تشکیل کارگروه ویژه دولت و مجلس برای بازگشت آرامش به بازار خودرو

پرشین خودرو: نشست خودرویی دولت و مجلس با حضور اعضای کمیسیون صنایع مجلس، وزیر صنعت و معاونان وی، مدیران شرکتهای خودروسازی شب گذشته برگزار و مسائل مربوط به تولید خودرو و شبکه توزیع فروش و بازار خودرو مورد نقد و بررسی اعضای حاضر در این جلسه قرار گرفت.

فریدون احمدی نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو با بیان این مطلب، اظهار داشت: در این جلسه عمده نگرانی ها دولت و مجلس در خصوص تولید و بازار خودرو مطرح و مقرر گردید تا کارگروه و اتاق فکر ویژه ای متشکل از دولت و مجلس تشکیل و راهکارها و تدابیر لازم برای ساماندهی و بازگشت آرامش نسبی به بازار خودرو اتخاذ شود.

وی گفت: در این جلسه تصمیمات خوبی در خصوص بازار خودرو گرفته شد به همین منظور امید می رود به زودی شاهد ثبات نسبی در بازار خودرو باشیم.

وی عمده اعضای کار گروه ویژه بررسی اوضاع بازار و قیمت خودرو را از اعضای دولت و کمیسیون صنایع اعلام کرد و گفت: به جهت جنبه های اجرایی مسائل کنونی بازار خودرو عمده اعضای از وزارت صمت هستند هر چند بخشی از این اعضا نیز شامل قطعه سازان، خودروسازان و همچنین تعدادی از صاحبنظران و کارشناسان صنعت خودرو خواهند بود البته بنا نیست که تنها دو خودروساز بزرگ کشور حضور داشته باشند و از سایر شرکتها نیز برای حضور در این کارگروه دعوت خواهد شد.

عضو کمیسیون صنایع مجلس تاکید کرد: البته اعضای شورای رقابت برای بررسی نظام قیمت گذاری نیز در این اتاق فکر حضور خواهند داشت تا به این ترتیب به جریان قیمت در بازار خودرو سامان دهند.

احمدی همچنین بخشی از مسائل مطرح در این جلسه را در خصوص توقف چند ده هزار خودرو در کف کارخانجات شرکتهای خودروسازی به دلیل کمبود قطعه عنوان کرد و گفت: در این جلسه مقرر گردید با اتمام تعطیلات تابستانی شرکتهای خودروساز و اهتمام نسبت به تامین قطعات مورد نیاز شرکتها، به زودی بخشی از خودروهای ناقص شرکتها تکمیل و به بازار عرضه شود. پیش بینی می شود با تکمیل خودروهای ناقص، عرضه قابل توجهی از خودرو را به بازار شاهد خواهیم بود.

وی همچنین به برنامه خودروسازان برای تثبیت قیمت خودرو در بازار اشاره کرد و افزود: در جلسه فوق العاده دولت و مجلس خودروسازان برنامه هایی را برای تثبیت قیمت در بازار خودرو ارائه کردند.

افزایش قیمت خودرو به شکل کارشناسی و منطقی اجتناب ناپذیر است

احمدی در ادامه به با توجه به طرح تعیین قیمت خودرو در حاشیه بازار، در وضعیت کنونی هر گونه آزادسازی قیمت خودرو را در را بی معنا دانست، افزود: با توجه به ارزبری بخشی از خودروهای داخلی و هزینه مواد و قطعاتی وارداتی، باید بپذیریم که متناسب با میزان ارزیری تولیدات باید قیمت ها متعادل شود بنابراین در شرایط کنونی پذیرش افزایش قیمت خودرو به شکل کارشناسی و منطقی اجتناب ناپذیر است.

 



نماینده زنجان و طارم در خانه ملت گفت: در وضعیت کنونی با توجه به افزایش نرخ ارز و نوع ارز اختصاصی به شرکتها در صورتی که هزینه های تولید افزایشی است باید منطقا اجازه افزایش قیمت را به شرکتهای خودروساز داد و باید این منطق را پذیرفت که قیمت خودرو و میزان افزایش آن بستگی به ارز اختصاصی به شرکتها دارد.

با افزایش قیمت خودرو بنا نداریم زیان های خودروسازان را با تحمیل به مصرف کنندگان جبران کنیم

احمدی یکی از فاکتورهای اصلی متعادل سازی قیمت خودرو را نرخ ارز اختصاصی به خودروسازان عنوان کرد و اظهار داشت: البته اشکالات و مسائل مربوط به نبود بهره وری در صنعت خودرو را می پذیریم و با افزایش قیمت بنا نداریم زیان های بنگاههای اقتصادی را با تحمیل به مصرف کنندگان جبران کنیم اما در شرایط کنونی باید یک بازنگری در قیمت خودروها صورت گیرد که البته این اقدام هم وظیفه سازمان حمایت از مصرف کنندگان است و باید با کار کارشناسی با خودروسازان به نتیجه درستی در این زمینه دست برسند.

افزایش 20درصدی اجتناب ناپذیربوده و منطقی به نظر می رسد

وی با توجه به پیشنهاد افزایش 20 درصدی قیمت خودرو افزود: البته درصد افزایش قیمت خودرو را این کارگروه ویژه تعیین خواهد کرد و با بررسی کارشناسی این درصد تعیین می شود هر چند معتقدم افزایش 20درصدی اجتناب ناپذیربوده و منطقی به نظر می رسد.

کد خبر 100875

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha