افزایش 40 تا 50 درصدی قیمت تایرهای وارداتی به دنبال تصمیمات ارزی دولت

پرشین خودرو: با گذشت حدود 5 ماه از اعمال نرخ جدید تعرفه تایرهای سواری باز هم تعرفه تایرهای سواری دست خوش تغییر شده است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، هیات وزیران در آخرین جلسه خود در هفته گذشته با کاهش حقوق ورودی و سود بازرگانی لاستیک خودروهای سواری موافقت کرد این تصمیم در شرایطی صورت گرفته که از ابتدای امسال تعرفه واردات تایرهای سواری از 32 به 40 درصد اجرایی شد.

بهمن ماه سال گذشته بود که تعرفه واردات تایر به کشور با پیشنهاد انجمن تولیدکنندگان تایر و تصویب کمیسیون ماده‌ یک وزارت صنعت، معدن و تجارت افزایش یافت و با ۸درصد رشد، برای تایرهای رادیال سواری از ۳۲درصد به ۴۰درصد و برای تایرهای باری اتوبوسی با ۶درصد رشد از ۲۰درصد به ۲۶درصد رسید.

بر اساس این تصمیم دولت مقرر شد از سال ۹۷ هر تایری که به گمرک وارد می شود، مشمول پرداخت تعرفه‌های جدید شود اما این اجرای این مصوبه همزمان شد با مشکلات ارزی و نوسان قیمت مواد اولیه تولید تولیدکنندگان داخلی که به تبع در تولید و تامین نیاز بازار داخل موانعی را بوجود آورد.

بنا بر آخرین آمار ارائه شده از سوی پلیس راهور جدا از خودروهای نظامی و انتظامی در کشور هم اکنون بیش از 20 میلیون و 300 هزار خودرو در کشور وجود دارد که با استانداردهای بین المللی نیازمند سالانه 400 هزار تن لاستیک خودرو در انواع سواری، اتوبوسی و کامیونی هستند. بنابراین با وجود این میزان خودرو در کشور و عدم تامین برخی از انواع تایرها در داخل سالانه نیازمند واردات 150 هزار تن واردات به کشور خواهیم بود که هیچ عنوان صنایع داخلی امکان تامین آن را ندارند .

در حالی آمار نیاز بازار داخل به تایرهای وارداتی رقم قابل توجهی را نشان می دهد که دولت در پی تصمیمی جدید و پس از طرح ممنوعیت واردات کالاهای غیرضروری، واردات انواع تایرهای رادیال سواری که مشابه داخلی دارند، را نیز ممنوع می کند به طوری که بر اساس این تصمیم از ابتدای مردادماه واردات انواع تایر تنها به این شرط انجام می شود که نمونه تولیدی آن محصول در کشور موجود نباشد یا کمبودی برای تامین آن احساس شود.

 



در چنین شرایطی که با وجود نیاز بازار داخل این میزان برای واردات تایر موانع ایجاد شده است موضوع افزایش تعرفه تایر به خصوص تایرهای سواری از موانعی بود که در سال جاری و با نوسانات شدید ارزی ، مسائلی جدی را در حوزه قیمت تایرهای وارداتی بوجود آورد به طوری که در هفته های اخیر کاهش حجم واردات و از سویی احتکار گسترده این کالای مصرفی موجب کمبود تایر در بازار شده است خوشبختانه دولت در آخرین جلسه هفته گذشته ( چهارشنبه ) در خصوص حقوق ورودی و سود بازرگانی تایرهای سواری تصمیم جدیدی را گرفت و با کاهش تعرفه در این بخش موافقت کرد اما هنوز در خصوص میزان این کاهش اطلاع رسانی از سوی دولت صورت نگرفته است.


نیاز کشور به 150 هزار تن لاستیک وارداتی

با توجه به این موضوع دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک خودرو ایران در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو اظهار داشت : در شرایطی که در کشور نیاز به 150 هزار تن لاستیک وارداتی وجود دارد و به هیچ عنوان صنایع داخلی امکان تامین نیاز در این بخش را ندارد به طور حتم با کاهش تعرفه واردات کمی از التهاب بازار و رشد قیمتی کاسته می شود.

سید محمد میرعابدینی با اشاره به تصمیم اخیر هیات وزیران در خصوص کاهش تعرفه تایرهای سواری گفت : در حال حاضر در خصوص رقم مصوب تعرفه در بخش تایرهای سواری ابلاغ از سوی دولت صورت نگرفته است و میزان آن همچنان با ابهام همراه است.


هشدار نسبت به اختلاف بیش از 3 برابری قیمت لاستیک های داخلی با تایرهای وارداتی

وی در ادامه به جلسات بسیار واردکنندگان با وزارت صنعت و معدن در خصوص نرخ تعرفه تایر اشاره کرد و تصریح کرد : در این جلسات دغدغه واردکنندگان تایر به وزارت صمت منتقل گردید و اعلام گردید در صورت ادامه تعرفه های جدید واردات تایر اختلاف قیمت لاستیک داخلی با تایرهای وارداتی بالای 3 برابر خواهد شد و دیگر واردات لاستیک صرفه نداشته و کششی هم برای بازار نخواهد داشت چرا که مصرف کننده توان خرید نداشت بنابراین تنها راهکار کاهش تعرفه واردات لاستیک است.

میرعابدینی با اشاره به پیش بینی تاثیر تعرفه 40 درصدی تایرهای سواری بر رشد 100 درصدی قیمت لاستیک های سواری گفت : در صورتی که بر اساس تصمیم جدید هیات دولت رقم تعرفه تایرهای سواری از 40 به 5 درصد کاهش یابد به تبع میزان افزایش قیمت لاستیک سواری نیز تا حدود40 تا 50 درصد افزایش خواهد یافت چرا که همچنان واردکنندگان ناگزیر به استفاده از ارز بازار ثانویه خواهند بود.


تبعات استفاده از ارز بازار ثانویه بر رشد قیمت تایرهای وارداتی

وی همچنین به سهم بازار لاستیک های وارداتی و نوسان قیمت در این بخش اشاره کرد و اظهار داشت : هم اکنون 35 درصد مصرف لاستیک سواری و 80 درصد مصرف تایرهای اتوبوسی و کامیونی رادیال و ۱۰۰ درصد لاستیک ماشین‌های راهسازی و فوق راه سازی از طریق واردات تامین می کند که با افزایش نرخ دلار و نوسانات شدید نرخ ارز در این روزها و عدم اختتصاص ارز دولتی به این بخش به طور قطع قیمت تایرهای وارداتی در بازار بیش از این افزایش خواهد یافت.

کد خبر 101314

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha