کد خبر 101152
۱۳ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۶
کاهش محسوس مسافرت های هوایی

پرشین خودرو: مشاهدات میدانی نشان می‌دهد بخش مهمی از اقشار متوسطی که برای انجام سفرهای خود از مود حمل و نقلی هوایی استفاده می کردند با گرانی بلیت هواپیما از ادامه این سفرها منصرف شده اند.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از مهر،  در پی افزایش نرخ بلیت هواپیما به طور محسوسی تقاضای سفرهای اهوایی اعم از داخلی و خارجی کاهش یافته است. به گونه ای که بخش زیادی از مسافرانی که تا چند ماه قبل به طور مرتب برای انجام سفرهای خود از مود حمل و نقلی هوایی استفاده می کردند این روزها ترجیح می‌دهند یا به سفر نروند یا از سایر مودها برای جابه جایی های ضروری استفاده کنند. چرا که علی رغم پایبندی ایرلاین ها به رعایت توافقی که دو هفته قبل در سازمان هواپیمایی کشوری مبنی بر رعایت سقف قیمتی برای نرخ بلیت تا پایان شهریور داشتند، اما به دلیل افزایش تاخیرها یا لغو پروازها که ناشی از کاهش تقاضای سفر است، امکان برنامه ریزی را تا حدودی از مسافران سلب کرده است.

کارمند عملیات فرودگاهی یکی از شرکت های هواپیمایی گفت: در یکی دو ماه اخیر به خصوص هفته های جاری، میزان مسافران به شدت کم شده به گونه ای که در گذشته بارها در طول یک ساعت صدور کارت پرواز افراد زیادی به ما مراجعه کرده وتقاضای صدور کارت پرواز برای آنها به جای افراد جامانده از سفر را داشتند اما در هفته های اخیر بسیاری از کانترها به خصوص کانترهای صدور بلیت پرواز شهرهای کم جمعیت تر با عدم تقاضای سفر روبه رو هستند. ضمن اینکه به خاطر تفاوت نرخ ارز، حجم مسافران عراقی افزایش چشمگیری داشته است.

به گفته این نیروی عملیات فرودگاهی، همکاران او در سایر ایرلاینها و فرودگاه های دیگر شهرها هم با چنین وضعیتی روبه رو هستند.

یکی دیگر از کارکنان عملیات فرودگاهی یک شرکت هواپیمایی نیز ضمن تایید اظهارات همکار خود از وضعیت نابه سامان پروازهای شهرهای کم برخوردار و کم جمعیت تر ابراز نگرانی کرد.

وی افزود: آنچه شاهد هستیم، کاهش تعداد پروازهای شهرهای مناطق محروم است چرا که اولا تعداد ایرلاین هایی که به اینگونه شهرها پرواز دارند، کم است و ثانیا به مرور تعداد صندلی های خالی در این پروازها به مرور در حال کم شدن است درنتیجه ادامه این وضع ممکن است شرکت هواپیمایی مذکور را به این نتیجه برساندکه یا تعداد پروازها به شهرهای کم برخوردار و کم متقاضی تر را کاهش دهد یا اینکه به طور کلی پروازهای غیرضروری را حذف کند.

مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن صنفی شرکت های هواپیمایی با تایید کاهش شدید تقاضای سفرهای هوایی در هفته های جاری گفت: بر اساس آمار رسمی سه ماهه ابتدایی امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۸ درصد کاهش سفرهای هوایی را شاهد بودیم که اگرچه هنوز آمار رسمی تابستان قابل احصاء نیست، اما براساس آنچه در جلسات انجمن از سوی مدیران ایرلاین ها مطرح شده، برآوردها از ادامه روند کاهشی  تقاضای سفرهای هوایی و حتی تشدید آن در دو ماه اخیر حکایت دارد.

به گفته این فعال صنفی صنعت هوانوردی، تنها دلیل این اتفاق، نوسانات ارزی است که سبب شده التهابات بازار ارز، کاهش شدید مسافران هوایی را در پی داشته باشد.

وی در پاسخ به اینکه آیا این موضوع که گفته می شود چند پرواز لغو می شود تا تعداد مسافران به حد نصاب برای اقتصادی شدن پرواز برسد، صحت دارد یا خیر، گفت: این ادعاها چندان  قابل اعتماد نیست چون پروازها تابع برنامه ریزی در کل صنعت هوانوردی هستند اما ممکن است اگر پروازی به حد نصاب نرسد، یا تعداد مسافران یک ایرلاین کم باشد آن پرواز کنسل شده و مسافران را به ایرلاین دیگری واگذار کنند.

اسعدی سامانی ادامه داد: شرکت های هواپیمایی در انجمن توافقی چندجانبه امضا کرده اند که مسافران یکدیگر را پذیرش کنند یا اگر هواپیما نیاز داشتند در اختیار یکدیگر بگذارند همچنین بر اساس این توافق، اگر پروازی تاخیر یا کنسلی داشت، بلافاصله هماهنگی پذیرش مسافران آن ایرلاین برای انتقال به اولین پرواز ایرلاین دیگر به مقصد مذکور آغاز می شود.

وی با تایید کاهش پروازها به مقاصد مناطق محروم و شهرهای کم برخوردار افزود: گفته شده در برخی ساعات تعداد صندلی های خالی هواپیماهایی که به شهرهای محرومتر اعزام می‌شوند افزایش داشته است. ادامه این روند نه به سود مسافران است و نه شرکت های هواپیمایی.

دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی یادآور شد: ما علاقه مند هستیم قیمت بلیت کاهش پیدا کند اما هزینه تمام شده سفرهای هوایی این امکان را به ما نمی دهد چون نرخ بلیت هواپیما تناسب مستقیم با قیمت ارز دارد و هرچه قیمت ارز افزایش یابد هزینه تمام شده هر صندلی پرواز نیز افزایش می یابد.

وی درباره رویکرد افزایش بهره وری ایرلاینها اظهار داشت: شرکتهای هواپیمایی در ماه های اخیر تا آنجا که می توانند از هزینه های سر بار کاسته اند اما این روند هم تا یک جایی امکان دارد و باید هزینه های استاندارد پرواز و ایمنی پرواز حتی برای یک مسافر در هر صورت پرداخت شود.

کد خبر 101152

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha