کد خبر 101282
۱۵ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۳
تولید منسوجات ضد آب با فناوری نانو

پرشین خودرو: پژوهشگران دانشگاه شهید مدنی با کمک فناوری نانو موفق به ضد آب کردن سطوح پارچه شدند که به گفته آنها پارچه‌هایی که با این روش ضد آب می‌شوند، در زمان شست‌وشو بی‌نیاز از مواد شوینده هستند.

به گزارش پرشین خودرو به نقل ازایسنا، نانو پوشش یکی از شاخه‌های علم نانو است که هم‌اکنون در کشورهای پیشرفته و صنعتی جهان در حال انجام است.

پارچه‌های ضد آب، پارچه‌هایی هستند که به طور ذاتی یا در اثر عملیات‌ انجام شده بر روی آنها در برابر نفوذ آب و تر شدن مقاوم هستند. اصطلاح "ضدآب" به پیروی از خصوصیات حاکم و شرایط خاص روش تست آزمایشگاهی اشاره دارد.

بر این اساس محققان دانشگاه شهید مدنی آذربایجان مطالعاتی را در این زمینه اجرایی کردند.

این محققان در این تحقیق بر روی نسوج و الیاف پارچه، نانو ذرات ضد آب موجود در داخل محلول را اعمال کردند. این ذرات در بین بافت پارچه باقی می‌مانند و حلال موجود در محلول، بخار می‌شوند.

در هنگام برخورد آب و مایعات آبی در اثر وجود این نانو ذرات بر روی الیاف پارچه و یا فرش، قطرات سر می‌خورند و روی سطح پارچه حرکت می‌کنند؛ از این رو سطوح پارچه‌ در برخورد با مایعات تر نخواهند شد.

این روش برای ضد آب کردن سطوح پارچه، البسه، مبلمان، صندلی اتومبیل، کیف، کاپشن و چتر قابل استفاده است؛ از این رو پارچه‌های ضد آب برای صنایعی چون حمل‌ونقل و مبلمان شهری و همچنین خودروها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این محصول با روش غوطه‌وری و یا با استفاده از غلطک یک لایه محافظ بر روی پارچه ایجاد می‌کند که این لایه به سطح، چسبیده و خواص ویژه‌ای را به پارچه اعمال خواهد کرد.

جلوگیری از جذب و آسیب رساندن مایعات رنگی بر روی منسوجات، جلوگیری از تغییر منسوجات در مقابل اشعه ماورای بنفش، افزایش مقاومت و دوام انواع منسوجات در برابر پوسیدگی، حفظ خواص ضد آب منسوجات بعد از چندین بار شست‌وشو و بی‌نیازی از مواد شوینده در زمان شست‌وشو از جمله مزایای این روش است.

کد خبر 101282

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha