کد خبر 101187
۱۳ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۶
رانندگی زیر چرخ بی قانونی

پرشین خودرو: شاید اوج بی رحمی جاده های همدان در محور ملایر - آورزمان - نهاوند به عنوان یکی از پر ترددترین و پر حادثه ترین محورهای مواصلاتی این استان تجلی پیدا می کند؛ مسیری که به جاده مرگ مشهور است و سالانه قربانی های زیادی می گیرد.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از ایرنا، آخرین تصادف مرگبار این محور در روزهای گذشته رقم خورد؛ تصادفی که سه کشته و هفت مجروح بر جای گذاشت و باز هم قلب هموطنان را به درد آورد.
شاید این 33 کیلومتر محور ملایر - آورزمان به نهاوند، به نوعی رانندگی در وحشت باشد، آن هم با چاشنی سرعت؛ اما جدای از یک طرفه بودن مسیر، کم عرض بودن جاده، کوهستانی و وجود چند گردنه با پیچ های تند، مواردی همچون رعایت نکردن قوانین راهنمایی و رانندگی، سرپیچی از قانون و رفتارهای ناهنجار برخی افراد هنگام رانندگی، بارها این محور را تیتر یک اخبار کرده و وحشت را در دل مردم زنده کرده است.
این محور طی سال های گذشته تا توانسته صحنه های دلخراش تصادف خلق کرده است. سال 93 بود که با وقوع چند حادثه مرگبار 15 کشته و 25 زخمی بر جای گذاشت و این اوج بی رحمی جاده و راننده، خودرو و جاده، سرعت و گردنه، آن هم در پیچ گریز از قانون در محور ملایر - آورزمان - نهاوند بود.
با این وجود نباید رشد پرشتابی که در سالهای اخیر در حوزه روانسازی محورهای مواصلاتی شهرستان ملایر شاهد هستیم را نادیده گرفت؛ احداث حدود 120 کیلومتر بزرگراه در حوزه استحفاظی این شهرستان گویای این ادعاست که در دولت ها بویژه دولت تدبیر و امید این روند به رغم تنگناهای مالی با سرعت ادامه دارد.
در همین چارچوب و با در نظر گرفتن این شاخص ها و اعتقاد به اینکه راه یکی از عوامل توسعه به شمار می رود، چهار خطه شدن محور ملایر - آورزمان - نهاوند نیز در دستور کار قرار گرفت؛ طرحی که از سال گذشته به طور جد پیگیری شد تا سناریوی مرگ آن هم در جاده ای موسوم به مرگ به خط پایان برسد.
در حال حاضر چهار خطه شدن این محور دغدغه جدی مسئولان و نمایندگان این شهرستان است و با پیگیری های مستمر موفق شدند برای اجرای این طرح و تامین اعتبار آن ردیف ملی بگیرند، امری که شاید امکان پذیر نبود.
اگر چه تصادف مرگبار هفته گذشته چند خانواده را داغدار و شهروندان زیادی را متاثر کرد، اما نوک پیکان حمله مردم در فضای مجازی متوجه مسئولان شهرستان شد و آنها را متهم به بی توجهی نسبت به حل مشکل این مسیر کردند، در حالیکه علت تصادف از سوی پلیس خستگی، خواب آلودگی و انحراف به چپ راننده اعلام شد.
پر واضح است که این مشکلات و کاستی ها از دید مسئولان و نمایندگان مجلس پنهان نمی ماند و بی هیچ ادعایی مطالبات مردم را در جای جای شهرستان پیگیری می کنند.
در هیمن ارتباط نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اجرای طرح های راهسازی نیاز به زمان و سال ها مطالعه دارد و یک کار زیربنایی مهم است، گفت: از ابتدای شروع دوره دهم مجلس تمام تلاشمان چهار خطه شدن محور ملایر - آورزمان - نهاوند بود.
محمد کاظمی با اشاره به بازدید وزیر راه و شهرسازی از این مسیر در گام های نخست، اتمام مطالعات چهار خطه شدن این محور را نتیجه این سفر بیان کرد و افزود: همچنین در سفر وزیر راه و شهرسازی برای آغاز عملیات اجرایی راه آهن همدان به ملایر، دستور پیمان سپاری بخشی از این محور توسط دکتر آخوندی صادر شد.
وی در تکمیل این مطلب ادامه داد: هفته گذشته نیز جلسه ای در وزارت راه و شهرسازی داشتیم که مقرر شد 23 کیلومتر از این مسیر با اعتباری افزون بر 500 میلیارد ریال اجرایی شود.
نائب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس دهم بیان کرد: معاون توسعه و راهسازی وزارت راه و شهرسازی این تصمیم را گرفت که بزودی چهار خطه شدن این محور از گردنه آبدر به سمت ملایر را به پیمانکار واگذار کند.
کاظمی با تاکید بر اینکه اجرای طرح های راهسازی همچون ملایر - آورزمان - نهاوند، سامن به بروجرد و ملایر به توره در پیگیری های روزانه من است، افزود: تمام تلاش ما بر این است که طرح چهار خطه محور ملایر - آورزمان - نهاوند اجرایی شود.
او یادآور شد: امسال در بودجه 97 نمایندگان ملایر و نهاوند 60 میلیارد ریال از اعتباراتی که در اختیارشان بود، به این محور اختصاص دادند.
وی که به طور مستمر با وزیر راه و شهرسازی و معاونان وی در حال رایزنی برای انجام هر چه سریعتر این طرح است، خاطرنشان کرد: این بی انصافی است که در فضای مجازی اتفاقات جاده ای کرمانشاه به نهاوند را به حساب ملایر بگذارند و اگر انتقادی وجود دارد، باید سازنده و منصفانه باشد.
 

 

رانندگی

 

** ردیف اعتبار ملی برای محور ملایر - آورزمان - نهاوند
معاون استاندار همدان و فرماندار ویژه ملایر نیز با اشاره به گرفتن اعتبار مستقل برای این محور گفت: با پیگیری های نمایندگان ملایر در مجلس دهم برای نخستین بار توسعه و تعریض محور ملایر - آورزمان - نهاوند با اعتباری بیش از 200 میلیارد ریال در پیوست یک قانون بودجه سال 97 قرار گرفت.
باب الله فتحی ادامه داد: با دستور وزیر راه و شهرسازی این اعتبار به 500 میلیارد ریال افزایش یافت و موافقت نامه واگذاری این طرح به پیمانکار از شرکت ساخت و توسعه وزارت راه و شهرسازی اخذ شد.
به گفته وی این اقدامات امیدبخش برای نخستین بار و در شرایطی صورت گرفت که کشور و دولت در شرایط دشوار مالی و کمبود منابع مالی ناشی از تحریم قرار دارد و این خود گویای اهتمام و توجه دولت تدبیر و امید، استاندار همدان و نمایندگان مجلس به این حوزه و ارتقای امنیت و رفاه حال مردم است.
یادآوری این نکنه ضروری است که در یک سال گذشته بیش از 10 کیلومتر به طول محورهای چهار خطه ملایر در محورهای مختلف اضافه شده است و حدود 15 کیلومتر بزرگراه نیز در دست اجراست که بزودی به ظرفیت راه های این شهرستان اضافه می شود.
با این وجود مسئولان اجرای چهار خطه شدن محور ملایر - آورزمان - نهاوند را یک ضرورت و اتمام چهار خطه شدن تمامی راه های شریانی این شهرستان را مستلزم صبوری و احتیاط بیشتر رانندگان و در عین حال گشایش مالی می دانند.
نکته ای که امروزه رانندگان باید در تمامی راه ها هنگام رانندگی مد نظر قرار دهند، این است که «ایمن برانیم»، حتی بدون حضور پلیس و بدانیم که رانندگی یک فرهنگ است.
طبق گزارش های بدست آمده، سال گذشته یکصد مورد تصادف جرحی و 18 مورد تصادف فوتی در این محور رخ داد که 130 مجروح و 20 کشته بر جای گذاشت، این در حالیست که تنها در پنج ماهه نخست امسال 77 مورد تصادف جرحی و 17 مورد تصادف فوتی در محور ملایر - آورزمان - نهاوند اتفاق افتاده است و 95 تن مجروح و 22 تن فوت شده اند.
محورهای یک طرفه ای همچون محور یاد شده نیازمند رعایت بیشتر قوانین و مقررات رانندگی است، به گونه ای که فرمانده انتظامی ملایر سرعت بیش از حد مجاز خودروها، رانندگان جوان و بی تجربه و آشنایی نداشان برخی مسافران به این مسیر را از جمله عوامل تصادفات این محور در کنار غیر استاندارد بودن آن می داند.
سرهنگ داود علی بخشی با تاکید بر اینکه چهارخطه کردن این محور نیازمند عزم جدی و اختصاص اعتبارات مورد نیاز در اسرع وقت به عنوان یک ضرورت جدی است بیان کرد: از طرف دیگر باید روشنایی و ایمن سازی محورهای مواصلاتی بویژه این مسیر پر تردد باید بیشتر مد نظر قرار گیرد.
وی با اشاره به بروز تصاف های ناگوار در این مسیر ادامه داد: سه واحد سیار پلیس همیشه در این محور در حال گشت زنی است و در روزهای پر تردد و شلوغ تعداد گشت های پلیس اضافه می شود.

** برآورد یکهزار میلیارد ریالی چهار خطه شدن
معاون ساخت و توسعه اداره کل راه و شهرسازی همدان نیز در گفت و گو با ایرنا این نوید را به مردم ملایر داد که مطالعات چهار خطه محور ملایر - آورزمان - نهاوند تا پایان شهریورماه امسال تکمیل و برای شرکت ساخت و توسعه وزارت راه و شهرسازی ارسال شود.
حبیب نادیان رفیع طول کل این مسیر را 42 کیلومتر عنوان کرد و افزود: از این میزان هشت کیلومتر در حوزه استحفاظی نهاوند و حدود 33 کیلومتر در حوزه استحفاظی ملایر است.
وی ادامه داد: از 2 سال پیش چهار خطه شدن هشت کیلومتر در محدوده نهاوند آغاز شد که چهار کیلومتر آن سال گذشته زیر بار ترافیک رفت و چهار کیلومتر باقی مانده نیز تا سه راهی «اوشوند» در ابتدای حوزه استحفاظی ملایر در دست اجراست.
نادیان رفیع با بیان اینکه این مسیر ردیف اعتباری نداشت و با پیگیری نمایندگان ملایر و نهاوند ردیف اعتباری مستقل گرفت، افزود: امسال 40 میلیارد ریال اعتبار برای اجرای این محور ابلاغ شد که هنوز تخصیص پیدا نکرده است، در حالیکه 70 میلیارد ریال قرارداد داریم.
معاون ساخت و توسعه اداره کل راه و شهرسازی همدان گفت: برای باقیمانده مسیر در حوزه ملایر نیز با شرکت ساخت و توسعه به توافق رسیدیم که 20 کیلومتر از این مسیر از آورزمان به سمت ملایر را زیر پیمان ببریم.
نادیان بیان کرد: افزون بر یکهزار میلیارد ریال اعتبار برای چهار خطه شدن این محور در حوزه ملایر برآورد شده است.
گفتنی است طرح چهار خطه شدن محور ملایر - آورزمان به نهاوند با پیگیری نمایندگان ملایر مصوبه ردیف 215 از وزارت راه و شهرسازی دریافت کرد و جزء طرح های با اولویت بالای ملی قرار گرفت و مقرر شد 45 میلیارد ریال در سالجاری تخصیص داشته باشد.
این نکته نیز قابل ذکر است که بیشترین آمار تصادفی که در این مسیر اعلام شده، به علت سرعت بالا و تصادف خودرو به خودرو بوده است و به رغم اصلاحاتی که اداره راهداری در این محور پر خطر انجام داده است، باز هم شاهد افزایش بی شمار تصادفات جرحی و فوتی در این مسیر هستیم.
رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای ملایر در این باره به ایرنا گفت: در راستای اصلاح و ایمن سازی این مسیر 5.5 کیلومتر روکش آسفالت، 15 کیلومتر خط کشی، 18 مقطع به عرض 9 متر در محدوده توچغاز، حسین آباد ناظم و تقاطع دهنوآورزمان و پنج نقطه در گردنه آبدر شیار عرضی اجرا شده است.
جواد نگاهداری افزود: همچنین 12 کیلومتر از روستای کرتیل آباد تا توچغاز تعدیل شیب شیروانی انجام شده است.
نصب چهار دستگاه چراغ چشمک زن، احداث چهار فقره سرعتکاه آسفالتی در ورودی و خروجی توچغاز و حسین آباد ناظم، نصب 200 مورد علائم و رفع نقطه حادثه خیز و ترانشه برداری به میزان چهار هزار مترمکعب از دیگر اقدامات راهداری ملایر در این محور عنوان شد.
نگاهداری با اشاره به ایمن سازی تقاطع ها با احداث رمپ های ایمنی و آسفالت رمپ توچغاز گفت: تاکنون پنج هزار مترمکعب در این مسیر تعریض صورت گرفته و خط کشی های مناسب انجام شده است.
وی سرعت گرفتن طرح چهار خطه شدن این مسیر را یک ضرورت دانست و اظهار داشت: حفظ و نگهداری و ایمن سازی این محور همچنان ادامه دارد و نیازمند اخذ اعتبارات مورد نیاز است.
با این حال این نکته را نباید هیچگاه فراموش کرد که « راه همیشه تسلیم راننده است» در حالیکه رانندگان عجول سوار بر مرکب های ناایمن همواره در اینگونه جاده ها تصادف می کنند و زیر چرخ بی قانونی حادثه می آفرینند.

کد خبر 101187

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha