تعطیلی 13 کارخانه موتورسیکت سازی در کشور

پرشین خودرو: به هر میزان سن فرسودگی موتورسیکلت ها کاهش یابد و جریان اسقاط در این بخش راه اندازی شود شرایط بهتری برای تولیدکنندگان موتورسیکلت در کشور فراهم خواهد شد البته در صورتی که تا ابلاغ و اجرای الزام موتورسیکلت سازان به اسقاط، کارخانه تولید موتورسیکلتی در داخل وجود داشته باشد که بتوان این تبصره را اجرایی کرد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، الحاق یک تبصره به ماده 8 قانون هوای پاک هفته گذشته در حالی مورد موافقت مجلس قرار گرفت که در صورت تصویب، خودروسازان و موتورسیکلت سازان موظف می شوند به ازای هر 4 خودرو یک گواهی اسقاط ارائه کنند.

الزام خودروسازان و موتورسیکلت سازان به ارائه گواهی اسقاط در حالی در قالب یک تبصره مطرح می شود که هر دو این صنایع مدتی است وضعیت خوبی را به لحاظ تولید سپری نمی کنند در این میان به نظر می رسد صنعت موتورسیکلت شرایط نگران کننده تری دارد به طوری که بنا به اظهارات فعالان این صنعت با ادامه این وضع تا پایان امسال بیش از 90 درصد از کارخانجات تولید موتورسیکلت تعطیل خواهد شد.

هر چند در شرایطی که تولیدکنندگان موتورسیکلت با مشکلات و موانع زیادی مواجه شده است طرح این گونه تبصره ها به نظر نقش زیادی بر اوضاع این صنایع و خروج فرسوده ها ندارد اما به گفته دبیر انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت با وجود تعطیلی و افت شدید تولید در این بخش، راه اندازی جریان اسقاط تا حدودی روند تولید موتورسیکلت در داخل و اوضاع تولیدکنندگان را بهتر خواهد کرد.

قانون هوای پاک و الزام موتورسیکلت سازان به اسقاط سال آینده اجرایی می شود

بهمن ضیاء مقدم دبیر انجمن تولید کنندگان موتورسیکلت، در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو با اشاره به طرح الحاق یک تبصره به ماده 8 قانون هوای پاک و الزام موتورسیکلت سازان به ارائه گواهی اسقاط، اظهار داشت: در صورت تصویب و ابلاغ قانون هوای پاک این قانون در سال 98 اجرایی خواهد شد.

وی گفت: به دلیل عدم ابلاغ این قانون از جزئیات آن اطلاع چندانی نداریم اما بر اساس طرحی، موتورسیکلت سازان ملزم می شوند به ازای تولید هر چهار دستگاه موتورسیکلت یک برگه گواهی اسقاط ارائه کنند.

 



ضیاء مقدم تاکید کرد: البته در قالب قانون هوای پاک پیش از این مواردی نیز در مورد موتورهای با استاندارد یورو4 مطرح شده بود که بر این اساس از سال آینده هر کسی برای تولید و مجوز شماره گذاری باید گواهی اسقاط ارائه کند.

وی تصریح کرد: در صورتی که از نگاه تجاری به الحاق این تبصره نگاه شود به هر میزان سن فرسودگی موتورسیکلت های داخلی کاهش یابد و جریان اسقاط در این بخش راه اندازی شود شرایط بهتری برای تولید کنندگان موتورسیکلت در کشور فراهم خواهد شد.

دبیر انجمن تولید کنندگان موتورسیکلت افزود: هر چند با نابسامانی که در بازار تولید و فروش موتورسیکلت وجود دارد بعید است تا سال آینده کارخانه تولید موتورسیکلتی در داخل وجود داشته باشد که بتوان این تبصره اجرایی کرد.

ضیاء مقدم با اشاره به تعطیلی گسترده در این صنعت تاکید کرد: در حال حاضر از 38 کارخانه ای که عضو انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت هستند تنها 25 کارخانه باقی مانده که این تعداد هم فعالیتی در حوزه تولید ندارند و خطوط تولید آنها کاملا متوقف است

وی افزود: در صورت ادامه این وضعیت ادامه تا پایان سال 97 بیش از 2 کارخانه در صنعت موتورسیکلت باقی نخواهد ماند

حمایت دولت را نمی خواهیم مانع ایجاد نکنند

وی با اشاره به دغدغه بسیاری از تولیدکنندگان موتورسیکلت در گردهمایی اخیر این صنف و ابراز نگرانی از اوضاع تولید و افت 85 تولید موتورسیکلت در سال گذشته اظهار داشت: چنانچه این جریان ادامه یابد امسال به طور قطع 90 درصد از کارخانجات موتورسیکلت سازی تعطیل می شود.

دبیر انجمن تولید کنندگان موتورسیکلت در ادامه با اشاره به موضوع ارائه بسته حمایتی دولت به خودروسازان در خصوص لزوم حمایت دولت از صنعت موتورسیکلت، خاطرنشان کرد: صنعت موتورسیکلت، صنعتی خصوصی است به همین جهت در مقابل صنعت خودرو که همچنان دولتی است حمایت خاصی نمی شود و نیازی هم به حمایت دولت ندارد و تنها انتظارمان این است که دولت مانعی برای تولیدکنندگان ایجاد نکند .

کد خبر 100945

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha