درخواست شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی از وزیر راه

پرشین خودرو: دبیر انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل بین المللی کالا در نامه ای به وزیر راه و شهرسازی خواستار دخالت وی در ۷ موضوعی شد که برای این شرکت ها مشکلاتی ایجاد کرده است.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از انجمن شرکت های حمل ونقل بین المللی کالا، محمد جواد عطرچیان دبیر این انجمن در پی بروز برخی مشکلات ارزی، مشکلات تأمین سوخت کامیون ها، اخذ مالیات بر ارزش افزوده از بخش حمل و نقل جاده ای بین المللی، بدهی به تأمین اجتماعی و دیگر مشکلات این شرکت ها طی نامه ای به وزیر راه و شهرسازی از وی برای حل آنها درخواست مساعدت کرد.

متن نامه به شرح زیر است:

جناب آقای دکتر آخوندی

وزیر محترم و معزز راه و شهرسازی

با سلام و احترامات فائقه،

بخش حمل و نقل بین‌المللی کشور نه توقعات خارج از حدود و اختیارات جنابعالی از شما دارد و نه از شرایط و امکانات کشور غافل است ولی حداقل انتظار آن، این است که کف مطالبات شرکتهای حمل و نقل بین‌المللی پس از این همه جلسات و مکاتبات متعدد که نه ربطی به تحریم‌ها دارد و نه خارج از توان دولت است، با توجه به شرایط حساس و تحریم‌های کنونی، عملیاتی گردد.

به نوعی تحریم‌های داخلی، به مراتب بیشتر از تحریم‌های خارجی بر شرکتها فشار وارد آورده و شرایط تعطیلی و بی رمقی را بر آنان تحمیل نموده است. لذا به عنوان فعال سی ساله بخش حمل و نقل بین‌المللی کشور، به خود اجازه می‌دهم از شما عاجزانه تقاضا نمایم از جایگاه وزیر مرتبط و صاحب منصب دولتی در هیئت وزیران، این هفت تقاضای عاجل صنفی بخش را که مدتها در پی جلسات و مکاتبات بی‌انتها در سیستم بوروکراسی اداری کشور معطل و روی زمین مانده است در جهت کمک به تن رنجور و بیمار حمل و نقل بین‌المللی کشور، حداقل در یک دوره زمانی کوتاه مدت یک ماهه با پیگیری‌های شخصی خود عملیاتی فرموده و نتیجه را امر به ابلاغ فرمایند:

۱- پیگیری عاجل حذف مالیات بر ارزش افزوده بر شرکتهای حمل و نقل بین‌المللی کشور که چندین سال است که علی‌رغم موافقت هیئت دولت در صحن مجلس هنوز بی جواب مانده است.

۲- کاهش مالیات بر عملکرد شرکتهای حمل و نقل بین‌المللی جاده‌ای از ۲۵ و ۱۸ درصد به ۱۲ درصد به مانند و مشابه شرکتهای حمل و نقل دریایی، هوایی و داخلی و یکسان سازی آنان.

۳- آغاز فوری فروش سوخت به قیمت جایگاه در حد یک باک استاندارد برای کامیونهای ایرانی حامل محمولات صادراتی و ترانزیتی کشور در مرز بازرگان پیرو توافقات اولیه با وزیر محترم نفت.

۴- دستور حل مشکلات بیمه تأمین اجتماعلی شرکتهای حمل و نقل بین‌المللی کالا با سازمان ذی‌ربط.

۵- تعیین تکلیف عاجل سیستم حواله کرایه حمل و سایر هزینه‌های مرتبط بر فعالیت‌های حمل و نقل بین‌المللی با طرفهای خارجی و با توجه به نظام بانکی کشور.

۶- تعیین تکلیف فوری با سازمان امور مالیاتی کشور در خصوص نوسانات ارزی و دلاری صورتحساب‌های صادره شرکتهای حمل و نقل بین‌المللی در چند ماهه اخیر برای جلوگیری از مالیات‌های سنگین آتی بر شرکتهای حمل و نقل بین‌المللی.

۷- تعلیق موقت تبصره ۲ قانون مقررات تردد وسایل نقلیه خارجی مصوب ۱۲/۴/۱۳۷۳ هیئت وزیران در خصوص اخذ میزان ۱۰ درصد کرایه حمل کالا در صورت حمل کالا با ناوگان خارجی در بخش دریایی و برای تشویق ورود کشتیرانهای خارجی به کشور به مدت دو سال.

جناب وزیر: هفت مورد تقاضای فوق ارتباط نزدیکی با تحریم‌ها و آمریکا نداشته بلکه موضوعات و مشکلات داخلی ما است که در شرایط کنونی و برای کاهش اثرات مخرب تحریم‌ها بر شرکتهای حمل و نقل بین‌المللی کالا، ضرورت دارد تا تدابیر جدی برای حل و فصل آن در داخل کشور اتخاذ و سریعاً برای بهبود فعالیت شرکتهای حمل و نقل بین‌المللی که خسته و ناتوان از بار این همه مشکلات می‌باشند، عملیاتی و منجر به نتیجه اتخاذ گردد. ایمان راسخ دارم که این مشکلات داخلی قابل حل و فصل بوده و نیاز به عزم جدی مسئولین امر را دارد. شایان ذکر است که موضوعات دیگری نیز در این خصوص از جمله مشکلات گمرکی، قاچاق و ... نیز وجود دارد که در فرصتی دیگر به آن پرداخته خواهد شد.

ضمن اینکه در حوزه روابط خارجی حمل و نقل جاده‌ای با کشورهای اتحادیه اروپا باید به استحضار برساند که طی دو ماه گذشته علی‌رغم اعلام رسمی پایبندی اروپا به برجام تعداد صدور ویزای رانندگان و تحویل پروانه‌های تردد کامیونهای ایرانی در اروپا از جانب چند کشور اروپایی، طولانی، به سختی و کاهش یافته است.

محمدجواد عطرچیان

دبیـر انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل بین‌المللی ایران

 

جدول

 

 

 

 

سند

کد خبر 101508

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha