مافیای بازار در بدنه مدیریت برخی تایرسازان نفوذ کرده اند

پرشین خودرو: برخی مافیای تایر این روزها قیمت لاستیک‌های باری تولید داخلی را به 3میلیون‌ و 600هزار تومان برای هر جفت رسانده اند.

به گزارش پرشین خودرو، کمبود تایرهای بایاس باری در کشور در حالی این گروه محصول را به این رقم برای هر جفت رسانده که براساس قیمت تعیین‌شده توسط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان،‌ تایرسازان داخلی باید هر جفت از این محصول را با قیمت یک ‌میلیون ‌و 800هزار تومان برای هر جفت به فروش برسانند. رقمی که با احتساب سود عمده‌فروشی و خرده‌فروشی آن نباید از دو میلیون‌ و100هزار تومان برای هر جفت تجاوز کند.

حال اما تایرهای 12-24 یکی از شرکت‌ها با قیمت هر جفت 3میلیون ‌و 300هزار تومان و شرکتی دیگر با قیمت هر جفت 3میلیون‌ و600هزار تومان به ‌فروش می‌رسند.

نکته جالب ‌توجه، باندهای سازمان‌یافته‌ای است که با ایجاد فساد در شبکه توزیع تایر موجب افزایش بی‌سابقه قیمت‌ها شده ‌اند تا جایی ‌که رئیس انجمن صنعت تایر ایران هرگونه افزایش قیمت و کاهش عرضه از سوی کارخانه‌های تولید تایر را رد می‌کند و می‌گوید: نبود نظارت‌های لازم بر بازار فروش تایر موجب شده است سودجویان قیمت این کالا را برای مصرف‌کننده نهایی افزایش دهند و تایرسازان نقشی در افزایش قیمت‌ها ندارند!

بررسی‌ها مشخص می کند که در صنعت و بازار تایرهای سنگین حکایت از نفوذ باندهای سودجو در نحوه مدیریت برخی کارخانه‌های تایرسازی دارد. این کارخانه‌ها به‌دلیل ارتباط نزدیک مدیران کارخانه و دلال‌های بازار، محصول نهایی را به‌ بهانه تامین مواد اولیه تولید تایر توسط این افراد،‌ به ‌صورت انحصاری در اختیارشان قرار می‌دهند تا در نهایت مافیای تایرهای سنگین در ایران بتوانند محصولات بایاس باری را با قیمت‌های نجومی به‌ دست راننده‌های کامیون برسانند.

 

تایر سنگین


از نکات جالب‌ توجه در مورد یکی از این کارخانه‌ها که زیرنظر یکی از بانک‌های دولتی اداره می‌شود، زیان‌ده بودن آن است که دلیلی به ‌جز نفوذ دلالان تایرهای سنگین و سودجویی این افراد ندارد. البته مسئولان کارخانه، مجموعه تحت‌ مدیریت خود را سودده معرفی می‌کنند ‌اما هرگز به این ابهام پاسخ نداده‌اند چرا به‌ رغم به سود رسیدن این مجموعه،‌ خود اقدام به خرید و تامین مواد اولیه مورد نیاز نمی‌کنند و پای افراد سودجو را به شبکه فروش باز کرده‌اند؟

نفوذ افراد سودجو در مدیریت این کارخانه، کار را به‌جایی رسانده است که مدیران این واحد تولیدی به‌رغم فروش این کارخانه به بخش خصوصی در قالب یک‌ مزایده کاملا قانونی، حاضر به تحویل آن به خریدار نیستند و برای واگذاری آن مقاومت می‌کنند.

در این شرایط که رئیس انجمن تولیدکنندگان صنعت تایر، افزایش قیمت را دلیلی غیر از کاهش تولید و عرضه آن توسط کارخانه‌های تایرسازی اعلام می‌کند اما مشخص نیست چرا به ‌رغم آگاهی مسئولان به ‌وجود تخلف در این شرکت‌هاریال هیچ اقدامی برای مقابله با افراد سودجو در بازار تایر صورت نگرفته است؟

از دیگر نکات جالب‌توجه در بازار تایرهای بایاس باری اختلاف قیمت یک‌ میلیون ‌تومانی بین یک جفت تایر ایرانی بدون‌ تیوپ‌ونوار با یک جفت تایر خارجی همراه با تیوپ‌ونوار است. البته ورود این دسته از تایرها به‌ دلیل خودکفایی کشور در تولید سال‌هاست که ممنوع شده اما همین تفاوت قیمت و عرضه تایرهای داخلی با قیمتی به مراتب گران‌تر از نمونه‌های وارداتی از وجود دست‌های پنهانی حکایت دارند که به دور از چشمان نهادهای نظارتی و امنیتی به تاخت‌وتاز در این بازار می‌پردازند.

کد خبر 100806

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha