مقاومت جهانی در مقابل خودروساز شدن ایران زیاد است

پرشین خودرو: بزرگان و تصمیم گیران صنعت خودرو جهان دوست ندارند کشوری همانند ایران که حرف و کارش با ایشان تفاوت بسیاری دارد؛ پیشرفت و توسعه را تجربه کند و این مهم را در 40 سال اخیر به خوبی نشان داده اند.

امیر حسین کاکایی عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت، در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو ضمن بیان مطلب فوق گفت: دو مجموعه بزرگ بهمن و کرمان خودرو این توانایی را داشتند که قطب سوم خودرویی کشور شوند اما با این تیراژها و بازار داخلی چنین اتفاقی نخواهد افتاد.

وی ادامه داد: بهمنی ها می خواستند با ژاپنی ها همکار شوند اما؛ طرف ژاپنی هیچ گاه حاضر نشد فعالیت های خود را در کشور ما توسعه دهد.

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت تصریح کرد: تویوتا برای تولید محصول به ایران نمی آید. سوزوکی با ایران خودرو سال هاست که قرارداد همکاری دارد اما همان ویتارای قدیمی را به ما می دهد که به صورت full CKD وارد شده و داخلی سازی چندانی ندارد. آیا ایران خودرو از تولید محصول به روز تر از کمپانی سوزوکی بدش می آید؟ جواب خیر است.

وی افزود: هیچ خودروسازی نیست که دوست داشته باشد خودروی قدیمی تولید و رضایت مشتریان خود را از دست بدهد و ایران خودرو و دیگر خودروسازان ایرانی نیز از این مهم مستثنی نیستند.

 



این کارشناس صنعت خودرو تاکید کرد: خودروسازی لکوموتیو صنعت جهانی است و ژاپنی ها دوست ندارند این مهم در کشور ما به خوبی اجرا شود و موجب توسعه کشور شود.

وی ادامه داد: متاسفانه تیراژ کل محصولات ژاپنی تولید شده در کشور ما آن قدر ناچیز است که حتی اگر خودروساز ما تهدید به تولید نکردن مدل قدیمی خودرو کند، شرکت مادر خم به ابروی مبارک نخواهد آورد زیرا برایش مهم نیست تیراژ کم تولید در ایران را از دست دهد.

کاکایی اظهار داشت: ما تنها کشوری نیستیم که صنعت خودرو داشته و به همین صورت تنها خودروسازانی نیستیم که طلب تولید مشترک می کنیم بنابراین؛ وقتی ما برای تولید سوزوکی ویتارا یا مزدا 3 قدیمی ناز کنیم، شرکت مادر تیراژ ما را به دیگر کشورها می دهد و برایش مهم نیست که در ایران تولید کند یا در کشور دیگری.

جریان های بین المللی مانع رشد صنعت خودرو ایران


این استاد دانشگاه در مورد چرایی رشد کم صنعت خودرو کشور در 40 سال گذشته گفت: در این زمان 40 ساله ما برخلاف جریان بین المللی کار کرده ایم و همین اولین چالش را برای صنعت خودرو ما ایجاد کرده است.

وی افزود: کل صنعت خودروی جهان در دست 10 غول خودرویی است مانند فیات و جنرال موتورز. این غول های صنعتی هستند که تصمیم می گیرند کدام کشور چقدر در صنعت خودرو پیشرفت کند و نیک می دانیم که به هیچ عنوان خواهان رشد و خودروساز شدن ایران نیستند.

کاکایی تصریح کرد: صنعت خودروی فعلی ما با چنگ و دندان و همت مهندسان داخلی به نقطه فعلی رسیده است وگرنه صنعت جهانی با همین میزان پیشرفت ما نیز مخالف بوده و هست.

وی خصوصی سازی در صنعت خودرو را بیهوده خواند و خاطرنشان کرد: بازی خودرو یک بازی جهانی است و به این راحتی ها کسی نمی تواند سهم بیشتری از این بازی برای خود بردارد. حتی تیراژ و میزان نیاز بازار هر کشور و میزان بازار وارداتی هر خودروساز در همین بازی تعیین می شود و خصوصی بودن یا دولتی بودن نقشی در بالا و پایین شدن سهم بازار داخلی و جهانی ندارد.

کد خبر 101304

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha