کد خبر 101241
۱۴ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۵
کاهش 9.2 درصدی تخلیه و بارگیری در بنادر کشور

پرشین خودرو: معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: امسال در بنادر تجاری تا تاریخ 12 شهریور 61.7 میلیون تن کالا تخلیه و بارگیری شد که نسبت به سال قبل 9.2 درصد کاهش داشت.

به گزارش پرشین خودرو به نقل ازفارس، محمد راستاد امروز از برگزاری مراسم روز جهانی دریانوردی در روز 17 شهریورماه امسال خبر داد و افزود: در این مراسم دبیرکل سازمان جهانی دریانوردی حضور دارد که برای اولین بار است به ایران سفر می‌کند.

وی که در نشست خبری به سؤال خبرنگاران پاسخ می‌داد، بیان کرد: حضور دبیرکل سازمان جهانی دریانوردی در ایران فرصتی است تا توانمندی‌ ایران در عرصه فعالیت‌های دریایی به عالی‌ترین مقام سازمان جهانی دریانوردی معرفی شود.

راستاد اضافه کرد: متأسفانه تحریم‌های ناجوانمردانه و ناعادلانه به صورت یک‌جانبه بر ما اعمال شده است، اما حضور چنین مقامی از سازمان جهانی دریانوردی نشان می‌دهد، ایران به عنوان کشوری فعال در عرصه تجارت و فعالیت‌های دریایی قابل چشم‌پوشی نیست.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه ایران جزو اولین کشورهایی است که به سازمان جهانی دریانوردی ملحق شد، گفت: ما جزو 20 کشور موثر جهان در این سازمان هستیم و توان تخصصی هیأت‌های تخصصی ایران در کمیته سازمان جهانی دریانوردی همیشه مورد توجه ارکان این سازمان بوده است.

وی افزود: ایران با دارا بودن 5700 کیلومتر ساحل کشوری دریایی تلقی می‌شود؛ ما 11 بندر تجاری و 60 بندر کوچک داریم و حدود 100 هزار نفر دریانورد در ناوگان منطقه‌ای و اقیانوس‌پیما داریم.

راستاد افزود: سالانه 300 میلیون تن انواع کالا از طریق بنادر ایران و حمل و نقل دریایی جابه‌جا می‌شود.

* سرمایه‌گذاری 12 ه زار میلیارد تومانی بخش خصوصی در پس‌کرانه‌های بنادر

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: تا کنون 12 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در پس‌کرانه بنادر محقق شده است.

وی افزود:‌ روز گذشته 400 میلیارد تومان پروژه در بندر امام خمینی افتتاح شد که 50 درصد آن مربوط به بخش خصوصی بود، همچنین 600 میلیارد تومان تفاهم‌نامه منعقد شد که 100درصد آن مربوط به بخش خصوصی بود.

* سفر به هند برای پیگیری سرمایه‌گذاری هندی‌ها در چابهار

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در بندر چابهار کماکان با اپراتور و سرمایه‌گذار هندی در حال انجام کارها هستیم.

وی گفت: قرارداد بهره‌برداری موقت در بندر چابهار منعقد شده است که مقدمه‌ای بر قرارداد بلندمدت در این بندر است.

راستاد گفت:‌ ارائه ضمانت‌نامه بانکی توسط شرکت هندی در حال نهایی شدن است و هفته آینده برای پیگیری ادامه مذاکرات عازم هندوستان هستم.


* کاهش 9.2 درصدی تخلیه و بارگیری در بنادر کشور

وی گفت: امسال در بنادر تجاری تا تاریخ 12 شهریور 61.7 میلیون تن کالا تخلیه و بارگیری شد که نسبت به سال قبل 9.2 درصد کاهش داشت.


راستاد ادامه داد: تا تاریخ مذکور در سال جاری با کاهش 16.6 درصدی واردات غیرنفتی مواجه بودیم و به رقم 11.7 میلیون تن رسیدیم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: در بخش صادرات غیرنفتی‌ها هم تا 12 شهریور 1.2 درصد کاهش داشتیم و به رقم 22.7 میلیون تن رسیدیم.

وی ادامه داد: به دلیل کاهش فعالیت بنادر در این مدت شرایط اقتصادی بود و عوامل تحریم کمتر تأثیر داشت.

*پرداخت سالانه 125 هزار پوند حق عضویت به سازمان جهانی دریانوردی

راستاد گفت:‌ در تحریم‌های قبلی به دلیل انسداد مبادلات بانکی سه سال نتوانستیم حق عضویت به سازمان جهانی دریانوردی بپردازیم که دو سال پیش این حق عضویت به صورت یکجا پرداخت شد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد:‌میزان حق عضویت بر اساس ظرفیت ناوگان تحت پرچم است که ما بر این اساس سالانه 125 هزار پوند انگلیس حق عضویت به سازمان جهانی دریانوردی می‌پردازیم.

* تعامل با راه‌آهن برای توسعه حمل و نقل لجستیکی و ارتباط ریل ـ بندر

وی در پاسخ مبنی بر سرنوشت تشکیل اداره کل حمل و نقل چندوجهی و امور لجستیکی توضیح داد: این اداره کل به معاونت امور بندری سازمان بنادر اضافه شد تا بتوان حمل و نقل چندوجهی را در حوزه فعالیت‌های دریایی کشور توسعه داد.

راستاد افزود: با تمرکز بر موضوع افزایش ظرفیت ریلی بنادر و تعامل با راه‌آهن اقدامات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری مناسبی توسط این اداره‌کل انجام شده است،‌تعاملاتی با راه‌آهن برقرار شد تا هدایت کالاهای ورودی و خروجی از یا به بنادر از طریق ریل بسترسازی مناسبی شود.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با تأکید بر اینکه نیازمند توسعه زیرساخت‌های ریلی در پس‌کرانه‌ها هستیم گفت:‌ در حال رفع نواقص موجود در بنادر که سهم ریل را تهدید می‌کنند،‌هستیم.

وی افزود: چشم‌انداز خوبی در آینده سهم ریلی در بنادر قابل پیش‌بینی است.

 

بنادر کشور

 

* آمادگی بیمه‌های اتکایی داخلی در صورت خروج بیمه‌های اتکایی خارجی

راستاد بیان کرد: بیمه‌های P&I (اتکایی) موضوع عدم حضور در ایران را به تاریخ 13 آبان و تحریم‌های دوم آمریکا موکول کردند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: ما این آمادگی را داریم که به محض قطع بیمه‌های اتکایی خارجی از طریق بیمه‌های اتکایی داخلی پوشش P&I کشتی‌ها را اجرا کنیم.

* جزئیات اجاره کشتی‌های چینی بابت صیادی

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره موضوع کشتی‌های صیادی چینی و فعالیت آنها در آب‌های ایران گفت: اجاره کشتی‌ها در سه مدل اجاره زمانی، اجاره سفری و اجاره کامل است.

راستاد با بیان اینکه در موضوع کشتی‌های صیادی چینی، طرح اجاره کامل اجرا شده است،‌گفت: ما در واقع مستأجر کشتی چینی هستیم، حق پرچم به آنها می‌دهیم، این کشتی‌ها تحت پرچم ما در آب‌های ما فعالیت می‌کنند و اجاره‌بهای کشتی از ما می‌گیرند.

* توقف فعالیت همه 17 لاینر فعال در بنادر ایران

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر برنامه لاینرهای خارجی برای ورود به بنادر ایران در شرایط فعلی سیاسی کشور،‌گفت: پس از برجام حدود 17 لاینر به بنادر ما وارد شدند که امروز اغلب آنها اعلام کرده‌اند که فعالیت خود را متوقف و محدود می‌کنند.

کد خبر 101241

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha