قرار نبود در صنعت خودرو، یک واردکننده صرف باشیم!

پرشین خودرو: خودروسازان چینی سالانه 30 میلیون دستگاه خودرو تولید می کنند که درصد قابل توجهی از آن وارد بازارهای خارجی همانند ایران می شود. بنابراین می توانیم از قدرت چین فعلی برای رشد صنعت خودروی خود بهره ببریم.

امیر حسین کاکایی عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت و کارشناس صنعت خودرو، در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو، با بیان این مطلب گفت: چنانچه 15 سال پیش از بنده سوال می کردند که آیا باید از صنعت خودروی چین برای مشارکت و حضور در صنعت خودروی ایران استفاده کرد؛ به جد جواب بنده منفی بود اما؛ چین امروز با چین 15 سال پیش تفاوت های آشکاری کرده است.

وی ادامه داد: ترجیح صنعت خودرو ایران این است که با صنعت خودروی چین در دوره جدید کاری همکار شود زیرا پیشرفت چینی ها در زمینه تولید خودرو بسیار چشمگیر بوده و توان طراحی و فناوری بسیار خوبی در اخیتار ایشان قرار دارد و ما می توانیم از این توان به نفع خودمان بهره برداری کنیم.

تیراژ خودرو در فضای رقابتی باید 2 میلیون دستگاه باشد

کاکایی در خصوص ورود خودروهای ایرانی به بازارهای جهانی و یا حضور موفق در بازارهای رقابتی حتی در داخل کشور گفت: با تیراژهای فعلی صحبت از حضور در بازارهای رقابتی اشتباه است زیرا حداقل تیراژ یک خودرو برای ورود به بازارهای جهانی 1 میلیون دستگاه و البته این رقم تا 2 میلیون دستگاه نیز قابل استناد است و کمتر از این میزان تولید برای قطعه ساز و خودروساز صرفه و توجیه اقتصادی ندارد.

 



وی افزود: در مقیاس جهانی شما برخی از قطعات را باید در تیراژ 10 میلیون تولید کنید تا صرفه اقتصادی داشته باشد و قطعه سازای و خودروسازی ما از این رقم فاصله بسیاری دارد.

این کارشناس صنعت خودرو استفاده از دانش و فناوری کشورهای مختلف در بخش های صنعتی کشور را مهم دانست و افزود: امروز به دلیل گستردگی فناوری های استفاده شده در تولید خودرو و قطعه، دیگر نمی توان بر روی توان صنعتی یک یا دو کشور اتکا کرد و باید گزینه های مختلفی را برای خود انتخاب کنیم.

قرار نبود در صنعت خودرو، یک واردکننده صرف باشیم!

این استاد دانشگاه و کارشناس صنعت خودرو شرایط فعلی خودروسازی ایران را با اهداف اولیه این صنعت مغایر دانست و افزود: اگر قرار باشد با چین، تایلند، تایوان و هند همکاری خودرویی داشته باشیم یعنی اینکه ما قرار است دوباره به یک واردکننده صرف تبدیل شویم زیرا این کشورها نیز اجازه انتقال تکنولوژی های خاص به ایران را ندارند و ما در بسیاری از موارد تنها می توانیم قطعات و خودرو از ایشان به کشور وارد کنیم اما؛ هدف صنعت خودروی ما این نبوده و نیست.

وی ادامه داد: ما همیشه دنبال این بودیم که یک خودروساز بزرگ جهانی شویم یا حداقل این آرزو را داشتیم اما جدا از تحریم های خارجی، برخی تصمیمات اشتباه و رشد ناهمگون صنایع تاثیر گذار در خودروسازی کشور، این روند را کاملا معکوس کرده است و حالا به جای خودروساز شدن باز به همان پله قبل که واردکننده خودرو بودن است، بر می گردیم.

کاکایی در پایان خاطرنشان کرد: چنانچه در دو سال گذشته از اقدامات و سرمایه گذاری های فرانسوی ها بهتر استفاده می کردیم شاید امروز دل نگرانی کمتری نسبت به آینده صنعت خودرو وجود داشت.

کد خبر 100781

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha