کد خبر 101061
۱۱ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۸
 سندجامع طرح آمایش مراکز لجستیک کشور تصویب شد

پرشین خودرو: مدیرکل دفتر جامع و مدل‌های حمل‌ونقل گفت: اجرای سند آمایش لجستیک در 58 پهنه کشور پیش‌بینی شده است.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از باشگاه، مهدی صفری مقدم مدیرکل دفتر جامع و مدل‌های، از برگزاری دومین جلسه ستاد لجستیک با مشارکت 10 سازمان و وزارتخانه خبر داد و گفت: در این جلسه که به ریاست وزیر راه و شهرسازی تشکیل شده بود سند آمایش لجستیک به تصویب رسید.

وی این سند را در حوزه حمل‌ونقل موثر دانست و گفت: با اجرایی شدن این سند برنامه‌های توسعه، مراکز لجستیک، تفکیک نوع و سطح عملکرد آنها مشخص می‌شود.

صفری مقدم تأکید کرد: در این سند برای 58 پهنه کشور مراکز لجستیک پیش‌بینی شده که شامل 4 شهر لجستیک، 14 دهکده لجستیک، 12 پارک عمومی لجستیک، 10 مرکز لجستیک مرزی و 18 پارک لجستیک تخصصی تعیین شده است.

مدیرکل دفتر جامع و مدل‌های حمل‌ونقل با بیان اینکه نحوه تعاملات سازمان‌های مسئول با بخش خصوصی و همچنین نوع قرارداد مشارکت در این سند پیش‌بینی شده است، افزود: مراحل احداث و همچنین نوع بهره‌برداری و نقش تمامی دستگاه‌های مسئول در این نقشه مشخص شده است.

 

حمل ونقل

 


وی ادامه داد: فرایند‌های کلی که برای جلب مشارکت و همچنین اقدامات بعدی که برای تشکیل مراکز لازم است در این جلسات بحث و گفتگو می‌شود.

صفری مقدم اجرای طرح لجستیک را مبتنی بر یک مدل ریاضی در سطح کلان دانست و گفت: بر اساس این طرح تمامی تعاملات بار در کشور در قالب یک مدل ریاضی انجام می‌شود که کمینه ترین حالت ممکن را برای هزینه لجستیک مشخص می‌کند.

مدیرکل دفتر جامع و مدل‌های حمل‌ونقل اظهار کرد: در این طرح مشخص می‌شود هر باری از چه طریقی جابه‌جا شود که هزینه‌های آن کاهش یابد.

وی افزود: هم اکنون بیش از 400 میلیون تن بار در داخل کشور وارد و صادر می‌شود.

صفری مقدم با بیان اینکه اگر بتوانیم حالت مطلوب را در جابه‌جایی‌های بار اجرایی کنیم از نظر سیاست‌های مالی و پارامتر‌های اقتصادی می‌توانیم هزینه‌های سوخت را کاهش دهیم، افزود: در صورت اجرایی شدن حالت مطلوب حق دسترسی‌های ریلی، جاده‌ای و همچنین هزینه عوارض بسیار کاهش می‌یابد و در این بین دولت باید نقش سیاست‌گذاری‌های خود را به درستی اجرا کند.

مدیرکل دفتر جامع و مدل‌های حمل‌ونقل تأکید کرد: در صورتی که زمینه‌های تشویقی را برای اجرایی کردن این سند فراهم کنیم سهم حمل بار کشور در حالت بهینه به 25 درصد می‌رسد که اجرایی شدن این حالت هم اکنون در کشور زمان‌بر و یک افق 10 تا 15 ساله را می‌طلبد.

وی توضیح داد: رسیدن حمل بار بر اساس تناژ به 25 درصد و بر اساس تن‌کیلومتر به 63 درصد می‌تواند 30 درصد هزینه لجستیک را در کشور کاهش دهد و 15 درصد هزینه‌های زیست محیطی نیز روند نزولی به خود می‌گیرد.

صفری مقدم افزود: اجرایی شدن این طرح می‌تواند 12 درصد تلفات ناشی از جاده و هزینه‌های انسانی و مالی را کاهش دهد.

مدیرکل دفتر جامع و مدل‌های حمل‌ونقل تصریح کرد: در استراتژی‌های حمل‌ونقل که بیش از این وجود داشت استراتژی ایمنی و انتقال بار از جاده به ریل تأکید شده بود اما در این استراتژی جدیدی سعی کرده‌ایم براساس یک مدل ریاضی ثابت کنیم که انتقال بار از جاده به ریل می‌تواند هزینه‌های تمام شده را کاهش دهد و به اهداف اصلی خود در این زمینه نزدیک شود.

کد خبر 101061

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha