کد خبر 101157
۱۳ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۷
ورود دلالان به بازار قند و شکر

پرشین خودرو: رئیس انجمن تولیدکنندگان قند و شکر، گفت: سعی کرده‌ایم نیاز شکر را از محل تولید داخل تأمین کنیم، برخی دلالان شکر داخلی را خریداری و صادر می‌کردند که با ممنوعیت آ‌ن سعی در تنظیم بازار داخل داریم.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از فارس،  رئیس انجمن تولیدکنندگان قند و شکر، گفت: سعی کرده‌ایم نیاز شکر را از محل تولید داخل تأمین کنیم، برخی دلالان شکر داخلی را خریداری و صادر می‌کردند که با ممنوعیت آ‌ن سعی در تنظیم بازار داخل داریم.

بهمن دانایی، در پاسخ به علت ممنوعیت صادرات شکر اظهار داشت: از آنجایی که تنظیم بازار این محصول بر عهده انجمن قند و شکر گذاشته شده 50-40 روز پیش متوجه شدیم که به یک‌باره حجم زیادی از شکر در بازار ناپدید می‌شود و پس از تحقیقاتی که انجام دادیم، متوجه شدیم که عده‌ای دلال با افزایش نرخ ارز روی به جمع‌آوری شکر از سطح بازار آورده و آن را به کردستان عراق و کشورهای آسیای میانه از جمله ازبکستان و ترکمنستان صادر می‌کنند.

وی در توضیح این موضوع گفت: صادرات چیز بدی نیست، اما باید این نکته را هم یادآور شد که هر سال در کشور 2میلیون و 200 هزار تن شکر مصرف می‌شود که 2 میلیون تن آن سال گذشته از محل تولید داخل تامین شد، مضاف بر آنکه دولت شکر را جزو 25 قلم کالای اساسی در نطرگرفته که برای واردات آن ارز یارانه‌ای 4200 تومانی اختصاص می‌دهد، به تعبیر دیگر عده‌ای از این طرف تولید داخل را صادر می‌کنند و پول آن را در جیب می‌گذارند و از آن طرف باید دولت ارز یارانه‌ای بدهد تا شکر وارد شود. در حالی که بخش اعظمی از نیاز را خودمان می‌توانیم تامین کنیم.

رئیس انجمن تولیدکنندگان قند و شکر به صراحت گفت: همان 40 روز پیش نامه‌ای به وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت جهاد کشاورزی نوشتیم و خواستار ممنوعیت صادرات این محصول شدیم تا در بازار داخل با مشکل مواجه نشویم.

وی همچنین خاطرنشان کرد: از 2 روز پیش تولید جدید شکر را آغاز کرده‌ایم و امیدواریم امسال نیز بخش اعظمی از نیاز داخل را تامین کنیم.

دانایی به مصرف‌کنندگان اطمینان خاطر داد که به اندازه نیاز شکر در انبارها موجود است و گفت: اول شهریورماه بیش از 530 هزار تن شکر در انبارها وجود داشت و پیش‌بینی می‌کنیم، امسال در بخش چغندر قند هم مانند سال گذشته تولید شکر داشته باشیم، اما در بخش نیشکر به دلیل کمبود آب در استان خوزستان بخشی از مزارع نیشکر آسیب‌دیده و ممکن است کمی با کاهش تولید در این بخش مواجه باشیم.

وی درمورد قیمت شکر هم گفت: همچنان شکر به صورت کیسه 50 کیلوگرمی به قیمت هر کیلو 2720 تومان به عمده‌فروشان و صنایع شیرینی و شکلات عرضه می‌شود.

امروز صادرات شکر طی بخشنامه‌ای به گمرک ممنوع شد.

کد خبر 101157

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha