کد خبر 100563
۳ شهریور ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۲
سیستم ترمز ABS خودرو 40 ساله شد + تصاویر

پرشین خودرو: چهل سال پیش در چنین روزی، سیستم ترمز ضد قفل اتومبیل توسط خودروسازان آلمانی اختراع و راه اندازی شد.

به گزارش پرشین خودرو، حدود 40 سال پیش در صنعت خودروسازی یک سیستم ایمنی جدید رونمایی شد که توانست انقلابی بزرگ در صنعت خودروسازی ایجاد کند. سیستم ترمز ABS بدون شک یکی از بهترین و مهم‌ترین سیستم اختراع شده در صنعت خودروسازی خواهد بود که امروزه هر اتومبیل و یا موتورسیکلتی به آن نیاز دارد تا ایمنی خود را تامین کند.

هرچند این اختراع مهم را باید مدیون شرکت "مرسدس بنز" با همکاری کمپانی "بوش" آلمان باشیم که از 22 الی 25 اوت سال 1978 میلادی ارائه شد و تا پایان سال 1978 میلادی به مرحله بهره برداری رسید و برای اولین بار توسط مرسدس بنز S کلاس بکار گرفته شد.

 



تا زمانی که سیستم ترمز ABS اختراع نشده بود، حفظ کنترل فرمان اتومبیل هنگام ترمزهای اضطراری یک مسئله بزرگ ایمنی بود، بخصوص در سطوح لغزنده جاده که قفل کردن چرخ‌های اتومبیل ‌وانست ایمنی اتومبیل را به شدت کاهش دهد، تا اینکه بلاخره سیستم ترمز ABS روی کار آمد و در همان نمونه‌های اولیه توانست ایمنی مورد نیاز یک اتومبیل را هنگام ترمزهای اضطراری برآورده کند.

 



در آن زمان کمپانی خودروسازی مرسدس بنز سیستم ABS را اینگونه تشریح کرد: سیستم ترمز ضد قفل با استفاده از یک کامپیوتر برای نظارت بر تغییر سرعت چرخش هر لاستیک کار می‌کند و اگر چرخ‌های اتومبیل هنگام حرکت قفل شود، کامپیوتر به طور خودکار فشار ترمز را کاهش می‌دهد و بدین صورت چرخ‌های اتومبیل دوباره حرکت می‌کنند، ولی بلافاصله بعد از آن فشار ترمز دوباره افزایش پیدا می‌کند و سپس برای جلوگیری از قفل شدن لاستیک، فشار ترمز کاهش پیدا می‌کند. این فرآیند چندین بار در عرض چند ثانیه تکرار می‌شود تا از قفل شدن چرخ‌های اتومبیل جلوگیری شود.

 



باوجود پیچیدگی، سیستم ترمز ABS کار خود را به خوبی انجام داد و توانست علاوه بر جلوگیری چرخ‌ها از قفل شدن، کنترل اتومبیل را در سطوح لغزنده و یا هنگام ترمزگیری‌های ناگهانی حفظ کند، چراکه بعد از قفل شدن چرخ‌های اتومبیل، هدایت اتومبیل بی معنی خواهد بود و هیچگونه اصطکاکی برای میل گرفتن اتومبیل وجود ندارد.

در پایان باید گفت که شرکت خودروسازی مرسدس بنز بعد از گذشت 2 سال، سیستم ترمز ضدقفل را بر روی وسایل نقلیه مسافربری خود مورد استفاده قرار داد و از سال 1981 میلادی، این سیستم بر روی وسایل نقلیه تجاری مرسدس بنز هم مورد استفاده قرار گرفت، اما استفاده عمومی این سیستم بر روی تمامی وسایل نقلیه مرسدس بنز از ماه اکتبر 1992 میلادی آغاز شد.

کد خبر 100563

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha