این حوزه دخیل نیست اما در مدیریت بار باید کالا برای انتقال فراهم کند.

دغاغله افزود: در زمینه جاده‌ای یکسری بارها ریل‌پسند هستند یعنی امکان حمل آنها از طریق ریل فراهم و بهتر است که در این باره می‌توان به کالاهای خطرناک یا حجیم یا مسیرهای طولانی حمل‌شو با ریل اشاره کرد.

وی گفت: با این حال باید در نظر داشت که در همین وضعیت فعلی هم 337 هزار دستگاه ناوگان دارای کارت هوشمند از سازمان راهداری هستند که طبق آمار ماهانه پیمایش آنها، 290 هزار دستگاه ناوگان سهمیه سوخت می‌گیرند.

 

کامیونداران

 


مدیر کل دفتر حمل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ادامه داد: در دو سال گذشته نوبت انتظار در بنادر برای گرفتن بار ناوگان به 27 روز رسیده است و راننده‌ای که ماهانه 4 سرویس بار از بنادر جابجا می‌کرد امروز به رقم یک سرویس رسیده است اما هزینه‌هایش چند برابر شده است.

دغاغله اضافه کرد: سهم بیش از 90 درصدی جاده در حمل بار قطعا مزیت‌هایی هم داشته که محقق شده است و بابت انتقال آن باید تبعات اجتماعی واقتصادی آن هم بررسی شود.

وی ادامه داد:‌ روزانه 100 هزار برگ بارنامه در سطح کشور صادر می‌شود و عده زیادی از این محل ارتزاق می‌کند.

مدیر کل دفتر حمل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای افزود:‌سال گذشته 482 میلیون تن بار با بارنامه جابجا شد و رانندگان ما هم در گذراندن امور معیشتی خود مشکلات فراوانی دارند و ناوگان آنها هم بهره‌وری کامل ندارند و اگر بخواهیم انتقال بار هم انجام شود شرایط آنها نامناسب‌تر خواهد شد.

بنابراین گزارش در ادامه این میزگرد مدیرکل بازرگانی راه‌آهن اظهار داشت: امروز بار ریل پسند جاده‌ای حداقل 50 میلیون تن است خودمان هم در راه‌آهن 50 میلیون تن عملکرد داشتیم و جمعا امکان حمل 100 میلیون تن بار در راه‌آهن وجود دارد و خیلی ساده می‌توان سهم 10 درصدی فعلی در حمل کالا به 25 درصد رسید.

احمدی ادامه داد: ما از سال 92تا 96 میزان 15 درصد رشد حمل و نقل داشتیم.

وی افزود:‌از معضلات اصلی ما در شبکه ریلی عدم اتصال خطوط آنتنی به خط اصلی است در حالی که احداث خط با مطالعات حمل بار انجام شده است اما هدف ما فقط اتصال خط اصلی بوده است.

مدیرکل بازرگانی راه‌آهن گفت: حمل و نقل نظیر معادله چند متغیره است و باید همه بخش‌های آن مورد توجه باشد.

کد خبر 100376

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha