کد خبر 100402
۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۵
تاخت و تاز راکبان مرگ

پرشین خودرو: مرگ 55 هزار ایرانی در تصادف با موتورسیکلت در مدت 10 سال آمار تکان دهنده ای است که نمی توان به راحتی از آن عبور کرد ولی با کمی دقت، فرهنگسازی و قانون مداری می توان این ارابه مرگ را به وسیله ای ایمن برای تردد تبدیل نمود.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از ایرنا، هر روز از طریق رسانه ها و جراید اخباری از حوادث رانندگی منتشر می شود که در میان کشته شدگان و مجروحین این حوادث راکبان موتورسیکلت صدرنشین هستند.
براساس آمار 10 ساله ستاد دیه کشور، از سال 85 حدود 55 ‌هزار نفر در تصادف با موتورسیکلت جان باخته اند که این تعداد 25 درصد مجموع تلفات رانندگی کشور در این مدت است.
همچنین طبق اعلام سازمان پزشکی قانونی کشور، بیش از 75 درصد افرادی که به دلیل رانندگی با موتورسیکلت جان خود را از دست داده اند، کمتر از 40 سال داشته و 25 درصد تصادفات موتورسیکلت سواران منجر به مرگ شده است.
بر این اساس در استان خراسان رضوی نیز موتورسیکلت سواران عامل 25 درصد تصادفات جاده ای و 15 درصد تصادفات درون شهری هستند در حالی که با رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی، توجه به اصول ایمنی و استفاده از کلاه ایمنی می توان از وقوع حوادث مرگبار و بی فروغ شدن کانون گرم خانواده ها جلوگیری کرد.
ایمن سازی جاده ها نیز از الزامات است که به گفته علیرضا رشیدیان استاندار خراسان رضوی، 47 نقطه حادثه خیز در جاده های این استان وجود دارد که برای ایمن سازی آنها نباید منتظر کارهای سنگین و تامین اعتبار باشیم و با استقرار نیروهای پلیس، نصب چراغ های چشمک زن و ایجاد محل های توقف موقت می توان تا حدودی از حجم تصادفات کاست.

* سهم 30 درصدی موتورسیکلت سواران در تلفات جاده ای
رئیس پلیس راه خراسان رضوی در این باره گفت: طی چهار ماه ابتدای سال جاری در مجموع 30 درصد از تلفات جاده ای این استان را موتورسیکلت سواران به خود اختصاص داده اند.
سرهنگ هادی امیدوار افزود: همچنین موتورسیکلت سواران مقصر 25 درصد از تصادفات جرحی و فوتی جاده های استان هستند.
وی اظهار داشت: طی چهار ماه ابتدای امسال 815 تصادف جرحی و فوتی دارای کروکی در جاده های این استان رخ داد که در 204 فقره از این تعداد موتورسیکلت ها مقصر حادثه بوده اند.
وی گفت: سهم تقصیر موتورسواران در تصادفات راه های روستایی نیز حدود 45 درصد است و 60 درصد تلفات تصادفات راههای روستایی نیز مربوط به موتورسواران می باشد.

 

تصادف

 


* فرهنگ سازی
سرهنگ امیدوار با تاکید بر رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی و استفاده از کلاه ایمنی توسط راکبان و ترک نشینان موتورسیکلت افزود: این فرهنگ سازی بین والدین نیز باید ایجاد شود که تا فرزندانشان به سن قانونی نرسیده اند و گواهینامه رانندگی نگرفته اند اجازه موتورسواری به آنها ندهند.
وی اظهار داشت: طبق قانون، موتورسیکلت توقیف شده افراد فاقد گواهینامه رانندگی تا زمان دریافت گواهینامه ترخیص نمی شود.
رئیس پلیس راه خراسان رضوی گفت: باید آموزش های منطقه ای در شهرها و روستاها برای آشنایی موتور سواران با قوانین راهنمایی و رانندگی و آموزش های اجتماعی برای کاهش تصادفات ارائه شود.
وی افزود: یکی از مهمترین عوامل در تصادفات مربوط به موتورسیکلت ها نقص فنی در سیستم روشنایی این وسایل نقلیه است لذا طرح نصب شبرنگ در قسمت های جلو و عقب موتورسیکلتها که از پارسال با همکاری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان آغاز شده است امسال نیز با جدیت بیشتر اجرا می شود.
وی اظهار داشت: در چهار ماه ابتدای امسال 10 هزار عدد شبرنگ در نقاط مختلف این استان روی موتورسیکلتها نصب شده و در حال رایزنی با بسیج روستاها برای تسریع در اجرای این طرح هستیم.

* سهم 35 درصدی موتورسواران در تصادفات مشهد
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی نیز در نشست اخیر کمیسیون حمل و نقل و ترافیک استان گفت: به رغم کاهش 13 درصدی تلفات رانندگی در مشهد طی سه ماه امسال سهم موتورسوران از این تلفات افزایش یافته است.
محمد مقدوری افزود: پارسال نیز سهم موتورسواران از تلفات حوادث رانندگی در مشهد 35 درصد بود.
وی اظهار داشت: از این پس اجرای دستورالعمل انضباط بخشی موتورسواران توسط پلیس راهور با جدیت پیگیری می شود.
وی گفت: گرچه آمار فوت شدگان حوادث رانندگی در استان روبه کاهش است ولی وجود این تعداد تلفات نیز رضایت بخش نیست.
رئیس پلیس راهور خراسان رضوی نیز گفت: در تصادفات درون شهری بهار امسال 78 درصد مقصرین، رانندگان خودرو ها، 15 درصد راکبان موتورسیکلت ها و هفت درصد مقصرین عابرین پیاده بوده اند.
سرهنگ محمد باقر سلیمی افزود: فرهنگ رانندگی نیازمند تقویت است که در خراسان رضوی این مهم در دستور کار قرار گرفته و در شهرستان تایباد با فرهنگ ‌سازی درست و ساماندهی موتورسواران در پیست موتورسورای شاهد کاهش تصادفات هستیم.
وی با بیان اینکه 28 درصد تلفات ناشی از سوانح رانندگی بهار امسال در خراسان رضوی مربوط به موتورسواران بود اظهار داشت: در این مدت به پنج هزار و 175 دستگاه موتورسیکلت در مشهد خدمات شماره گذاری ارائه شد که در مقایسه با مدت مشابه پارسال 23 درصد افزایش داشت.
در مجموع با دقت، توجه به قوانین راهنمایی و رانندگی و عدم استفاده از موتورسیکلت برای تخلیه هیجانات می توان از وقوع حوادث جبران ناپذیر و داغدار شدن خانواده ها جلوگیری کرد.
به یاد داشته باشیم که جاده و خیابان پیست موتورسواری نیست و لذت حرکات مارپیچ و پرش های نامتعارف در آنها ممکن است به حوادث تلخ و مرگ ختم شود.

کد خبر 100402

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha