کد خبر 101688
۲۱ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۱
لجستیک كلیدی‌ترین بخش حمل‌ونقل

پرشین خودرو: مهرداد تقی‌زاده مأموریت اصلی ما در معاونت حمل‌ونقل مدیریت مقولات فرامدی و فرابخشی است، من جمله لجستیك.

به گزارش پرشین خودرو، لجستیك که در سند استراتژی­های بخش حمل‌ونقل كه برای اولین بار در كشور توسط این معاونت تهیه و در شورای‌عالی هماهنگی ترابری كشور به تصویب رسید، به عنوان یكی از موضوعات كلیدی بخش حمل‌ونقل شناخته شده است.


در این سند سه هدف استراتژیكافزایش كارایی سیستم حمل‌ونقل به ویژه با تاکید بر بخش حمل‌ونقل بار و لجستیک، ایفای نقش برجسته در ترانزیت و تجارت بین‌المللی و كاهش اثرات مخرب زیست‌محیطی و ایجاد حمل‌ونقل سبز مورد توجه قرار گرفته و در این راستا سه استراتژی افزایش سهم ریلی حمل بار در کشور، هوشمندسازی حمل‌ونقل و اصلاح الگوی تأمین مالی مبتنی بر كاهش اتكا به بودجه عمومی كشور، همگی به نوعی مرتبط با مقوله لجستیك هستند كه شبكه مراكز لجستیك كشور حلقه مفقوده تمامی این اهداف و استراتژی‌ها است و در این سند بر ایجاد مراكز لجستیك در كشور به عنوان یكی از اقدامات استراتژیك تأكید شده است.

شكل‌گیری مراكز لجستیك مقوّم توسعه شبكه ریلی و انتقال بار از جاده به ریل است كه این امر سهم اساسی در كاهش اثرات مخرب زیست‌محیطی ناشی از آلودگی ناوگان جاده‌ای در كشور دارد. همچنین شكل‌گیری ترانزیت و تجارت بین‌الملل در مراكز لجستیك علی‌الخصوص شهرهای لجستیك كشور، قطعاً تأثیر بسزایی در ایفای نقش برجسته در ترانزیت و تجارت بین‌الملل خواهد داشت.

 

لجستیک

 


ناگفته نماند كه یكی از ملزومات اساسی مراكز لجستیك جهت ایفای تامّ‌ و تمام كاركردهای خود، هوشمندسازی این مراكز است تا فرآیندهای لجستیك علی‌الخصوص ترخیص بار به دقت و سرعت كافی انجام پذیرد. در نهایت از آنجا كه در نظر است مراكز لجستیك تعیین شده با مشاركت بخش خصوص توسعه یابد و عملا بخش خصوصی بهره‌بردار آن‌ها باشد و با توجه به حجم سرمایه‌گذاری عظیمی كه مجموعه این مراكز نیاز دارد، در صورت شكل‌گیری این مراكز طبق سیاست‌های ستاد مراكز لجستیك كشور، انتظار می‌رود گام مؤثری در راستای استراتژی اصلاح الگوی تأمین مالی مبتنی بر كاهش اتكا به بودجه عمومی كشور برداشته شود.

البته موفقیت مراكز لجستیك یك پیش‌نیاز مهم دارد كه باید فراهم گردد، در غیر این صورت این مراكز كارائی لازم را نخواهند داشت. در حال حاضر این پیش‌نیاز فراهم نیست و آن رقابتی شدن هزینه حمل ریلی بار در قبال حمل جاده‌ای است. هم اكنون به علت سوبسید سوخت و هزینه‌های پایین حمل جاده‌ای و تعداد ناوگان جاده‌ای زیادتر از حد نیاز - كه منجر به رقابت در اعمال تخفیف برای دریافت بار بیشتر توسط ناوگان جاده‌ای شده- و عدم ارائه سوبسید مناسب به بخش ریلی، صاحبان بار انگیزه‌ای برای حمل تركیبی حتی در مسافت‌های طولانی ندارند و جاده را ترجیح می‌دهند. البته ما رفع كلیه موانع فوق را دنبال می‌كنیم و امید داریم تا زمان شكل‌گیری این مراكز، برخی از مشكلات مزبور مرتفع شوند.

امیدوارم با اجرای سند آمایش مراكز لجستیك به عنوان اولین سند ملی آمایشی در كشور كه با پشتوانه عمیق چندین هزار نفر ساعت كار كارشناسی تدوین شده و در ستاد مراکز لجستیک به تصویب رسیده است، گام مؤثری در پیاده‌سازی استراتژی‌های حمل‌ونقل در بخش بار و لجستیک برداشته شود. تدوین اسناد استراتژی­های بخش حمل‌ونقل و آمایش مراکز لجستیک دو حلقه مهم از زنجیره اقدامات سیاستگزاری بخش حمل­ونقل در کشور است که این زنجیره طی سال جاری با انجام مطالعات به­هنگام سازی مدل­های جامع برنامه­ریزی حمل­ونقل و تدوین سند طرح جامع حمل­ونقل تکمیل و برای اولین بار در کشور بسته کاملی از اسناد و سیاست­های مدون برای این بخش آماده بهره­برداری خواهد شد.

کد خبر 101688

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha